Eva Filová

filmová teoretička

Na vec grantovej podpory sa nájdu rôzne názory aj motivácie. Pre školské pracovisko môže byť záchranným balíčkom na výskum a potrebné vybavenie, pre jednotlivca impulzom ku kvalitnému, koncentrovanému výkonu. V zásade (no nie absolútne) však platí, že granty získavajú tí najlepší s najlepšie pripravenými projektmi. V poslednom čase som sa opakovane stretla s názorom, že v rámci okresanej dotácie treba „priniesť obeť na oltár vlasti“ a podávať výkony hoc zadarmo. Tie názory vyslovili zhodou okolností ženy. Prekvapujúce? Áno aj nie. Na jednej strane hľadáme chýbajúce ženské vzory (vydarený cyklus Prvá, dokumenty Rabínka, Návrat do horiaceho domu, Vtedy v Bratislave), na druhej strane sme ochotné pracovať aj zadarmo. Podľa štatistík zarobia ženy na Slovensku o pätinu menej než muži (na rovnakej pozícii o 8 percent menej), ženy sú zamestnané najmä vo verejnom sektore a v neziskových organizáciách, v ktorých sa zarába horšie než v (prevažne mužskom) súkromnom sektore. So zvyšujúcim sa vekom ubúda pracovných príležitostí. Platí to pre robotníčky aj herečky. Ženám skôr hrozí nezamestnanosť než mužom a v dôsledku rodovej priepasti v odmeňovaní aj nižší dôchodok. Tento fenomén má vlastné pomenovanie: „feminizácia chudoby“.

Podľa svetových prieskumov získavajú ženy slabšie finančné dotácie, na vyššie pozície postupujú ťažšie a pomalšie, ich znalosti sú podceňované a za rovnaké výsledky sú hodnotené horšie ako muži. Medzi článkami z tohtoročného festivalu v Cannes ma zaujala informácia, že ženy nakrúcajú menej aj preto, že na svoje filmy dostávajú menej peňazí. Platí to pre áčkové aj nezávislé festivaly – na Sundance sa s celovečerným filmom hlási ročne len 17 percent žien (denník Sme). Prečo oceňovanej Mire Fornay opakovane zamietli podporu na jej nový film o domácom násilí? Je zrozumiteľnosť, linearita a nepatologickosť námetu zárukou jeho financovania?

Pozrime sa na vec z druhej strany: ktorý muž by dnes „priniesol obeť na oltár vlasti“ a vzdal sa spravodlivej odmeny? Či je to „živiteľ rodiny“ (žena nie je?), alebo mladý ambiciózny vedec, za svoj výkon bude pýtať svoje, ba čo – viac! Rozdiel medzi ženami a mužmi je totiž aj ten, že ženy o svojom plate málokedy vyjednávajú. Veď aj domáca práca je neplatená. Prečo máme na Slovensku toľko animátoriek? Náš študent počas Týždňa slovenského filmu zistil, že je to preto, lebo majú zarábajúcich manželov. (www.kas.vsmu.sk)

Pracovať ani grantovať zadarmo nie je riešenie. Ani živiť stereotypné predstavy, že matematika či veda nie je pre dievčatá alebo že by sme sa občas mohli uskromniť a „priniesť obeť na oltár vlasti“.