Slovenskí filmoví vedci a kritici hodnotia slovenské celovečerné filmy prvého polroku 2016

V roku 2009 sme sa v redakcii Film.sk rozhodli v spolupráci s renomovanými slovenskými filmovými vedcami, historikmi, kritikmi a publicistami reflektovať slovenské filmy aj inak ako len vo forme recenzií či iných článkov. Vtedy sme po prvýkrát zverejnili tabuľku bodovania slovenských celovečerných filmov, ktoré mali v príslušnom roku premiéru v kinách.

Letné dvojčíslo Film.sk prináša hodnotenie slovenských filmov s premiérou v prvom polroku 2016. Rozprávka Johankino tajomstvo (r. J. Nvota) sa síce premietala už v decembri minulého roku, bolo to však výhradne v bratislavskom Kine Lumière, v tých ďalších ju začali uvádzať od januára 2016. Celkovo hodnotíme osem slovenských alebo majoritne slovenských dlhometrážnych filmov, ktoré spĺňajú finančné kritériá určovania krajín pôvodu podľa Európskeho dohovoru o koprodukciách. V dvoch prípadoch sa o nasadenie do kín postarali produkčné spoločnosti snímky: ALEF FILM & MEDIA pri Johankinom tajomstve a JM film pri dokumente Akceptácia (r. J. Matoušek). Dokumentárnu novinku Zuzany Piussi Ťažká voľba uviedla do kín distribučná spoločnosť Filmtopia v obmedzenom nasadení, ktoré sa koncentrovalo okolo marcového termínu parlamentných volieb. Na zoznam hodnotených filmov sme zaradili aj titul Para nad riekou (r. R. Kirchhoff, F. Remunda), ktorý je slovensko-českou koprodukciou s majoritným podielom Slovenska, hoci pôvodne bol evidovaný ako minorita. Nehodnotíme nasledovné minoritné slovenské koprodukcie s premiérou v prvom polroku 2016: Ja, Olga Hepnarová (r. T. Weinreb, P. Kazda) a Teória tigra (r. R. Bajgar). Nehodnotí sa ani film Martina Šulíka z roku 1992 Všetko čo mám rád, ktorý mal v júni obnovenú premiéru v zreštaurovanej a digitalizovanej verzii.

Systém bodovania zostáva rovnaký, pohybuje sa v škále od maximálnych piatich bodov po jeden bod. Prípustné sú aj polbody.

Mgr. Daniel Bernát (1979) – vyštudoval filmovú vedu na FTF VŠMU. Osem rokov pôsobil ako redaktor kultúrneho oddelenia denníka Pravda, od septembra 2012 je šéfredaktorom mesačníka Film.sk.

Doc. PhDr. Martin Ciel, PhD. (1963) – vyštudoval filmovú a divadelnú vedu, pracoval v SAV a SFÚ, v súčasnosti pedagóg VŠMU. Zaoberá sa teóriou a analýzou. Prednáškové kurzy viedol v New Yorku, Minsku, Tel Avive, Brne, Prahe. Publikoval niekoľko kníh a viacero štúdií o filme.

Doc. Mgr. Jana Dudková, PhD. (1977) – pracuje v Ústave divadelnej a filmovej vedy SAV. V minulosti pôsobila aj ako pedagogička na FTF VŠMU a na Univerzite Karlovej v Prahe. Venuje sa prienikom medzi teóriami postkoloniality a súčasným, najmä slovenským filmom. Je autorkou troch monografií, z toho jednej o ponovembrovom slovenskom filme (Slovenský film v ére transkulturality, 2011) a dvoch venovaných srbskému filmu (Balkán alebo metafora: balkanizmus a srbský film 90. rokov, 2008; Línie, kruhy a svety Emira Kusturicu, 2001). Aktuálne je aj vedúcou riešiteľkou spoločného projektu ÚDFV SAV a FTF VŠMU Slovenská kinematografia po roku 1989, príležitostne sa venuje i recenzentskej práci.

Mgr. Eva Filová, ArtD. (1968) – vyštudovala grafiku na VŠVU a filmovú vedu na VŠMU v Bratislave. Pôsobí na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a na Katedre Intermédií a multimédií VŠVU. Publikuje v domácich odborných časopisoch. Dramaturgicky a lektorsky pripravuje a uvádza filmové večery k výstavám v SNG a filmotékové Kraťasy z archívu v kine Lumiére. Je spoluautorkou rozhlasového cyklu o filme Kino-Ucho. SFÚ v roku 2013 vydal jej knihu Eros, sexus, gender v slovenskom filme.

