Legislatíva

V roku 2015 došlo po dvoch rokoch k stabilizácii fungovania Štátneho fondu kinematografie podľa zákona 496/2012 Zb. o audiovizuálnych dielach a podpore kinematografie, súčasne sa však začala intenzívna príprava jeho novelizácie. Jadrom pripravovanej novelizácie bolo zakotvenie štátnej podpory kinematografie. Po prvý raz od rozpadu štátnej kinematografie sa štát zaväzuje vkladať do Fondu kinematografie prostriedky zodpovedajúce výške vybraných poplatkov od komerčných platcov. Novela zákona o audiovízii bola nakoniec schválená pod číslom 139/2016 Zb. s účinnosťou od 6. mája 2016.

V priebehu celého roka 2015 bol ministrom kultúry Daniel Herman z KDU-ČSL, v pozícii riaditeľky fondu pôsobila Helena Bezděk Fraňková. Začiatkom minulého roka bola po prvý raz podľa nového zákona zvolená 9-členná rada fondu – predsedom sa stal Petr Vítek, ktorý túto funkciu zastával už v minulej rade, a podpredsedom Přemysl Martinek. Takisto prvý raz bol vymenovaný dozorný výbor fondu, za jeho predsedníčku bola zvolená Klára Brachtlová a za podpredsedu Aleš Danielis.

Finančná podpora

Podpora kinematografie rozdelená v rámci výziev roku 2015 činila celkovo 210 995 000 Kč. Vyhlásených bolo 29 výziev a v rámci nich bolo podporených 217 projektov. Pripomeňme, že v roku 2008 Štátny fond rozdelil 307 261 950 Kč, o rok neskôr to bolo 279 950 500 Kč, v roku 2010 celkovo 224 788 000 Kč, v roku 2011 celkovo 212 645 000 Kč, v nasledujúcom roku to bolo 156 626 019 Kč, v roku 2013 celkovo 156 242 991 Kč a predvlani išlo o 191 822 771 Kč. Od roku 2012 teda objem rozdelených prostriedkov mierne rastie, ale významnejší posun by mal nastať až tento rok.

V okruhu vývoj bolo vlani podporených 53 žiadostí sumou 16 550 000 Kč, v oblasti distribúcie 41 projektov sumou 11 840 000 Kč, v technickom rozvoji sa podpory dostalo 6 žiadostiam sumou 4 447 000 Kč, v okruhu propagácie to bolo 8 projektov s 3 000 000 Kč, v oblasti publikácií a filmovej vedy sa podporilo 10 žiadostí sumou 1 300 000 Kč, jedna žiadosť v oblasti zachovania a sprístupňovania audiovizuálnych diel získala 1 500 000 Kč, 12 žiadostí z okruhu vzdelávania a výchovy dostalo 7 248 000 Kč a 18 festivalov získalo celkovo 17 000 000 Kč. Najvyššia suma 148 110 000 Kč bola tradične rozdelená medzi 65 žiadateľov v okruhu výroba, naopak, na ochranu práv neboli pridelené žiadne prostriedky.

V rámci Programu podpory filmového priemyslu bola na rok 2015 opätovne schválená účelová dotácia vo výške 500 000 000 korún. Podľa zoznamu filmových stimulov sa však vlani reálne vyplatilo 35 projektom iba 325 401 806 Kč.

Z prostriedkov odboru médií a audiovízie MK ČR bolo v roku 2015 na podporách vyplatených 13 920 000 Kč. Na porovnanie, v roku 2012 to bolo 14 004 000 Kč, v roku 2013 nič a o rok neskôr 14 970 000 Kč. Vlani bola na festivaly, prehliadky a výstavy alokovaná suma 5 660 000 Kč, na vzdelávanie profesionálov a študentov filmových škôl 2 550 000 Kč, na odborné periodiká a neperiodické publikácie 1 790 000 Kč, na výchovu detí k mediálnej gramotnosti 2 420 000 Kč a na propagáciu českej kinematografie v zahraničí 1 500 000 Kč.

