Spomienky spred pol storočia

Filmový divák – najmä ten skôr narodený – ktorý si s radosťou pozrie Evu Mázikovú či Milana Kňažka ako vyzerali pred polstoročím, má v ponúkanej kolekcii jedinečnú príležitosť. „Mladý slovenský herec Milan Kňažko je predstaviteľom hlavnej úlohy vo filme Kapitán Ján režiséra Martina Ťapáka o Nálepkovi, z nakrúcania ktorého prináša týždenník (TvF č. 20) reportáž. A Eva Máziková? Vyhrala VII. ročník Bratislavskej lýry (č. 26). V šote sa okrem nej mihne aj Karel Gott, Josef Laufer a zo Slovákov režisér STV František Brestovanský, spievajúci riaditeľ Ivan Stanislav, či Ivo Heller – narodený ako Grajciar... 

Medzi režisérmi v redakcii žurnálu bol vtedy najskúsenejší Štefan Ondrkal. Mal vyše dvadsaťročnú prax a bolo o ňom známe, že takmer všetko realizuje „od stola“ (čo nebolo zo svojvôle, ale podmienené zdravotnými hendikepmi). Vynikal najmä dokonale premyslenou prácou v strižni, jemu poväčšine zverovali šéfredaktori tvorbu strihových žurnálov. Dlhé roky zostavoval u divákov obľúbený dvojtýždenník Svet vo filme, ktorý prinášal výhradne reportáže zo zahraničia. Aj keď tie najzaujímavejšie si vždy ponechávali naši pražskí kolegovia, Ondrkal vedel bič upliesť „zo všeličoho“. 

Prečo to spomínam? Štefan Ondrkal bol aj režisérom č. 21, do ktorého zaradil hneď päť šotov zo Sovietskeho zväzu (tie museli byť vždy). Ale nie o politike, nie o budovateľských úspechoch.

V hydrometeorologickom centre v Minsku pracujú vedci pri predpovedi počasia s najmodernejšími počítačmi. Glaciológovia na Kaukaze merajú teplotu snehu a ľadu v hrubých ľadových vrstvách. Speleológovia skúmajú Torgašinskú jaskyňu, najhlbšiu na Sibíri. V Ťumenskej oblasti súťažia sobie záprahy a rybári v Karélii chodia na rybačku leteckým taxíkom (!), ktorý im poskytuje zamestnávateľ. (Neprekáža, že si musia vyvŕtať malú dierku do ľadu a cez tú sa veľká ryba nechytí...) „Vyzerá to spoly na zimný žurnál, ale je to skutočne májové číslo“ vraví v závere Ondrkal ústami spíkra a ako čerešničku na torte stavia domáce lyžiarske preteky O goralský klobúk pod Roháčmi.

Nuž, kým podaktorí – nielen vo filme a nielen v redakcii žurnálu – sa veľmi snažili robiť čo vrchnosť kázala, boli aj takí, čo sa usilovali „v rámci možného“.

Aj to je optika, akou sa  pozerať na spravodajstvo spred polstoročia...

Milan Černák