„Nikdy som nemal o Rusku ideálne predstavy. A ak som nejaké mal, august ʼ68 ich totálne zlikvidoval. Ale napriek tomu sa priznávam, že to, čo sa stalo v týchto dňoch, som nečakal,“ hovorí v rozhovore režisér spravodajského a dokumentárneho filmu, dramaturg a ponovembrový riaditeľ Slovenskej filmovej tvorby Milan Černák, ktorý v apríli oslávi 90 rokov. 

Témou aprílového čísla je novela autorského zákona, ktorá je mimoriadne dôležitá pre všetky subjekty v slovenskom audiovizuálnom prostredí. Hoci sme ju plánovali už dlhšie a za bežných okolností by rezonovala viac, udalosti posledného obdobia, ktoré valcujú našu spoločnosť už viac ako mesiac, prekryli všetky ostatné témy. Vojna na Ukrajine sa cielene či necielene prediera celým číslom a my sa tomu nemôžeme ani nechceme brániť.

Teraz už naostro! bol slogan tohtoročného Medzinárodného filmového festivalu Febiofest, ktorého klasický priebeh vlani aj predvlani prekazila pandémia. S heslom Zaostrené na dobrý film ponúkol výnimočné tituly. A konal aktuálne – týždeň po vypuknutí vojny ohlásili jeho organizátori a organizátorky vznik novej sekcie Pocta Ukrajine. To, ako zareagovala slovenská filmová obec na udalosti za našou východnou hranicou, sa dozviete v rubrike Aktuálne. 

Dráma Oľga o pätnásťročnej ukrajinskej gymnastke zmenila plány v našom mesačníku i v programe týždňa francúzskeho filmu Crème de la Crème, ktorý sa uskutočnil krátko po invázii ruských vojsk na Ukrajinu. Organizátori ju promptne uviedli na benefičnej projekcii ako otvárací film festivalu a recenziu na ňu si teda môžete prečítať už v tomto čísle. 

Týždeň slovenského filmu, ktorý prebieha od začiatku apríla v Kine Lumière, zvolil ako úvodný film na prvý deň premietaní pre verejnosť drámu Predtuchy Viačeslava Kryštofovyča a na posledný deň úspešný slovenský film Cenzorka Petra Kerekesa – obe snímky v koprodukcii s Ukrajinou. Súčasťou programu budú aj všetky filmy nominované na národnú filmovú cenu Slnko v sieti, ktorej víťazov a víťazky za roky 2020 a 2021 sa dozvieme v sobotu 9. apríla. 

Dúfame, že májovým číslom sa bude prelínať predovšetkým táto výročná udalosť slovenskej kinematografie a za pandémiou a vojnou sa budeme už iba ohliadať. 

Veronika Krejčová