Vyhlásenie AVF a SFA k aktuálnej situácii na Ukrajine

Audiovizuálny fond a Slovenská filmová agentúra vyjadrujú úplnú podporu ľuďom a inštitúciám na Ukrajine v súvislosti s neakceptovateľnou okupáciou jej územia vojskami Ruskej federácie. Považujeme Ukrajinu za nášho blízkeho koprodukčného partnera a za neoddeliteľnú súčasť európskeho audiovizuálneho priestoru, čoho dôkazom sú aj viaceré medzinárodne úspešné koprodukčné diela (Cenzorka v réžii Petra Kerekesa, Čiara Petra Bebjaka, Pomaľované vtáčarežiséra a producenta Václava Marhoula či televízny seriál Slovania od tvorcov Petra Bebjaka, Michala Blaška, Serhija Sanina a Olega Stachurského). Keď v roku 2021 Taliban násilne prevzal moc v Afganistane, slovenská producentka Wanda Adamik Hrycová požiadala o pomoc pre našu blízku slovensko-afganskú filmárku Sahru Karimi. Ukrajina jej pomohla hneď. My teraz tiež pomôžeme. Audiovizuálny fond preto stojí pri svojich ukrajinských kolegoch v ich boji za slobodu a ponúkne im aj osobitné podporné nástroje, akými môžu byť napríklad rezidenčné pobyty pre ukrajinských filmárov alebo iná forma pomoci. V komunikácii s našimi partnermi na Slovensku aj na Ukrajine budeme hľadať účinné mechanizmy, ktoré pomôžu udržať a ďalej rozvíjať našu vzájomnú spoluprácu.

Sme s vami, sme tu pre vás.

Audiovizuálny fond, Slovenská filmová agentúra

Českí kritici vyzdvihli debut Okupácia, Myši zvíťazili o fúz

Najviac, spolu až štyri trofeje si z udeľovania Cien českej filmovej kritiky odniesol celovečerný debut režiséra Michala Nohejla Okupácia. Odohráva sa na začiatku obdobia normalizácie počas jednej noci, keď večierok oblastného divadla naruší opitý ruský vojak. Snímka mala celkovo šesť nominácií. V hlasovaní kritikov sa stala filmom roka (producenti Jan Hlavsa, Julie Žáčková) a porazila tak dva koprodukčne slovenské tituly – animovanú Moju afganskú rodinu Michaely Pavlátovej aj výpravný životopis Zátopek Davida Ondříčka. Ten bol rovnako ako režisér ďalšej koprodukčne slovenskej romance Chyby Jan Prušinovský nominovaný aj v kategórii réžia. V nej takisto zvíťazila Okupácia, cenu získal 45-ročný Michal Nohejl, doteraz známy najmä ako režisér reklám. Podľa českej kritiky spája snímka prvky drámy, satiry a čiernej komédie, pritom nekreslí typický, viac či menej čierno-biely dobový obrázok, ale je skôr neveľmi lichotivou „štúdiou národnej povahy“ i zamyslením nad témou hrdinstva. Okupácia zvíťazila aj v kategórii scenár (Marek Šindelka, Vojtěch Mašek, M. Nohejl) a odniesla si aj Cenu innogy pre objav roku (Michal Nohejl). V kategórii dokumentárnych filmov bola nominovaná aj Láska pod kapotou Mira Rema, kritici nakoniec ocenili Jednotku intenzívneho života. Režisérka Adéla Komrzý sa v nej venuje paliatívnej starostlivosti a otázkam, ktoré prináša zomieranie. Zátopek premenil na cenu jedinú zo štyroch nominácií – kritika vyzdvihla výkon Václava Neužila v hlavnej úlohe; medzi herečkami uspela Pavla Gajdošíková v úlohe predavačky Emy v romanci Chyby. Výtvarnú koncepciu koprodukčne aj slovenského filmu Myši patria do neba, ktorú vytvorili Denisa Grimmová, Jan Bubeníček a Jan Kurka, ocenili ako audiovizuálny počin roka. V hlasovaní takmer päťdesiatky českých filmových kritikov a publicistov získal film iba o jeden hlas menej ako ďalšia slovenská animovaná koprodukcia Moja afganská rodina (r. Michaela Pavlátová). Najlepším krátkym filmom sa stala česko-slovenská animovaná snímka Milý tatiDiany Cam Van Nguyen. Celkovo sa o ceny kritiky uchádzalo 16 diel. 