Významným variantom získavania finančnej podpory sú medzinárodné programy, dnes fungujúce v systéme Kreatívna Európa, predtým to bol program MEDIA. Jeho riadnym členom je Česká republika od júla 2002. V roku 2014 získali české projekty z programu Podpora európskeho audiovizuálneho priemyslu 2 154 556 eur, čo približne zodpovedalo objemu podpôr v posledných rokoch. Vlani to bolo celkovo 2 411 845 eur. Tematické rozdelenie dotácií bolo nasledovné: 635 857 eur development, 649 487 eur distribúcia, 308 000 eur festivaly, 268 000 eur prístup na trh, 338 749 eur výchova a vzdelávanie, 209 085 eur rozvoj publika a 82 667 eur online distribúcia.

Fond EURIMAGES je určený predovšetkým na podporu európskych koprodukčných projektov. V roku 2015 sa podpory dočkal jediný český projekt – Bába z ledu režiséra Bohdana Slámu. Naopak, minoritná účasť sa zvýšila na päť projektov s participáciou spoločností Sirena Film, 8Heads production, Endorfilm, Nutprodukce a IN Film.

Filmová distribúcia

Výsledky českých kín v posledných rokoch rastú. Zatiaľ čo nárast počtu divákov v roku 2014 činil len 4,5 % a tržby kín 2,7 %, vlani stúpla medziročne návštevnosť o 12,1 % a tržby o 14,1 %. Celkovo sa v roku 2015 uskutočnilo 457 327 predstavení pre 12 958 099 divákov a hrubé tržby dosiahli 1 669 176 581 Kč. Priemerné hrubé vstupné stúplo na 128,81 Kč, čo je na úrovni roku 2013. Najvyššie vstupné bolo zatiaľ historicky zaznamenané v roku 2012, keď dosiahlo úroveň 131,05 Kč.

Digitalizácia kín bola v Českej republike dokončená vlastne už v roku 2013. Vlani realizovali kiná prostredníctvom klasickej DCI technológie v 2D formáte 78,4 % tržieb pri podiele divákov 81,1 %. Formát 3D dosiahol podiel 17,4 % tržieb a 14,4 % divákov. IMAX, 4DX a alternatívny digitálny obsah kumuloval 3,3 % tržieb a 1,9 % divákov. Nové digitálne formáty teda kumulovali 99,1 % tržieb a 97 % návštevnosti, kým 2,8 % divákov videlo filmy z domácich digitálnych nosičov, ako sú BD, DVD a USB s MP4, ktoré dosiahli 0,9 % celkových tržieb. Tridsaťpäťmilimetrové kópie sa už stali doménou Národného filmového archívu a ojedinelých prehliadok, počet divákov predstavuje 2 ‰ a tržby už nedosiahli ani jedno ‰.

Podiel českých filmov na celkovom obrate českých kín klesol v roku 2015 po prvý raz od roku 2002 pod 20 %. Vlani bol podiel českých filmov na návštevnosti len 18,4 % a na tržbách kín 16,9 %. Tento pokles bol vyvážený nárastom podielu tzv. hollywoodskych štúdií, ktorý stúpol po prvýkrát v tomto tisícročí nad šesťdesiat percent, presne na 61,3 % v obrate a 58,6 % v počte divákov. Celkom mimoriadne postavenie medzi hollywoodskymi štúdiami zaujala v minulom roku spoločnosť Universal, ktorá prekonala všetky doterajšie rekordy v absolútnom obrate i tržnom podiele vo väčšine krajín sveta vrátane USA. V Česku dosiahlo toto štúdio podiel 22,3 % tržieb a 21,3 % celkového počtu divákov. V Top 20 nájdeme päť filmov spoločnosti, konkrétne sú to Mimoni, Päťdesiat odtieňov sivej, Jurský svet, Rýchlo a zbesilo 7 a Everest. Z českej produkcie tentoraz nenájdeme žiadny film v prvej desiatke rebríčka, do druhej sa vtesnali štyri tituly. Treba podotknúť, že začiatok tohto roka opätovne vyzerá pre domácu tvorbu priaznivejšie. Nezávislá zahraničná produkcia vlani obsiahla zostávajúcich 21,7 % tržieb a 23 % divákov českých kín. Do Top 20 sa presadili tri európske filmy a ďalšie tri nájdeme v tretej desiatke (Kingsman: Tajná služba, Paddington a Ovečka Shaun vo filme). Samozrejme, zo šiestich najúspešnejších európskych filmov je päť anglických, ich dominanciu narušila iba nemecká komédia Fakjú pán profesor 2. Najúspešnejší francúzsky film Asterix: Sídlo bohov je až na 50. mieste.

