V aktuálnom čísle Film.sk informujeme o premiérach dvoch slovenských filmov. Jeden nakrútil študent, druhý známy režisér s dlhoročnými skúsenosťami. Prvý tvorca spomína v súvislosti so svojou snímkou autorskú sebairóniu a experimentovanie pri hľadaní výrazu („Amélia z Montmartru meets Aki Kaurismäki v Komárne“), druhý hovorí, že počas celej kariéry na­krúcal to, „čo malo vnútornú silu pomôcť divákovi pochopiť, čo sa v zradnom a chaotickom svete okolo neho vlastne odohráva“. Jeden z premiérovaných filmov je Dobrý človek Csabu Molnára, druhý Krok do tmy Miloslava Luthera. Určite to budú dva úplne odlišné zážitky. Dobrá situácia.

V rubrike Ohlasy reflektujeme dianie na dvoch zahraničných filmových podujatiach. Festival v Cannes patrí spolu s tamojším filmovým trhom k najväčším na svete, kým prehliadka Kino na hranici má neporovnateľne skromnejší charakter aj celkom iné zameranie. Svojím spôsobom sú však obe akcie podnetné.

Špeciálny priestor v rubrike Kalendárium venujeme júnovému Art Film Festu a takisto Fest Anči. Prvý z nich je na slovenské pomery veľký festival so širokým záberom a s tradíciou, kým Fest Anča je festival mladší, menší, zameraný na animovanú tvorbu, no aj ona si už vytvorila dobré meno a má svoje publikum. Podstatné je, že sú tu oba, každý má svoj význam a divák nezostáva bez možnosti voľby.

Možnosť viacerých spôsobov distribúcie filmov sa spomína v Téme čísla, ktorá sa zameriava na VoD platformy a online distribúciu. S tým súvisí aj zaujímavý experiment z tunajšieho prostredia, keď sa film Slovensko 2.0 dostal k divákom prostredníctvom viacerých kanálov súčasne. Vo Film.sk sme sa pozreli na to, ako tento pokus dopadol. A v tomto prípade možnosť voľby nehrala v prospech kina.

Daniel Bernát