mak

Pop Up Kino aj s indickou klasikou

V rámci programu Pop Up Film Residency príde v marci na Slovensko mladý indický filmár Pratik Thakare. Pri tejto príležitosti jeho organizátori v spolupráci s Kinom Lumière uvedú v rámci Filmotéky špeciál Thakareho krátky film Annual Day z roku 2020 spolu s klasickým titulom Indické prázdniny kultového režiséra Satjádžita Rája z roku 1970. Podujatie, ktorého súčasťou bude aj úvod adiskusia s režisérom Pratikom Thakarem, sa uskutoční 8. 3. v bratislavskom Kine Lumière.

jj 

Španielskym filmom roka je El buen patrón

V poradí už 36. ročník udeľovania španielských národných filmových cien Goya ovládla 12. februára komédia z prostredia rodinnej firmy El buen patrón, ktorá získala šesť cien a zvíťazila v kategóriách najlepší film, réžia, pôvodný scenár (obe Fernando León de Aranoa) a herec (Javier Bardem). Celkovo mala rekordných 20 nominácií. Najlepšou herečkou sa stala Blanca Portillo. V snímke Maxibel, nakrútenej podľa skutočných udalostí, stvárnila ženu, ktorej manžela zabijú teroristi z ETA. Cenu za kameru získal Kiko de la Rica za film Mediterraneo: The Law of the Sea. Čestné ocenenia získali herci José Sacristán a Cate Blanchett.

mak

Zlatého medveďa získal obraz katalánskeho vidieka

Víťazným filmom 72. ročníka filmového festivalu Berlinale sa stala španielska dráma z katalánskeho vidieka Alcarràs režisérky Carly Simon. Rodina, ktorú zobrazuje, čelí viac ako len neistej budúcnosti a strate domova. Režisérka vychádzala z vlastných spomienok a chcela s nostalgiou, ale nesentimentálne vzdať hold posledným rodinám farmárov, ktoré sa napriek tomu, že to nevynáša, držia tradičnej práce v broskyňovom sade. „Je to aj film o rodinných vzťahoch, generačnom napätí a dôležitosti jednoty v krízových časoch,“povedala režisérka, ktorá do filmu obsadila skutočných farmárov. Strieborného medveďa – Veľkú cenu poroty získal kórejský filmár Hong Sangsoo za film So-seol-ga-ui yeong-hwa (Spisovateľkin film). Jeho dvadsiaty siedmy film (šiesty v berlínskej súťaži) je príbehom úspešnej spisovateľky a slávnej herečky, ktoré spája tvorivá odmlka. Film rozpráva o vplyve času na život venovaný umeniu, o náhodných stretnutiach aj o dôležitosti pravdovravnosti v neúprimnom svete. Cenu poroty si odniesol hraný debut mexickej strihačky Natalie López Gallardo Robe of Gems (Rúcho z drahokamov), v ktorom každá postava zažíva stratu a opustenie, ale najväčšou stratou je strata zmyslu pre to, čo znamená mať domov. Strieborného medveďa za réžiu získala režisérka Claire Denis za príbeh ľúbostného trojuholníka Avec amour et acharnement (S láskou a odhodlaním) so Juliette Binoche v hlavnej úlohe. Festival v Berlíne od minulého roka neudeľuje ceny za herecký výkon v mužskej a ženskej kategórii, ale iba herecké ceny za výkon v hlavnej a vo vedľajšej úlohe. Prvú získala Meltem Kaptan za úlohu vo filme Rabiye Kurnaz gegen George W. Bush (Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush) vo filme režiséra Andreasa Dresena; v príbehu podľa skutočných udalostí stvárnila svojráznu Nemku tureckého pôvodu, ktorá sa pustí do boja za oslobodenie svojho syna uväzneného na Guantáname po teroristických útokoch na newyorské Dvojičky. Festival ocenil aj scenáristku filmu Lailu Stieler. Za herecký výkon vo vedľajšej úlohe si Strieborného medveďa odniesla Laura Basuki za úlohu v dráme Nana režisérky Kamily Andini, ktorá reflektuje búrlivé politické zmeny v Indonézii 60. rokov, jej témou je však i ženské priateľstvo. 