PhDr. Jaroslav Hochel (1962) – absolvent FiF UK v Bratislave. V rokoch 1989 až 1992 pracoval v archíve SFÚ. Začiatkom 90. rokov sa začal venovať filmovej publicistike (Dialóg, Slovenský denník). V rokoch 1994 až 1998 bol redaktorom časopisu Filmová revue a kultúrnych rubrík denníkov Večerník a Práca. Od roku 1999 pôsobí na voľnej nohe ako filmový publicista a knižný redaktor. Ako redaktor, prekladateľ a/alebo autor hesiel týkajúcich sa slovenskej kinematografie sa podieľal na publikáciách Ilustrovaná encyklopédia ľudskej vzdelanosti, Ronald Bergan: Film a Univerzum. Po dve funkčné obdobia bol predsedom Klubu filmových novinárov. V súčasnosti pôsobí aj ako jazykový redaktor Film.sk.

Mgr. Martin Kaňuch (1973) – absolvent odboru história a estetika na FF UK v Bratislave. Pôsobí na edičnom oddelení SFÚ. Je šéfredaktorom filmologického časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon.

Prof. Václav Macek, CSc. (1952) – autor, resp. editor vyše dvadsiatich kníh o filme a fotografii (Dejiny slovenskej kinematografie spolu s Jelenou Paštékovou, Štefan Uher, Dušan Hanák, Ján Kadár, Slovenská imaginatívna fotografia 1981 – 1997, Súčasná slovenská fotografia, K dejinám slovenského dokumentárneho filmu, Tono Stano, Elo Havetta, Peter Župník, Bratislava zadným vchodom, atď.), prednášal v Poľsku, Česku, Rakúsku, Veľkej Británii, Nemecku, USA, Maďarsku, Rusku, Číne. Od roku 1993 do roku 2010 pôsobil ako vedúci na Katedre umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií VŠMU, kde v súčasnosti naďalej vyučuje. V spolupráci s Jelenou Paštékovou pripravuje druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.

Prof. PhDr. Jelena Paštéková, CSc. (1951) – vyštudovala estetiku a slovenčinu na FFUK v Bratislave. Pôsobí na FTF VŠMU a v Ústave slovenskej literatúry SAV. Venuje sa interdisciplinárnej problematike, dejinám slovenskej kinematografie a slovenskej literatúre po roku 1945. Bola vedúcou riešiteľkou kolektívnych grantových projektov (Poetika a politika, Identity a hranice) a školiteľkou viacerých doktorandov. Publikuje monografické práce (Rozprávanie o rozprávaní) a štúdie v domácich a zahraničných vedeckých časopisoch a zborníkoch. V súčasnosti pripravuje v spolupráci s Václavom Macekom druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.

O HODNOTENÝCH FILMOCH SME PÍSALI VO FILM.SK
► Agáva – rozhovor: Film.sk 7-8/2014, s. 22 – 25; reportáž: Film.sk 12/2014, s. 30 – 31; novinky: Film.sk 3/2016, s. 14 – 15; recenzia: Film.sk 5/2016, s. 24 – 26
Akceptácia – novinky: Film.sk 4/2016, s. 14 – 15; recenzia: Film.sk 5/2016, s. 27 – 28
Červený kapitán – novinky: Film.sk 3/2016, s. 16 – 17; rozhovor: Film.sk 4/2016, s. 24 – 27; recenzia: Film.sk 4/2016, s. 30 – 32
Johankino tajomstvo – novinky: Film.sk 1/2016, s. 14 – 15; recenzia: Film.sk 2/2016, s. 26 – 28
Okhwan na ceste za slobodou – novinky: Film.sk 6/2016, s. 14 – 15; recenzia: Film.sk 7-8/2016, s. 32 – 34
Para nad riekou – novinky: Film.sk 5/2016, s. 13; recenzia: Film.sk 6/2016, s. 26 – 27
Stanko – novinky: Film.sk 4/2016, s. 16 – 17; recenzia: Film.sk 5/2016, s. 29 – 31; rozhovor: Film.sk 6/2016, s. 18 – 21
Ťažká voľba – novinky: Film.sk 3/2016, s. 18 – 19; recenzia: Film.sk 4/2016, s. 33 – 35

dan