Nie všetky cesty k filmom vedú do kina

Nie každý film je určený na veľké plátno a ani tie, ktoré by sa naň hodili, sa do kina nedostanú vždy, prípadne sú tam len krátko a v malom nasadení. Možností, ako, kedy a kde vidieť filmy, však pribúda. Jednu z ciest, ako predĺžiť životnosť filmu a udržiavať ho v kontakte s divákmi, ukazujú internetové VoD platformy.

Skratka VoD znamená Video on Demand (video na vyžiadanie) a takáto platforma poskytuje používateľom internetu alebo televízie možnosť sledovať film podľa vlastného výberu z ponukového zoznamu. Na internete sa dá legálne dostať aj k slovenským snímkam, napríklad viaceré novšie tituly boli cez spoplatnenú službu Piano zaradené do ponuky webových stránok sme.sk či tyzden.sk. A na slovenské a české filmy sa má špecializovať vznikajúci internetový VoD portál Kinocola, za ktorým stojí produkčná spoločnosť Filmpark. Jej predstavitelia odprezentujú svoj projekt tento mesiac na Art Film Feste a portál plánujú spustiť počas neho alebo tesne po jeho skončení. V ponuke Kinocoly majú byť hrané, dokumentárne i animované filmy a seriály. Pri spustení by mal katalóg titulov obsahovať 50 až 100 položiek, ktoré budú dostupné na spoplatnené prehrávanie (streamovanie). Zoznam titulov sa má neustále rozširovať, do budúcnosti sa uvažuje aj o ďalších možnostiach sprístupnenia filmov a ambíciou je takisto dostať slovenské filmy do zahraničia. „Dôvodov, prečo sme sa rozhodli založiť tento portál, bolo niekoľko. K tým hlavným patrili reakcie našich známych, že sa v kinách nemôžu dostať k našim filmom. Hovorili to ľudia z oblastí, kde chýbajú digitalizované kiná alebo sa v ich ponuke tie snímky veľmi neobjavujú. Preto sme chceli slovenské filmy sprístupniť všade tam, kde je internet. Filmpark sa produkčne alebo koprodukčne podieľal na viac ako dvadsiatich filmoch, a keď sme si uvedomili nedostatok možností ich zužitkovania, chceli sme svoju činnosť nasmerovať tak, aby sa aspoň časť nákladov vložených do projektov vrátila,“ vysvetľuje zástupca spoločnosti Filmpark Peter Neveďal rozhodnutie pustiť sa do distribučných aktivít. Samozrejme, Kinocola má uvádzať diela viacerých produkčných spoločností zo Slovenska a z Česka. Rokuje sa aj o spolupráci s Vysokou školou múzických umení, ktorá by mohla poskytnúť bakalárske a magisterské filmy, a v hre je i Slovenský filmový ústav (SFÚ). Snímky z jeho archívu by mohli zohrať dôležitú úlohu pri vytváraní súboru kvalitných domácich titulov, ktorý by reprezentoval slovenskú kinematografiu v zahraničí.

SFÚ má niektoré filmy, ku ktorým vykonáva práva výrobcu, umiestnené aj na VoD platforme Voyo pre slovenské teritórium a takisto spolupracuje s DAFilms.cz. Tento internetový portál je hlavným projektom festivalovej siete Doc Alliance, ktorú tvorí sedem významných európskych festivalov dokumentárneho filmu. Medzinárodná platforma obsahuje viac ako 900 dokumentárnych snímok vrátane slovenských. Diana Tabakov za Doc Alliance Films hovorí, že platforma vznikla predovšetkým na prezentáciu dobrých snímok, ktorým sa tak predlžuje život. „Diváci, tvorcovia i distribútori si uvedomujú, že internet a streamovanie či sťahovanie filmov sa stalo neoddeliteľnou súčasťou nás všetkých a že by teda internet mal byť bežnou súčasťou distribučnej stratégie. Diváci zatiaľ reagujú najviac na program ponúkaný zdarma, ale to je ovplyvnené mnohými faktormi – kultúrou, ponúkanými filmami a ich propagáciou, pirátstvom atď. Naším cieľom je predovšetkým propagovať filmy a dostávať ich k širokej mase ľudí. Takto prezentujeme retrospektívy i online premiéry, a to divákom, ktorí by sa na dokument do kina ani nevydali. A divákov aj filmov stále pribúda.“ Na otázku o možnej spolupráci medzi online platformami a kinodistribútormi Tabakov odpovedá, že tieto dva segmenty by mali spolupracovať čo najužšie. Ako príklad spomína day-and-date uvedenie filmov, čiže systém súbežného uvedenia prostredníctvom viacerých distribučných kanálov – kina, internetovej VoD platformy, televízie... „Ide o snahu sprístupniť nový film ľuďom v čase, keď sa o ňom najviac píše a keď je oň najväčší záujem. Nehľadiac na to, že cieľové skupiny všetkých týchto distribučných kanálov sa veľmi líšia, netreba sa teda obávať, že by sa sprístupnením filmu na inter­nete okrádali napríklad televízie o divákov,“ myslí si Diana Tabakov. Platforma DAFilms funguje celosvetovo, a čo sa štatistík týka, Tabakov tvrdí, že vysoké čísla platieb za filmy majú z Veľkej Británie a z USA. Podľa nej sú už diváci v USA zvyknutí na centralizované VoD servisy, ktoré ponúkajú aj blockbustery. „Napríklad Netflix včas prešiel z DVD na VoD a teraz sa často uvádzajú filmy skôr na Netflixe ako na televíznych staniciach. Je zavedený funkčný ekonomický model. V Európe je viac ako 700 internetových platforiem, každá je iná, s inou ponukou pre rôzne teritóriá. Návyk zaobstarávať si filmy legálne online sa ešte len buduje a v niektorých európskych krajinách existujú legislatívne obštrukcie, ktoré bránia možnosti uviesť film online počas kinodistribúcie alebo televízneho vysielania. Portál DAFilms sa z týchto stoviek portálov vymyká predovšetkým svojou selektivitou a dramaturgovaným programom.“

