Dobrá správa i záväzok

Filmové týždenníky ako žáner spravodajského filmu sú dnes vzácnosťou. Na Slovensku sa o ne vo svojich zbierkach stará Slovenský filmový ústav (SFÚ), ktorý ich v spolupráci so spravodajskou televíziou TA3 uvádza v jej programe. V mesačníku Film.sk ich každý mesiac čitateľom približuje Rudolf Urc, ktorý v rokoch 1959 až 1960 pôsobil ako dramaturg Spravodajského filmu.

Začiatkom roku 1963 sa zišli slovenskí dokumentaristi na aktíve, kde si zaumienili preniknúť realite pod kožu a slúžiť pravde 24-krát za sekundu. Na konci toho istého roku už zaznamenali prvé výsledky a filmový kritik Pavel Branko mohol konštatovať: „Slovenský dokumentárny film naberá dych.“ Na tom istom aktíve sa Ladislav Kudelka, budúci šéfredaktor žurnálu, zamýšľal, prečo sú týždenníky fádne a nudné. Príčinu videl v tom, že „náš kolektív tvorí, ale nezúčastňuje sa na práci pri veľkej problematike strihu a vytvárania vlastného diela – filmového týždenníka“. Bola to jasná výzva navrátiť žurnál na Slovensko a vytvoriť tak priestor na zdravé súťaženie medzi Bratislavou a Prahou. Na konci toho roku – „prvého roku skutočného obrodenia našej kinematografie“ (Film a doba č. 12/1963) – je už jasné, že naši spravodajcovia uspeli. Týždeň vo filme sa bude opäť realizovať na Slovensku.

Je to dobrá správa, ale aj veľký záväzok.

Posledné vydania z roku 1963 naznačujú, kade sa uberať a čoho sa vyvarovať. Kritické snímky v rubrike Zvedavá kamera sú vecné a na telo. O neschopnosti a ľahostajnosti funkcionárov, ktorí niesli vinu na projekte a krachu 3. päťročnice, svedčia otriasajúce zábery zo Senca, kde zhnilo 26 vagónov papriky a pohnojili ňou zem. Problémy sú aj s vykladaním uhlia. Len v oblasti východnej dráhy márne čakajú na vyloženie tisícky vagónov (Týždeň vo filme č. 46). Na stavbe „experimentálneho sídliska“ v Prahe sa vyskytli „chybičky“ nielen vo vybavení bytov, ale aj v neplánovaných dierach na strechách (č. 47). „Štedré“ predvianočné nákupy, ktoré sú skúškou pre obchod a zásobovanie, pôsobia zoči-voči stavu, s akým musí zápasiť bežný občan, ako nevydarená fraška (č. 51). Ešteže opice v brnianskej zoo nemajú starosti s pravidelným dodávaním pestrej stravy (č. 51).

Historicky cenné sú zábery z obnovy Bratislavského hradu (č. 48) i objavné skalné izby a svätyňa s oltárom v Českom raji (č. 48). Konské dostihy v Chuchli zostrihali spravodajcovia so zmyslom pre dynamickosť (č. 50) a veľmi si dali záležať na citlivom komentári k výstave naivného umenia v Brne (č. 46).

Živelné katastrofy, pouličné boje a tragédie v USA (č. 47), Nemecku (č. 46), Japonsku (č. 49) a vo Vietname (č. 47) vrcholia autentickými zábermi atentátu na Kennedyho, ktoré sú vzácne najmä tým, že prinášajú filmový záznam ešte neskreslený dodatočnými interpretáciami (č. 49). A posledná katastrofa: vášnivé objatie a bozky súdruha Novotného so súdruhom Brežnevom (č. 51) – pozrieť povinne!

Rudolf Urc ( filmový dramaturg a publicista )

 

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – JÚN 2014

7. 6. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 46/1963 a 47/1963 (repríza 8. 6. o 15.30 hod.)

14. 6. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 48/1963 a 49/1963 (repríza 15. 6. o 15.30 hod.)

21. 6. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 50/1963 a 51/1963 (repríza 22. 6. o 15.30 hod.)

28. 6. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 52/1963 a 1/1964 (repríza 29. 6. o 15.30 hod.)