Už na budúci mesiac sa uskutoční exkurzia slovenskou filmovou tvorbou uplynulého roka v sprievode režisérov i teoretikov. Za pár dní sa diváci prenesú množstvom tém a období, o ktorých snímky hovoria. V krátkom čase veľa podnetov. Bude to Týždeň slovenského filmu.

Z hľadiska reflektovania konkrétnych historických období je zaujímavá trojica domácich noviniek v kinách. Ondrej Šulaj nakrútil na motívy literárnej predlohy Ladislava Balleka Agávu, ktorá je situovaná do povojnového obdobia krátko pred Víťazným februárom. Režisér Michal Kollár zase zašiel v Červenom kapitánovi do roku 1992. Nazerá do rušných čias, ktorým sa súčasná slovenská kinematografia nevenuje, a robí to prostredníctvom trileru podľa knihy Dominika Dána. No a dokumentaristka Zuzana Piussi prináša v predvolebnom období Ťažkú voľbu. Tvrdí, že jej novinka vrství viacero tém, ale tou východiskovou je, „prečo ľudia nechodia voliť, strata viery v zastupiteľskú demokraciu“.

Obdobie rokov 1956 až 1989 sa snažil vtesnať do zhruba 300-stranovej publikácie Ivan Stadtrucker a v rubrike Aktuálne približuje, ako vznikali jeho Dejiny slovenskej televízie.

Niekoľkými desaťročiami prechádza aj kameraman Vladimír Holloš v hlavnom rozhovore marcového Film.sk. Neodkrýva pri tom len rozličné dobové súvislosti, ale predovšetkým povahu spolupráce s rôznymi režisérmi (Trančík, Jakubisko, Luther...). Vo výsledku sú to, samozrejme, „iba“ jeho spomienky a interpretácie. Tak ako je každý film osobitou autorskou interpretáciou témy či historického obdobia. A divák, ten má svoj vlastný pohľad. Najbližšie ho bude môcť konfrontovať s množstvom iných na 23. Febiofeste. Bude to veľa podnetov v krátkom čase. Aj šanca na rozšírenie divákovho pohľadu.

Daniel Bernát