Medzi riadkami sa ukrýva otázka, ako môže online distribúcia filmov v budúcnosti ovplyvniť klasickú kinodistribúciu a či ju môže ohroziť. Diana Tabakov pripomína, že o VoD ako o budúcnosti distribúcie sa hovorí už dlho, ale zatiaľ v tomto smere nevznikol plne funkčný obchodný model. „Myslím, že keď sa kinári prestanú internetu obávať, pochopia, že môžu fungovať v symbióze. Že film môže byť online i v čase kinodistribúcie, čím vznikne vzájomná po­moc pri propagácii. Kinodistribúcia je však podľa mňa ovplyvňovaná úplne inými a zásadnejšími faktormi, než je internet, a je to skôr dramaturgia kín, ktorá je kontinuálne ohrozovaná.“

Skúsme sa na vec pozrieť aj očami kinodistribú­tora. A nie takého, ktorý má v portfóliu zahraničné blockbustery, aké do kín priťahujú veľký počet divákov, ale takého, ktorý na trhu nie je dlho a zameriava sa na uvádzanie slovenských snímok. Takou spoločnosťou je Filmtopia, ktorá pri hľadaní publika využíva aj alternatívne spôsoby distribúcie a spolupracuje i s medzinárodnou online platformou DAFilms. „V slovenskom prostredí sa zatiaľ o nejakej veľkej VoD distribúcii nedá hovoriť. Skôr ide o akési skúšobné a veľmi nesystematické obdobie, v ktorom sa internet často javí ako nepriateľ kín. Ak by sa náš priestor naozaj otvoril a systematicky rozvinul, myslím, že VoD by mohlo znamenať skvelý marketingový nástroj a uplatnenie pre filmy, ktoré nemajú potenciál na uvedenie na veľkom plátne,“ myslí si Eva Križková z Filmtopie. Ako ďalej uvádza, online distribúcia filmov môže kinárom skôr pomôcť, ako ich ohroziť. „Ísť do kina je celkom iná skúsenosť, ako preklikávať si film doma na počítači. Zároveň si myslím, že pre producenta či distribútora je možnosť vybrať si cestu k divákovi veľkým bonusom oproti minulosti, keď sa dal film uviesť v kine alebo nechať zapadnúť do úplného zabudnutia. Dnes môžeme zhodnotiť všetky atribúty konkrétneho filmového diela a naprojektovať preň špecifickú cestu ku konkrétnym divákom. Iba sa to musíme naučiť,“ dodáva Križková.

Peter Neveďal vidí viaceré bonusy, ktoré by mohli kinári získať cez projekty, akým je chystaná Kinocola. Napríklad by sa mohli pohodlnejšie a rýchlejšie dostávať k filmom a byť flexibilnejší a kreatívnejší pri vytváraní svojho programu. Ďalšou výhodou je podľa Neveďala výraznejšia propagácia filmov, o ktorej už bola reč. „Plánujeme podporovať filmy od trailera cez teaser a film o filme až po kampaň pri kinodistribúcii. VoD je tak využiteľné aj reklamne a pomôže kinodistribúcii. Hoci sa film neskôr môže objaviť aj na VoD, tí, čo ho chcú vidieť v kine, si ho pozrú určite tam. Ak by sa film uvádzal naraz oboma spôsobmi, mohol by vzniknúť problém, ale ak sa zohľadní malý posun, nemyslím si, že budú kiná prichádzať o publikum,“ hovorí Peter Neveďal. Určite bude zaujímavé sledovať, ako sa diváci zachovajú, keď sa dostupnosť slovenských filmov opäť o niečo rozšíri. A k tejto téme sa zrejme čoskoro vrátime.

Daniel Bernát