mak

Rada AVF schválila úpravy hodnotenia žiadostí

Rada Audiovizuálneho fondu sa na svojom rokovaní 22. februára 2022 venovala aj postupu a kritériám hodnotenia žiadostí, pričom schválila dôležité zmeny v procese hodnotenia, informoval Audiovizuálny fond na svojej webovej stránke. Rada po podrobných diskusiách zmenila a doplnila jeden z kľúčových vnútorných predpisov fondu – Zásady, spôsob a kritériá hodnotenia žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov z Audiovizuálneho fondu na podporu audiovizuálnej kultúry. Obsahové zmeny sú zamerané na zjednodušenie a sprehľadnenie postupov v celom hodnotiacom procese. Cieľom je najmä upresnenie a zjednodušenie hodnotiacich kritérií v ich jednotlivých skupinách tak, aby členovia odborných komisií mohli efektívnejšie prihliadať na určené kritériá. „Dôležitou zmenou v celom hodnotiacom procese je aj určenie rámcovej sumy pre odbornú komisiu v príslušnom protokole, teda v skupine žiadostí predložených komisii na hodnotenie. Túto sumu oznámi riaditeľ odbornej komisii po ukončení hodnotenia žiadostí a bude slúžiť ako základný rámec pre určenie jednotlivých súm k žiadostiam, ktoré komisia odporúča podporiť. Ak komisia v celkovom súčte týchto odporúčaných súm prekročí určený finančný rámec, bude musieť takéto navýšenie osobitne zdôvodniť pred radou fondu. Tá následne rozhodne o ďalšom postupe najmä vo vzťahu k možnostiam finančného zabezpečenia podpornej činnosti fondu,“ uviedol Audiovizuálny fond na svojej stránke.

red

DAFilms.sk Junior pre deti

Slovenská platforma DAFilms.sk spúšťa 1. 3. nový projekt DAFilms.sk Junior, určený pre detských divákov. „V dobe, keď sa deti naučia pozerať Youtube skôr, než sa naučia chodiť alebo rozprávať, nám v našom stredoeurópskom regióne chýbal filmový projekt, ktorý by ponúkal kvalitnú filmovú tvorbu, rozvíjal detskú osobnosť a zároveň ponúkal bezpečné prostredie,“ hovorí Nina Numankadić, výkonná riaditeľka spoločnosti DAFilms, a dodáva, že programy určené pre deti patrili v minulom roku na portáli DAFilms k najúspešnejším. „Výhoda DAFilms Junior je v tom, že sa rodičia nemusia obávať a môžu nechať deti akéhokoľvek veku pozerať filmy aj bez dozoru. Vďaka samostatným detským kontám sa deťom ukážu výhradne filmy vhodné pre ich vekovú kategóriu. Služba ponúka rodičom možnosť nastaviť časový limit prehrávania a kontrolovať, koľko času trávia deti pred monitorom,“ približuje Verona Dubišová, vedúca projektu DAFilms.sk Junior, a dodáva, že deti si môžu svoje konto personalizovať, napríklad označiť si obľúbené programy. Celkovo bude program pozostávať zo starostlivo vybraných domácich aj zahraničných titulov a detskí diváci spolu s rodičmi sa môžu tešiť okrem noviniek i na filmovú klasiku, a to aj vďaka spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Portál by chcel kvalitnou ponukou prispieť i k filmovému vzdelávaniu detských divákov. Pripravuje napríklad bonusový interaktívny obsah v podobe kvízov, ktoré by mali deťom pomôcť lepšie porozumieť príbehom aj filmovému médiu a formou hry rozvíjať ich kritické myslenie. Na webovej stránke postupne pribudnú aj ďalšie vzdelávacie materiály, napríklad pre rodičov, ktorí majú záujem o spoločné filmové zážitky so svojimi deťmi a snahu rozvíjať u detí fantáziu a tvorivosť.

