Filmotéka v apríli prinesie témy láska, mesto i cudzinci 

Aprílová Filmotéka Kina Lumière v rámci projektu 100 rokov slovenského filmu uvedie snímky režisérov Dimitrija Plichtu, Jaroslava Siakeľa a Petra Solana. Abecedár slovenského filmu odhalí tituly skryté pod heslami L ako láska, M ako mesto, N ako Nástup a O ako objektív s lektorskými úvodmi Evy Filovej, Petry Hanákovej a Kristíny Aschenbrennerovej. Cyklus venovaný storočnici slovenského animovaného filmu ponúkne krátke snímky na tému cudzinci. Jeho kurátorka Lea Pagáčová zaradila medzi vybrané tituly aj film Buch buch! (1980) režiséra Milana Černáka, ktorému Filmotéka venuje Carte blanche pri príležitosti jeho 90. narodenín. Stredometrážny film Štefana Uhra Bolo raz priateľstvo (1958) o priateľstve malej baletky a psíka vybral riaditeľ Národného filmového archívu SFÚ Marián Hausner k aprílovej téme cyklu Digitálne kino.

100 rokov slovenského filmu
2., 5., 12., 13., 16., 18., 19., 26., 30. apríl    18.20
(Bratislava – Kino Lumière)
www.kino-lumiere.sk


Sto rokov v piatich dňoch

Prehliadka archívnych filmov ponúkne projekcie, prednášky a diskusie o dejinách slovenskej kinematografie aj možnosť stretnúť významných tvorcov a osobnosti slovenského filmu. Ranej slovenskej kinematografii bude venovaný prvý deň s prednáškou filozofa a estetika Juraja Oniščenka a ponúkne aj pásmo krátkych filmov, ktoré tematizujú filmového Jánošíka. Snímka Po horách, po dolách (1929) Karola Plicku bude uvedená s hudbou Davida Kollara a Tomáša Mutinu. Utorok bude venovaný filmu na Slovensku v medzivojnovom období a počas vojny. Po prednáške filmovej teoretičky Márie Ferenčuhovej sú pripravené projekcie filmov Za Slovákmi od New Yorku po Mississippi (1937) Karola Plicku s hudbou Tomáša Lauka a Od Tatier po Azovské more (1942) Ivana J. Kovačeviča. Tému Peripetie propagandy, ideály zmeny predstavia v stredu vo svojich prednáškach režisér a dramaturg Rudolf Urc a filmová historička Eva Filová. Uvedené budú aj dve pásma krátkych filmov z rokov 1950 až 1989. Projekcie krátkych filmov Fotografovanie obyvateľov domu (1968), Vrcholky stromov (1972), Amulet (1974) a celovečernej snímky Víťaz (1978) budú súčasťou štvrtkovej témy Podvratnosť filmového obrazu, spojenej s prednáškami filmovej a literárnej historičky Jeleny Paštékovej a režiséra Dušana Trančíka. Tvorbe absolventov slovenských filmových škôl sa bude v posledný deň podujatia venovať filmová teoretička Katarína Mišíková. Premietnu sa krátke filmy Zuzany Liovej, Mareka Kuboša, Miša Suchého, Ivana Ostrochovského, Martina Palúcha, Ľubomíra Viludu a Ľudovíta Boháta. Všetky klasické filmy zo zbierkového fondu Národného filmového archívu Slovenského filmového ústavu (NFA SFÚ) sa budú premietať z pôvodných 35 mm filmových kópií. Činnosť NFA SFÚ predstaví na prehliadke v sprievodnom programe jeho riaditeľ Marián Hausner, digitálnemu reštaurovaniu kinematografických diel sa bude venovať vedúci oddelenia digitálnej audiovízie SFÚ Peter Csordás. Tému odbornej reflexie filmu, aj prostredníctvom periodík Film.skKino-Ikon a Slovenské divadlo, prinesie diskusia šéfredaktora časopisu Kino-Ikon Martina Kaňucha, riaditeľky Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV Eleny Knopovej a jej zástupkyne Jany Dudkovej, ktorá predstaví aj svoju novú publikáciu Zmena bez zmeny. Podoby slovenskej televíznej hranej tvorby 1990 – 1993. Dokumentarista Marek Šulík bude prezentovať projekt Rodinné archívy, pozostávajúci zo zbierok amatérskych a rodinných filmových záznamov, a vydavateľ Peter Šulej s filmovým vedcom Martinom Palúchom predstavia Filmodrom, knižnú edíciu vydavateľstva Vlna. K dispozícii budú aj knihy, časopisy, DVD a blu-ray nosiče vydané v SFÚ, ktorý je hlavným partnerom podujatia.

Dni archívneho filmu 2022 – Storočnica
25. – 29. apríl
(Banská Bystrica – Fakulta dramatických umení AU, Filmový klub v Múzeu SNP)

REDAKCIA NEZODPOVEDÁ ZA ZMENY V PROGRAME PODUJATÍ.
PODUJATIA SA USKUTOČNIA PODĽA AKTUÁLNYCH POKYNOV, KTORÉ SA MÔŽU MENIŤ V ZÁVISLOSTI OD EPIDEMICKEJ SITUÁCIE.

Jaroslava Jelchová