Vlk Němec

Označenie enfant terrible československej novej vlny nedostal Jan Němec len tak náhodou. V detstve ho prezývali postrach pražských Vinohradov a z profesijnej stránky sa od počiatkov profiloval ako svojrázny a tvrdohlavý tvorca, ktorý sa v žiadnom prípade nesnaží divákom prvoplánovo zapáčiť. Práve naopak, siaha po príbehoch, v ktorých sa naratívna rovina rozbíja spomienkami, snami a víziami. A preto nemožno očakávať, že sa na konci svojej režisérskej i životnej cesty zmenil. Na rovinu: ak vás doposiaľ Němcova tvorba neoslovovala, na Vlka z Královských Vinohrad rýchlo zabudnite. Nedajte sa opantať zvučnými menami, ktoré v tomto filme alternujú samotného režiséra, a radšej sa mu oblúkom vyhnite.

Vlk z Královských Vinohrad vychádza z režisérovej autobiografickej knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Hneď v úvode sa z úst Karla Rodena – jedného z Němcových alter ego – dozvedáme, že vo filme, ktorý uvidíme, pôjde o peniaze, slávu a moc, čo generuje ako pridruženú hodnotu záujem pekných žien. V skrytých náznakoch zároveň dostaneme kľúč k rozšifrovaniu krkolomného názvu filmu. Zatiaľ čo Roden je hlasom Jana Němca, Jiří Mádl mu prepožičiava tvár. Herci dvoch generácií tlmočia príbeh režiséra, ktorý si na prestížny festival v Cannes prichádza po istú cenu, no domov sa vracia naprázdno, aby časom vycestoval podobne ako mnohí ďalší za veľkú mláku splniť si svoj americký sen, čo sa napokon nepodarilo. Neúspešné výlety a rozličné stretnutia sa menia na pútavé rozprávanie, podfarbené Němcovou výraznou osobnosťou a zobrazené nápaditou optikou.

Retrospektíva Němcovho života prepája udalosti so značnou dávkou odľahčujúceho humoru. Krátka odbočka k tomu, ako režisér napadne a zavraždí Jeana-Luca Godarda (scéna odkazuje na jeden z mládencových preludov vo filme Démanty noci) a s ním aj novú vlnu, je prerozprávaná zjednodušene a vtipne. Je to práve Jan Němec, ktorý sa so svojou spurnou povahou a, samozrejme, s patričnou dávkou egocentrizmu dokáže vzoprieť establišmentu a odprezentovať seba samého ako vraha „novej vlny“. Rebelantstvo sa u Němca prejavovalo už počas štúdia na FAMU, keď odmietal názory renomovaných filmových tvorcov (akým bol napríklad Bořivoj Zeman) či predkladané doktríny, definujúce okrem iného filmovú jazdu ako buržoázny výrazový prostriedok, z čoho neskôr vzišla najdlhšia, najkomplikovanejšia, najdrahšia a nepochybne i najkrajšia jazda v dejinách československej kinematografie.

Politické súvislosti sprevádzali Jana Němca pomerne intenzívne na celej jeho životnej ceste. Nečakané politické zvraty roku 1968 v Paríži ho spolu s filmárskymi kolegami pripravili o významné ocenenie aj celosvetovú prestíž. O niekoľko mesiacov neskôr natočil zábery vojenskej okupácie, ktoré sa mu vlastnou šikovnosťou podarilo vyviezť do zahraničia, kde zožali značný úspech. Vo Vlkovi z Královských Vinohrad Němec komicky opisuje aj iné etapy svojho života, keď sa konfrontoval s príslušníkmi Verejnej bezpečnosti pre snahu prepašovať do zahraničia vlastný scenár na motívy Kafku alebo s americkým úradníkom, rozhodujúcim o možnosti vycestovať späť do Československa.

Invenčnosť nemožno Janovi Němcovi uprieť. Už v bývalom režime prejavoval toľko talentu, že ho radšej odstavili na vedľajšiu koľaj a zakázali. Jeho tvorbu charakterizuje rozmanitosť a osobitá filmárska vynachádzavosť: za všetky spomeňme aspoň zopár diel z neskoršieho obdobia, ako je prvý český celovečerný hraný 3D film Heart Beat 3D alebo príbeh surrealistickej umelkyne vyrozprávaný cez jej vlastnú tvorbu Toyen. Vlk z Královských Vinohrad nie je výnimkou, aj tento film nás prostredníctvom zobrazenia tlčúceho srdca festivalu, ale aj odcudzujúcimi efektmi, keď postavy vystupujú zo scény, presviedča o nekonvenčnej a originálnej osobnosti Jana Němca. Žiaľ, poslednej klapky sa už nedožil, zomrel krátko pred dokončením snímky. Na jeho vlastné prianie ju dokončil Tomáš Klein, ktorý na projekte pôsobil ako druhý režisér. Podobne ako v prípade Němcovho debutového titulu Démanty noci, keď v priebehu nakrúcania nahradil pomocný kameraman toho hlavného bez toho, aby to divákovo oko postrehlo, došlo k výmene aj pri Vlkovi z Královských Vinohrad – a hoci ju na filme takisto nepoznať, žiadne ďalšie dielo v obdobnom duchu už nevznikne.

Vlk z Královských Vinohrad (Vlk z Královských Vinohrad, Česko/Slovensko/Francúzsko, 2016) _SCENÁR, RÉŽIA: Jan Němec _POMOCNÁ RÉŽIA: Tomáš Klein _KAMERA: Jiří Maxa _STRIH: Josef Krajbich _HRAJÚ: Jiří Mádl, Karel Roden, Martin Pechlát, Tatiana Pauhofová, Gabriela Míčová, Markéta Janoušková, Jiří Menzel, Jiří Bartoška _MINUTÁŽ: 68 min. _HODNOTENIE: • • • • ½