jj

Českí kritici zvolili Okupáciu, Myši zvíťazili o fúz

Najviac, spolu až štyri trofeje si z udeľovania Cien českej filmovej kritiky odniesol celovečerný debut režiséra Michala Nohejla Okupácia. Odohráva sa na začiatku obdobia normalizácie počas jednej noci, keď večierok oblastného divadla naruší opitý ruský vojak. Snímka mala celkovo šesť nominácií. V hlasovaní kritikov sa stala filmom roka (producenti Jan Hlavsa, Julie Žáčková) a porazila tak dva koprodukčne slovenské tituly – animovanú Moju afganskú rodinu Michaely Pavlátovej aj výpravný životopis Zátopek Davida Ondříčka. Ten bol rovnako ako režisér ďalšej koprodukčne slovenskej romance Chyby Jan Prušinovský nominovaný aj v kategórii réžia. V nej takisto zvíťazila Okupácia, cenu získal 45-ročný Michal Nohejl, doteraz známy najmä ako režisér reklám. Podľa českej kritiky spája snímka prvky drámy, satiry a čiernej komédie, pritom nekreslí typický, viac či menej čierno-biely dobový obrázok, ale je skôr neveľmi lichotivou „štúdiou národnej povahy“ i zamyslením nad témou hrdinstva. Okupácia zvíťazila aj v kategórii scenár (Marek Šindelka, Vojtěch Mašek, Michal Nohejl) a odniesla si aj Cenu innogy pre objav roku (Michal Nohejl). V kategórii dokumentárnych filmov bola nominovaná aj Láska pod kapotou Mira Rema, kritici nakoniec ocenili Jednotku intenzívneho života. Režisérka Adéla Komrzý sa v nej venuje paliatívnej starostlivosti a otázkam, ktoré prináša zomieranie. Zátopek premenil na cenu jedinú zo štyroch nominácií – kritika vyzdvihla výkon Václava Neužila v hlavnej úlohe; medzi herečkami uspela Pavla Gajdošíková v úlohe predavačky Emy v romanci Chyby. Výtvarnú koncepciu koprodukčne aj slovenského filmu Myši patria do neba, ktorú vytvorili Denisa Grimmová, Jan Bubeníček a Jan Kurka, ocenili ako audiovizuálny počin roka. V hlasovaní takmer päťdesiatky českých filmových kritikov a publicistov získal film iba o jeden hlas menej ako ďalšia slovenská animovaná koprodukcia Moja afganská rodina režisérky Michaely Pavlátovej. V kategórii Mimo kina uspel seriál Českej televízie Ochranca (Tereza Kopáčová, Tomáš Mašín, Tomáš Feřtek, Matěj Podzimek), kriminálna dráma zo školského prostredia s Lukášom Vaculíkom v hlavnej úlohe, a najlepším krátkym filmom sa stala česko-slovenská animovaná snímka Milý tati Diany Cam Van Nguyen. Celkovo sa o ceny kritiky uchádzalo 16 diel. 

mak

Oscar 2022: Sila psa má 12 nominácií, Drive My Car 4

Najviac, spolu 12 nominácií na ceny americkej Akadémie filmových umení a vied Oscar, získala dráma režisérky Jane Campion Sila psa. Snímke z distribučného portfólia Netfiixu konkuruje v kategórii najlepší film ďalší titul Netfiixu, hviezdne obsadená (Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep) satira Adama McKaya K zemi hľaď! (4 nominácie), ale aj britská dráma Belfast, v ktorej sa režisér a scenárista Kenneth Branagh vracia do obdobia konca 60. rokov a do mesta svojho detstva (7 nominácií), či príbeh dospievania pätnásťročného detského herca, zaľúbeného do dvadsiatničky, Licorice Pizza (3 nominácie) v réžii Paula Thomasa Andersona. Nomináciu získal aj životopisný príbeh otca tenistiek Sereny a Venus Williams Kráľ Richard (r. Reinaldo Marcus Green, 6 nominácií) a oceňovaná japonská dráma Drive My Car (4 nominácie). Režisér Rjúsuke Hamaguči ju nakrútil na motívy Harukiho Murakamiho. Nominované sú aj filmy Duna (10 nominácií, r. Denisa Villeneuve), West Side Story (7 nominácií, r. Steven Spielberg) a Ulička nočných môr (4 nominácie, r. Guillermo Del Toro) inšpiroval rovnomennou knihou Williama Lindsaya Greshama z roku 1946 a jej noirovou filmovou adaptáciou v réžii Edmunda Gouldinga z roku 1947. Desiatku nominovaných uzatvára snímka V rytme srdca (3 nominácie) režisérky Siân Heder. Príbeh dospievajúcej Ruby, ktorá rieši dilemu šance na spevácky úspech a starostlivosti o nepočujúcich rodičov a brata, je remakom francúzskeho filmu Rodinka Bélier (2014). V kategórii zahraničných filmov sa okrem snímky Drive My Car, ktorá sa o Oscara uchádza aj v kategóriách réžia a adaptovaný scenár, nominovali dánsky animovaný dokument Utiecť (r. Jonas Poher Rasmussen), Božiu ruku Paola Sorrentina, bhutánsky film Lunanan: Jak v triede (r. Pawo Choyning Dorji) a snímku Joachima Triera Najhorší človek na svete. Oscarové nominácie vyhlásili 8. februára, víťazi budú známi 27. marca.

mak

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V priebehu februára boli publikované takmer všetky výzvy v roku 2022, prinášame ich prehľad a termíny uzávierok:

Content cluster / Obsahový blok

European co-development / Vývoj koprodukčných európskych projektov – 8. 9. 

