Slovensko 2.0 ako experiment

Keď producenti poviedkového filmu Slovensko 2.0 vytiahli na divákov frontálny útok v podobe paralelnej distribúcie, spustili tým diskusiu, ktorá sa po uvedení filmu ešte umocnila. Ako tento distribučný experiment dopadol?

Film Slovensko 2.0 absolvoval v priebehu jedného týždňa projekcie v kinách, televízne uvedenie na RTVS, internetové sprístupnenie v systéme Piano a do predaja sa dostalo DVD. „Radikálna zmena klasického distribučného cyklu je v zahraničí čoraz častejším javom, pretože si ju vynútila zmena diváckeho správania, spôsobená postupujúcim vývojom digitálnych technológií. Na Slovensku vzniká čoraz viac medzinárodne ocenených filmov, ale ich návštevnosť v kinách je relatívne nízka, hoci aj toto sa dnes mení najmä vďaka väčšiemu žánrovému záberu nových filmov. Vzhľadom na to, že Slovensko 2.0 je špecifický film, ktorého divácky potenciál v kinách je veľmi ťažké odhadnúť, a zároveň je to do istej miery prezentácia slovenskej kinematografie, bolo naším cieľom dostať ho k čo najväčšiemu počtu divákov bez ohľadu na distribučný kanál. Myslím si, že tento cieľ sa rozhodne podarilo naplniť,“ hovorí producentka filmu Zora Jaurová. Paralelná distribúcia podľa nej nielenže do veľkej miery eliminuje pirátske šírenie filmu, ale má aj výhodu koncentrovaného promovania snímky vo všetkých kanáloch naraz. Jaurová dodáva, že tento model môže mať aj svoje negatíva, ako je menšia návštevnosť v kinách, a teda nižší výnos z predaja lístkov, ten je však vyvážený vyšším počtom divákov pri uvedení filmu v televízii a online. K 22. máju videlo Slovensko 2.0 v kinách 735 ľudí (premiéra bola 10. apríla), sledovanosť v televízii dosiahla hranicu 49 000 divákov, online cestou mal film 14 255 zobrazení. „Hlavnou nevýhodou bolo, že na Slovensku sa takáto distribúcia uskutočnila prvý raz a mnohí zainteresovaní si to nedokázali ani len predstaviť. Samozrejme, ako producenti a filmári by sme si želali, aby všetci diváci pozerali film v kinách na veľkom plátne, lebo predovšetkým preň sme ho vyrobili. Realita je však iná a z nej treba vychádzať,“ pokračuje Jaurová.

Filmová kritička Žofia Bosáková si myslí, že napriek viditeľnej kampani a masívnemu nasadeniu snímky ukazujú čísla návštevnosti nezáujem divákov o ponúkanú tému aj o zmenu ich návykov súvisiacich s pozeraním filmov. „Neexistuje dostatok dát na porovnávanie a zhodnotenie projektu so špecifickým modelom distribúcie, keďže ide skôr o rozvíjanie trendu sťahovania súčasného slovenského filmu na online územie a mimo tradičných priestorov. Predpokladám, že budúcnosť distribúcie slovenského filmu s nekomerčnými ambíciami bude vyzerať práve takto, rola tradičných distribútorov bude marginalizovaná, príjem producentov z tradičných distribučných okien bude klesať,“ hovorí Bosáková. Hľadanie a testovanie nových ciest distribúcie víta aj filmový kritik Pavel Smejkal, no podľa neho môže distribučný model Slovenska 2.0 vyzerať dobre na papieri, lenže čísla hovoria o niečom inom. „Najsmutnejší je pohľad na počet platiacich divákov v kinách, kam tento film rozhodne patrí. Ten model skrátka ignoruje realitu domáceho trhu. Veľa sa tu hovorí o stave kinokultúry, ale v tomto prípade, žiaľ, išla cez palubu. Tak to však s experimentmi býva, niekedy nevyjdú. Dnes aspoň vieme viac,“ tvrdí Smejkal.

Experimentovať s uvádzaním filmov sa snaží aj spoločnosť Film Europe, ktorá zastrešila i distribúciu Slovenska 2.0 a pri oceňovanom talianskom dokumente Sacro GRA zvolila model označovaný ako day-and-date release. V jeden večer si ho diváci mohli pozrieť v kine, v televízii na Film Europe Channel alebo na internetovom portáli DAFilms.cz. „Spoločnosť Film Europe sa už od svojho vzniku zameriava na hľadanie nových foriem distribúcie pre európsky film. Najprv spustením Film Europe Channel, a teraz k tomu pridávame VoD, čím rozširujeme distribúciu o ďalšiu úroveň a určite budeme v trende hľadania a experimentov pokračovať. Hľadáme nové spôsoby uvedenia pre filmy, ktoré si, mimo mulitplexy, razia svoju cestu k súčasnému modernému divákovi. Súčasnosť si vyžaduje flexibilitu a kreativitu a hľadanie aktuálnych a fungujúcich ciest distribúcie,“ hovorí Eva Ujlakyová z Film Europe.

 

Zuzana Sotáková