Kompletná Top 20 za rok 2015 tvorila podiel 51,1 % na celkovom obrate českých kín, čo je po niekoľkých rokoch poklesu nárast na úroveň roku 2012. Kumulácia návštevnosti najúspešnejších filmov je teda stále rozhodujúca pre obrat kín, zároveň sa však udržuje veľmi vysoký počet premiér a z toho vyplývajúca diferenciácia návštevnosti.

Z celkovo 262 nových celovečerných filmových programov v kinách v minulom roku bol k dispozícii DCI kompatibilný digitálny 2D záznam pri 261 filmoch, stereoskopická 3D verzia pri 49 premiérach. V IMAX formáte bolo 20 filmov a 29 v 4DX. Naopak, 35 mm filmová kópia bola k dispozícii už len pri rekonštruovanej verzii filmu Milenky starého kriminálníka, uvedenej Národným filmovým archívom. Jediný film Mánes na vodě bol uvedený len na domácich nosičoch (DVD, blu-ray disk). Ako paralelné formáty ich malo k dispozícii až 76 titulov a potom celý rad ešte neskôr pri DVD distribúcii. Okrem toho mohli kiná uvádzať celý rad programov alternatívneho obsahu a veľké množstvo ďalších filmov – mimo štandardnej ponuky premiérových titulov – v rámci rôznych festivalov, filmových prehliadok a individuálnych projekcií.

Na českom filmovom trhu bolo vlani aktívnych celkovo 38 distribútorov, pričom 30 z nich uviedlo aspoň jeden nový film. Ide o najvyšší počet registrovaných distribučných subjektov v novodobej histórii. Prvé miesto medzi nimi obhájila spoločnosť CinemArt. Po prvý raz v histórii prekročili filmy jednej distribučnej spoločnosti hranicu 600 miliónov hrubých tržieb kín. Podiel CinemArtu na počte návštevníkov činil 37,1 % a na tržbách 38 %. Falcon zaujal s podielom 24,6 % na počte divákov, resp. 25,4 % na tržbách druhé miesto. S trhovým podielom 6,7 % patrilo tretie miesto spoločnosti Forum. Spoločnosť Warner Bros, ktorá si posledných šesť rokov držala tretie miesto, zavrela 7. apríla 2015 svoju pobočku v Českej republike a uzavrela zmluvu so spoločnosťou Freeman. Tá sa za necelý rok umiestnila na šiestom mieste s podielom 4,9 %, keď sa pred ňu dostali spoločnosti AQS s trhovým podielom 6,1 % a Bontonfilm (5,9 %). Viac než 2 % dosiahli ešte distribútori Aerofilms, A-Company a končiaci Warner Bros. Päť najúspešnejších spoločností kumulovalo 82,1 % z celkových tržieb.

Medzi distribútormi premiérových filmov sa v roku 2015 po prvý raz objavili okrem zmienenej spoločnosti Freeman pomerne ambiciózne projekty Bohemia Motion Picture, Indigo Film, Pannonia Entertainment a po jednom filme uviedli Background, Synergia, F8 Art Company, Sugar Division, Mimesis a Doc Alliance.

Celkovo ponúkli filmoví distribútori kinám 262 nových programov z 29 krajín sveta. Najviac, 103 filmov, bolo z USA, na 101 titulov vzrástla ponuka filmov z európskych krajín. Stále platí, že kľúčovým dôvodom sú nižšie náklady na šírenie filmov v digitálnej forme, než to bolo pri 35 mm kópiách. Z rovnakého dôvodu je v posledných rokoch taký vysoký počet českých filmov. V roku 2015 sa kinám ponúklo 49 premiér alebo obnovených premiér českých filmov. Tento počet je síce nižší ako v roku 2014, ale stále ide o druhý najvyšší počet českých filmov od zániku štátnej kinematografie.

Kiná a multiplexy

Počet digitalizovaných sál opätovne mierne narástol, na začiatku roku 2015 ich bolo 453, na konci 478. Technológie IMAX a 4DX sú aj naďalej iba v jednej sále v Prahe. Zároveň však narástol počet kín s vybavením e-cinema, schopným premietať filmy z DVD, BD a MP4. Vďaka tejto technológii prekvapivo narástol počet letných kín zo 120 v roku 2014 na vlaňajších 150.