European slate development / Vývoj balíkov európskych projektov – 27. 4.

European mini-slate development / Vývoj minibalíkov európskych projektov – 8. 9. 

Video Games and Immersive content development / Vývoj videohier a imerzných diel – 12. 4.

TV and online content / TV a online projekty – 5. 4. a 20. 9. Business cluster / Obchod

Talents and skills / Talenty a zručnosti (tréning) – 4. 5. 

Markets & networking / Trhy – 28. 6.

MEDIA 360° / MEDIA 360° – 12. 4.

European Film Distribution / Európska filmová distribúcia (automatická pod- pora) – 5. 4.

European Film Sales / Európski obchodní zástupcovia – 14. 6.

Innovative tools and business model / Inovatívne nástroje a obchodné modely – 7. 4. Audience cluster /Publikum Networks of European Cinemas / Siete európskych kín – 28. 7. Networks of European Festivals / Siete európskych festivalov – 7. 4.

European VOD networks and operators / Európske VOD siete a operátori – 2. 6. F

ilms on the Move / Filmy v pohybe (výberová distribúcia) – 15. 3. a 5. 7.

Zároveň sú známe uzávierky výziev v medzisektorovej oblasti:

Innovation Lab (Cross Sectoral) / Laboratórium inovácií (medzisektorové) – 7. 9. 

News – media literacy / Spravodajstvo – mediálna gramotnosť 6. 4.

Monitoring and defending media freedom and pluralism / Monitorovanie a obrana slobody a plurality médií 20. 9.

Journalism partnership / Novinárske partnerstvo 7. 9.

Informácie ku všetkým výzvam a linky na texty výziev a formuláre budeme po- stupne uverejňovať na našej webovej stránke www.cedslovakia.eu.

vs

Zlatého medveďa získal obraz katalánskeho vidieka

Víťazným filmom 72. ročníka filmového festivalu Berlinale sa stala španielska dráma z katalánskeho vidieka Alcarràs režisérky Carly Simon. Rodina, ktorú zobrazuje, čelí viac ako len neistej budúcnosti a strate domova. Režisérka vychádzala z vlastných spomienok a chcela s nostalgiou, ale nesentimentálne vzdať hold posledným rodinám farmárov, ktoré sa napriek tomu, že to nevynáša, držia tradičnej práce v broskyňovom sade. „Je to aj film o rodinných vzťahoch, generačnom napätí a dôležitosti jednoty v krízových časoch,“povedala režisérka, ktorá do filmu obsadila skutočných farmárov. Strieborného medveďa – Veľkú cenu poroty získal kórejský filmár Hong Sangsoo za film So-seol-ga-ui yeong-hwa (Spisovateľkin film). Jeho dvadsiaty siedmy film (šiesty v berlínskej súťaži) je príbehom úspešnej spisovateľky a slávnej herečky, ktoré spája tvorivá odmlka. Film rozpráva o vplyve času na život venovaný umeniu, o náhodných stretnutiach aj o dôležitosti pravdovravnosti v neúprimnom svete. Cenu poroty si odniesol hraný debut mexickej strihačky Natalie López Gallardo Robe of Gems (Drahokamové rúcho), v ktorom každá postava zažíva stratu a opustenie, ale najväčšou stratou je strata zmyslu pre to, čo znamená mať domov. Strieborného medveďa za réžiu získala režisérka Claire Denis za príbeh ľúbostného trojuholníka Avec amour et acharnement (S láskou a odhodlaním) so Juliette Binoche v hlavnej úlohe. Festival v Berlíne od minulého roka neudeľuje ceny za herecký výkon v mužskej a ženskej kategórii, ale iba herecké ceny za výkon v hlavnej a vo vedľajšej úlohe. Prvú získala Meltem Kaptan za úlohu vo filme Rabiye Kurnaz gegen George W. Bush (Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush) vo filme režiséra Andreasa Dresena; v príbehu podľa skutočných udalostí stvárnila svojráznu Nemku tureckého pôvodu, ktorá sa pustí do boja za oslobodenie svojho syna uväzneného na Guantáname po teroristických útokoch na newyorské Dvojičky. Festival ocenil aj scenáristku filmu Lailu Stieler. Za herecký výkon vo vedľajšej úlohe si Strieborného medveďa odniesla Laura Basuki za úlohu v dráme Nana režisérky Kamily Andini, ktorá reflektuje búrlivé politické zmeny v Indonézii 60. rokov, jej témou je však i ženské priateľstvo. 

mak