DOK.Incubator so zástupcami svetových festivalov

V dňoch 2. až 9. júla sa bude v Smoleniciach konať medzinárodný workshop DOK.Incubator. Slovenskí dokumentaristi sa budú môcť stretnúť so zástupcami prestížneho festivalu Sundance, najväčšieho európskeho festivalu dokumentárnych filmov IDFA alebo DOK Leipzig. Tí pricestujú na Slovensko, aby sa podelili o svoje skúsenosti a zároveň zoznámili s projektmi na workshope. Niektorý z nich si možno vyberú na svoj festival. Organizátori podujatia pozývajú filmových profesionálov, aby sa v utorok 5. júla zúčastnili na otvorenej časti programu DOK.Incubatora a dozvedeli sa viac o tom, ako uspieť v tvrdej medzinárodnej konkurencii. Účasť na programe je bezplatná, kapacita Smolenického zámku je však obmedzená, preto je potrebné, aby sa záujemcovia vopred zaregistrovali mailom na adrese hana@dokincubator.net. Ďalšie informácie o podujatí nájdete na www.dokincubator.net.

Asociácia nezávislých producentov

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko v spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Komenského organizuje v Bratislave medzinárodnú konferenciu pod názvom Kreatívne dedičstvo, ktorá sa bude venovať otázkam motivácií občanov a organizácií zaoberajúcich sa reštaurovaním, záchranou a podporou kultúrneho dedičstva. Kritizovať dnešný stav nie je problém, dôležitejšie je hľadať východiská a ponúkať riešenia. Aká je však súčasná prax a jej možné dôsledky? Ako sa na Slovensku staráme o naše hodnoty a ich udržateľné uchovanie? Aké sú hrozby? Počas konferencie sa pokúsime hľadať limity kvality ochrany kultúrneho dedičstva a možnosti zlepšenia podpory kultúrneho dedičstva a jej financovania nielen na Slovensku. Konferencia sa uskutoční 8. júna v priestoroch Café Berlinka v SNG.

Kancelária Creative Europe Desk vydala Správu o stave slovenskej audiovízie v roku 2015. Obsahuje množstvo rozličných dát zo všetkých oblastí slovenského audiovizuálneho priemyslu: z legislatívy, filmového školstva, produkcie, podporných programov a fondov, kinodistribúcie, videodistribúcie, kín, festivalov, televízie, informácie o domácich a zahraničných oceneniach slovenských filmov a tvorcov aj o aktivitách Slovenského filmového ústavu. Rok 2015 bol mimoriadne úspešný, keď okrem iného narástol počet divákov v kinách a zvýšili sa aj tržby. Správa slúži zahraničným a slovenským inštitúciám, organizáciám a celkovo zástupcom audiovizuálneho priemyslu. Jej autorom je Miroslav Ulman, redaktormi Rastislav Steranka a Vladimír Štric. Správu v slovenskej a anglickej verzii je možné nájsť na webovej stránke kancelárie www.cedslovakia.eu. Vybrané informácie z nej si môžete prečítať aj v prílohe tohto čísla Film.sk.

Aktuálne uzávierky podprogramu MEDIA: Výzva EACEA/13/2015, Výberová podpora kinodistribúcie, uzávierka je 14. júna. Výzva EACEA/11/2016, Online distribúcia, uzávierka je 21. júna.

vs

Študentské konfrontácie 2

Na pôde FTF VŠMU sa 29. apríla konala druhá časť študentských konfrontácií, venovaná animovanej a hranej tvorbe. Zúčastnil sa na nej pomerne slušný počet tvorcov, obhajovali sa piati, čo je takmer polovica z tých, ktorých filmy sa analyzovali. Zahanbiť sa však dali animátori, keďže prišla len Zuzana Žiaková a analýzy zvyšných štyroch filmov nemali oponenta dokonca ani v osobách pedagógov.

Najaktívnejším diskutujúcim bol už tradične Martin Šulík, ktorý bez problémov zastúpil chýbajúcich študentov a často privádzal do rozpakov autorov príspevkov. Tak ako v prípade dokumentárnych konfrontácií aj tentoraz stojí za vyzdvihnutie predovšetkým text Jakuba Lenčéša, ktorý veľmi presne zasadil Gomolčákov film Yolo do kontextu jeho tvorby a preukázal výborné argumentačné schopnosti. Martin Adam Pavlík zase dokázal pomerne výstižne pomenovať kvality filmu Prvá operácia Daniela Riháka, hoci v úvode azda až príliš artikuloval svoje fanúšikovské nadšenie, čím vlastnému textu tak trochu ubral na prekvapivosti či údernosti. Zvyšné texty, žiaľ, sprevádzala buď prílišná opisnosť, alebo neschopnosť pomenovať základný konflikt či tému filmu, prípadne nespravodlivé výhrady vyplývajúce z nedostatočnej znalosti kontextu, na čo výstižne upozorňoval aj Martin Šulík a pedagogičky katedry audiovizuálnych štúdií. Spomedzi filmov treba vyzdvihnúť invenčnú a na symboly bohatú aktualizáciu Dobšinského rozprávky Braček Jelenček Zuzany Žiakovej, feministickú a dôsledne dramaticky budovanú žánrovku Prvá operácia, enigmatický Chronos Martina Kazimíra a hravé pixelartové dielo 4n1m4ws Kataríny Geffertovej.

Konfrontácie sa skončili ambivalentne nielen pre dosť kolísavú kvalitu jednotlivých titulov, ale aj textov, ktoré mali v porovnaní s dokumentárnymi konfrontáciami výrazne zostupnú tendenciu. Diskusie síce prebiehali v pomerne plodnom duchu, ale aj tu by bolo v niektorých prípadoch vhodné pripomenúť: Hovoriť striebro, mlčať zlato.

Marcel Šedo ( poslucháč audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU )

Top 10 Slovensko

Od 1. januára do 31. marca 2016 prišlo do slovenských kín 1 444 506 divákov, ktorí zaplatili za vstupenky dovedna 7 485 133,75 eura. Tieto čísla za prvý štvrťrok predstavujú podiel 31,3 % zo všetkých divákov a 31,5 % z hrubých tržieb v slovenských kinách počas celého roka 2015. V porovnaní s rokom 2015 vzrástla priemerná cena vstupenky z 5,14 na 5,18 eura a priemerná návštevnosť na predstavenie z 29,15 na 32,12 diváka. Až tri filmy sa dostali cez hranicu 100 000 divákov. Potešiteľné je, že hneď za nimi je domáci Červený kapitán, ktorý mal premiéru 10. marca 2016 a už po troch týždňoch v kinách sa priblížil k TOP 10 divácky najúspešnejších domácich filmov v ére samostatnosti. V čase uzávierky tohto čísla mu v ňom patrila už ôsma priečka.

Miro