Eva Vženteková,

filmová teoretička a publicistka

Po udelení cien Slnko v sieti a odvysielaní víťaznej snímky Môj pes Killer sa na diskusnom fóre rozvírili negatívne ohlasy na film ako na nudný, nezrozumiteľný, módne artový či servilne prorómsky a pozdvihli tak rozladenie voči slovenskému filmu, ktorý viac ako diváka preferuje pohyb vo vzdialenom okruhu festivalových prezentácií. Príbeh víťazného filmu je podaný na hranici zrozumiteľnosti a jeho pomalosť nie je atribútom diváckosti, nie je však odťažitý ani prorómsky, jeho angažovanosť je nepolitická a hlbšia, keď cez rómsku „návnadu“ obnažuje motivačné zdroje (našich) komplexov. Autorka filmu je ovocím novej doby, ktorá sa vzďaľuje od rozdelenej povojnovej Európy a sfunkčňuje ju ako celok, kde sa problém regiónu stáva bolesťou ostatných. Kladné prijatie filmu v zahraničí svedčí o tom, že mladá filmárka dokázala svoj autentický rukopis a dôkladné premýšľanie včleniť do života súčasného europriestoru, čo tvorí abstraktne znejúcu, ale funkčnú pridanú hodnotu snímky (ako mnohé iné existenčne odkázanú na nekomerčné zdroje, keďže jej návratnosť na trhu sa pohybuje v rovine zázraku). Komunikácia Killera so zahraničím – nech aj v rámci užších festivalových kruhov – vymaňuje jeho výpoveď z regionálnych súvislostí a zároveň odmeriava nežičlivú vzdialenosť domáceho diváckeho zázemia od momentálnych vrcholných výkonov. Ďalší adept na cenu Slnko v sieti, Kandidát, dokázal „opak“. Dosť virtuózne a s okresanou záťažou na náš grantový rezervoár aplikoval súčasné filmové trendy na tuzemské pomery, čím (zrejme) neprekročí hranice domáceho komunikačného teritória, ale potešil zvládnutými ambíciami a môže sa tešiť z pozitívnej reakcie v podobe vzácne vysokej návštevnosti. Ak tieto dve snímky zónujú miesto slovenského filmu, to, ako a čím môže byť, mozaika Slovensko 2.0 sa v tomto priestore prepadla do územia nikoho – mimo aklamácií doma či v zahraničí. Pritom si ohlasovanými ašpiráciami odkrojila väčší dotačný podiel, ako mali dva predtým menované filmy dohromady. Aj s ohľadom na isté kvality tejto mozaiky je takáto nezávislosť od vzťahov k finančným zdrojom i publiku nie veľmi sympatická.