Trh stále výrazne ovládajú dvaja najväčší prevádzkovatelia kín Cinema City a CineStar, avšak ich podiel na trhu vlani naďalej klesal – na 67,8 %. Cinema City prevádzkovalo celkovo 13 multikín, ale zvýšil sa počet sál v Letňanoch, takže dnes ich je dovedna 115, s trhovým podielom 38,6 %. CineStar prevádzkuje celkovo 12 multikín s 90 sálami a jeho trhový podiel klesol na 29,2 %.

Celkovo bolo v prevádzke 29 multikín. Opätovne vzrástol podiel spoločnosti Premiere Cinemas Czech (z 3,7 % na 4,3 %). Golden Apple prevádzkuje multikino a jednosálové kino v Zlíne a má trhový podiel 2,5 %. Celkový trhový podiel multikín v minulom roku mierne stúpol zo 73,9 % na 74,4 %.

Najúspešnejšími pražskými multiplexmi sú Nový Smíchov so sálou 4DX a Flora s veľkoformátovou projekciou IMAX. Druhé miesto si drží brnianska Olympia. Najväčší nárast divákov/tržieb mal multiplex v Letňanoch, kde v priebehu roka otvorili štyri nové sály.

Medzi klasickými kinami vedú dve pražské centrálne dvojsálové kiná. Napriek miernemu poklesu si prvé miesto udržal Světozor pred Lucernou, ktorú síce navštívilo viac divákov, ale za nižšie priemerné vstupné. Najúspešnejším regionálnym kinom v Českej republike je dvojsálový Svět v Chomutove a na najvyššiu priečku medzi regionálnymi jednosálovými kinami sa dostal Hutník v Kladne. Počet dvojsálových kín v mestách, kde nie sú multiplexy, vzrástol. Vďaka širšej programovej ponuke pri prakticky totožných nákladoch je tento koncept stále populárnejší.

Filmové festivaly, prehliadky a ocenenia

Dňa 23. januára 2016 sa uskutočnil 6. ročník Cien českej filmovej kritiky, na ktorom sa oceňovali najlepšie diela a tvorivé výkony minulého roku. Trofej za najlepší film roku 2015 získal titul Stratení v Mníchove z produkcie Lucky Man Films, za scenár a réžiu bol ocenený aj autor snímky Petr Zelenka. Cenu za ženský herecký výkon získala Alena Mihulová za rolu v koprodukčnom česko-slovenskom filme Domácí péče a za mužský herecký výkon bol ocenený Kryštof Hádek (Kobry a užovky). Za najlepší dokument bol vyhlásený film Opri rebrík o nebo Jany Ševčíkovej, ktorá sa pozrela na aktivity slovenského kňaza Mariána Kuffu. Objavom roku sa stal Štěpán Altrichter za réžiu filmu Schmitke, ktorého zvuková zložka bola zároveň ocenená ako audiovizuálny počin roka. Slávnostné vyhlásenie v pražskom divadle Archa uvádzal v priamom prenose program ČT Art a moderátormi večera boli Vojtěch Kotek a Marie Doležalová.

Česká filmová a televízna akadémia, z. s., organizovala 23. ročník cien Český lev opätovne v priestoroch Rudolfína a opätovne bola moderátorkou večera Lucie Výborná. Českého leva za najlepší film roku 2015 získali Kobry a užovky producentskej spoločnosti Offside Men. Jan Prušinovský dostal cenu za réžiu tejto snímky, Matěj Hádek cenu za hlavnú úlohu, Kryštof Hádek a Lucie Žáčková za vedľajšie úlohy, Petr Koblovský za kameru a napokon film získal i trofej za veľmi vydarený filmový plagát. Akademici tentoraz od kritikov v hlavnej kategórii neodpisovali. Potvrdili však cenu Jane Ševčíkovej za dokument roka, Alene Mihulovej za hlavnú ženskú úlohu a Petrovi Zelenkovi aspoň za scenár. Okrem už spomenutých filmov bol ocenený aj titul Schmitke a česko-slovenská rozprávka Sedem zhavranelých bratov. S vrelým prijatím publika sa stretlo ocenenie internetovej série Kancelář Blaník, ovenčenej cenou za mimoriadny počin v oblasti audiovízie. Po prvý raz sa na Českých levoch oceňovali aj televízne diela, hoci prezentácia „nominácií“ sa stretla s rozporuplnými reakciami. Za ocenenie dramatického televízneho seriálu Mamon z produkcie HBO, dokumentu Filmová lázeň Miroslava Janka a televízneho filmu ČT Americké dopisy sa ČFTA rozhodne hanbiť nemusí. Cenu Magnesia za najlepší študentský film dostal Ondřej Hudeček za titul Furiant. Ocenenie za mimoriadny prínos českej kinematografii si tento rok odniesol kameraman Stanislav Milota.

