Slovenská distribúcia v roku 2015: opäť rekordy!

V roku 2015 prišli do slovenských kín 4 599 976 divákov. Bola to druhá najvyššia návštevnosť od roku 1996 a v porovnaní s rokom 2014, keď prišli do kín 4 128 584 divákov, vzrástla o 11,42 percent. Rekordné boli tržby – 23 683 512,33 eura znamená medziročný nárast 13,49 percenta.

Minulý rok bol úspešný nielen na Slovensku, ale aj v rámci Európskej únie. Podľa informácií Európskeho audiovizuálneho observatória návštevnosť v EÚ medziročne vzrástla o 7,6 percenta a predalo sa vyše 1,2 miliardy vstupeniek. Za posledných desať rokov prišlo v Európe do kín viac divákov iba v roku 2009, keď mal premiéru film Avatar a návštevnosť ovplyvňoval nástup 3D technológie.

Medziročný nárast počtu divákov bol zaznamenaný v 25 z 26 krajín, ktoré mali k dispozícii predbežné výsledky. Pokles (o 1,4 percenta) zaznamenali len vo Francúzsku.

Na slovenskom náraste sa vlani odrazil aj nárast počtu predstavení o 16,39 percenta na 157 772, čo je historicky najvyšší počet v ére samostatnosti a takmer trikrát viac než v roku 2000.

Vzrástla i priemerná cena vstupenky z 5,05 eura v roku 2014 na 5,15. Jediný medziročný pokles v slovenských kinách sa týka priemernej návštevnosti na predstavenie – z 30,46 diváka v roku 2014 na 29,16. Dosiahnuté hrubé tržby vlani po druhý raz prekročili hranicu 20 miliónov eur: 23 683 512,33 eura znamená medziročný nárast 13,49 percenta a najvyššiu sumu, akú dali diváci za vstupenky od roku 1993.

V roku 2013 sa dostalo do kín 23 slovenských a koprodukčných filmov. Vlani bolo domácich premiér ešte o dve viac a najnavštevovanejším slovenským filmom sa stal dokument Rytmus: Sídliskový sen debutujúceho režiséra Mira Drobného. Videlo ho 81 597 divákov, zaradil sa tak na deviate miesto v rebríčku divácky najúspešnejších domácich filmov v ére slovenskej samostatnosti a zároveň je druhým najnavštevovanejším dokumentom. (Prehľad premiérových slovenských a koprodukčných filmov a ich výsledky sme uverejnili vo Film.sk 2/2016.) Všetky slovenské filmy vrátane minoritných koprodukcií videlo vlani 308 123 divákov, čo je 6,7-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Na porovnanie, v roku 2014 bol tento podiel 5,71-percentný.

Zvýšený počet divákov v Európe podľa predbežných odhadov nespôsobili len blockbustery, ako sú napríklad Mimoni, Päťdesiat odtieňov sivej, Jurský svet, Star Wars: Sila sa prebúdza, ale aj domáce filmy, ktorých podiel na tržbách vzrástol v 10 krajinách.

Najvyšší (44,1 percenta) prekvapujúco nebol vo Francúzsku, ale vo Veľkej Británii, a to vďaka skutočnosti, že bondovka Spectre i Star Wars: Sila sa prebúdza boli z pohľadu financovania majoritne britské produkcie. Slovensku patrí z pohľadu podielu domácich filmov na celkovej návštevnosti 15. priečka z 26 krajín. Už tradične má mimoriadne postavenie v tomto ukazovateli Turecko, ktoré nie je členom EÚ. Návštevnosť domácej produkcie tam vlani dosiahla 56,8 percenta.

V roku 2015 malo v slovenských kinách premiéru 248 noviniek, teda o dve viac ako rok predtým. Tieto snímky uviedlo do kín 12 spoločností a 4 slovenské filmy si distribuovali producenti sami. Najviac premiér mala spoločnosť Barracuda Movie (52), nasledovali Continental film (37) a Asociácia slovenských filmových klubov (34).

Z pohľadu dosiahnutých výsledkov sa poradie na prvých dvoch miestach nezmenilo. Najúspešnejšou distribučnou spoločnosťou roku 2015 bola Barracuda Movie (od 1. 1. 2016 CinemArt SK), ktorá mala 37,46-percentný podiel na počte divákov a 38,45-percentný podiel na hrubých tržbách. V kinách distribuovala najmä snímky spoločností 20th Century Fox International, DreamWorks Animation, Paramount a Universal a v TOP 10 mala vlani štyri filmy – Mimoni, Päťdesiat odtieňov sivej, Rýchlo a zbesilo 7 a Jurský svet. Druhá priečka patrila spoločnosti Continental film (15,99 percenta/16,30 percenta). Tá distribuovala filmy spoločnosti Warner Bros. i nezávislých spoločností, pričom ani jeden z nich nebol v desiatke najnavštevovanejších. Tretia priečka patrí spoločnosti Saturn Entertainment (12,81 percenta/ 13,47 percenta), ktorá je členom distribučnej siete Walt Disney Studios Motion Pictures International, a to i vďaka trom filmom v TOP 10 – Star Wars: Sila sa prebúdza, V hlave a Avengers 2: Vek Ultrona.

V roku 2015 bola opäť najnavštevovanejším filmom na Slovensku animovaná rozprávka. V roku 2013 zvíťazili Šmolkovia 2 3D so 140 822 divákmi, v roku 2014 film Ako si vycvičiť draka 2 so 171 335 divákmi a tentoraz to boli Mimoni s 365 184 divákmi. Dostali sa dokonca do desiatky najnavštevovanejších filmov v ére samostatného Slovenska a v súčasnosti im patrí siedma priečka. Vlani sa ani jeden domáci film nedostal do TOP 10 najnavštevovanejších titulov roka. Rytmus: Sídliskový sen však skončil jedenásty.

Prvenstvo animovanej rozprávky Mimoni predznamenal už rekordný otvárací víkend – 109 475 divákov je historicky najvyšší počet v ére samostatného Slovenska. Film Päťdesiat odtieňov sivej, ktorý počas otváracieho víkendu prilákal do našich kín 108 094 divákov, sa tak tešil z prvenstva len štyri mesiace. Podobne to bolo aj v prípade slovenského dokumentu Rytmus: Sídliskový sen, ktorý videlo počas premiérového víkendu 43 189 divákov. Bol to po filme 38 (r. L. Zednikovič a D. Dangl) so 49 314 divákmi druhý najúspešnejší otvárací víkend domáceho filmu v ére samostatnosti.

V uvedených číslach sú zarátané len výsledky členov Únie filmových distribútorov, kompletné výsledky ďalších vyše dvadsiatich filmov distribuovaných mimo ÚFD sa nám do uzávierky tohto čísla nepodarilo získať. V údajoch za rok 2015 nie sú zahrnuté napríklad výsledky kina Film Europe, návštevnosť projektu Bažant Kinematograf, ktorý prilákal 46 000 divákov na projekcie v 33 slovenských mestách, na filmových a hudobných festivaloch a bratislavskej Magio pláži, ďalej výsledky festivalových projekcií nedistribučných titulov (s výnimkou Febiofestu) a ani návštevnosť čoraz populárnejšieho alternatívneho obsahu (záznamy divadelných, operných či baletných predstavení, koncertov, športové prenosy...).

Návštevnosť domácich titulov i celková návštevnosť v slovenských kinách má za posledné štyri roky stúpajúcu tendenciu. A vzhľadom na očakávané domáce i zahraničné novinky veríme, že rok 2016 bude podobne úspešný.

Miro Ulman
Mimoni. FOTO: Barracuda Movie