Po siedmy raz sa 29. októbra 2015 v kine Ponrepo odovzdávali Ceny Ministerstva kultúry za prínos v oblasti kinematografie a audiovízie. Cena udeľovaná in memoriam bola venovaná kameramanovi Miroslavovi Ondříčkovi. Cenu žijúcemu autorovi dostala filmová a televízna režisérka a scenáristka Drahomíra Vihanová. FITES udelil svoje ceny Trilobit Beroun prvýkrát pred kamerami Českej televízie s moderátorom Janom Krausom. Cenu Vladislava Vančuru za prínos českej a svetovej kinematografii dostal Vojtěch Jasný. O hlavné filmové ceny sa podelili Štěpán Altrichter, bratia Hádkovci a Petr Václav s dokumentom Zpověď zapomenutého.

Filmová distribúcia nie je len bežné uvádzanie filmov v kinách, ale aj rad medzinárodných, národných i regionálnych filmových festivalov a prehliadok. Najvýznamnejšou filmovou udalosťou v Česku je Medzinárodný filmový festival Karlove Vary, ktorého jubilejný 50. ročník sa uskutočnil práve minulý rok. Cenu za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii získal Richard Gere a cenu prezidenta MFF KV za prínos českej kinematografii Iva Janžurová. Veľkú cenu Krištáľový glóbus získal americký film Bob a stromy režiséra Diega Ongara. Herecké ceny udržali v Českej republike Alena Mihulová a Kryštof Hádek, najoceňovanejší domáci herci minulého roku. Popri karlovarskom festivale si udržiava dobré renomé množstvo ďalších medzinárodných podujatí. Za všetky upozornime na Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jihlava, Anifilm Třeboň, Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín, pražský MFF FebioFest a rastúce podujatie Ostrava Kamera Oko. Porota festivalu Finále Plzeň vlani ocenila hraný film Cesta ven režiséra Petra Václava a slovensko-český dokument Vlna vs. breh Martina Štrbu, začiatkom tohto roku zase hraný titul Rodinný film (minoritná slovenská koprodukcia) režiséra Olma Olmerzua a dokument V paprscích slunce Vitalija Manského.

Na záver

Rok 2015 bol pre českú kinematografiu úspešný, hoci sa môže zdať, že toto tvrdenie je v rozpore s poklesom podielov českých filmov na celkových výsledkoch kín pod 20 %. Stabilizovalo sa fungovanie Štátneho fondu kinematografie a podarilo sa presadiť do zákona záväzok štátu podieľať sa na jeho financovaní, o čo sa českí filmári márne usilovali od roku 1993. V priebehu roku 2015 síce videlo najúspešnejší český film len 258-tisíc divákov, ale na Vianoce bol uvedený film Padesátka, ktorý začiatkom tohto roka prekročil hranicu 400-tisíc divákov a podiel českých filmov v prvom štvrťroku 2016 prekonal 30 %. Medzi českými premiérami minulého roku nájdeme 13 celovečerných debutov režisérov (z toho, žiaľ, iba jednej režisérky) narodených v 80. rokoch a to nerátame zostavu tvorcov pásma Rosa a Dara. Aj keď ide o filmy rôznej umeleckej a diváckej kvality, nástup tejto generácie sa nedá prehliadnuť a môžeme byť zvedaví, ako sa presadia ich ďalšie projekty. Nešlo teda o rok zlomový, ale bol plný prísľubov, ktoré sa môžu naplniť v nasledujúcom období.

Aleš Danielis