Rozprávať príbeh sa z príručky nenaučíte

Stretnúť pedagógov, filmárov, absolventov aj aktuálnych študentov Filmovej a televíznej fakulty VŠMU mohli v novembri jej návštevníci počas dňa otvorených dverí. Okrem dvoch cyklov predstavení ateliérov a katedier pred plnou kinosálou si neskôr mohli aj siahnuť na techniku a sami niečo vyskúšať.

Atmosféru miesta do značnej miery vytvárajú ľudia. V prostredí, kde sa snažia vychovávať tvorcov čerpajúcich podnety zo všetkého, čo ich obklopuje, je veľmi dôležitá. Pri predstavovaní jednotlivých ateliérov a katedier v tejto súvislosti viackrát zaznelo, že prostredie školy je slobodné a zároveň rodinné.

Keby som školu dva roky nenavštevovala, myslela by som si, že ide iba o vábivé slová. Lenže filmárčina nie je len o profesionálnom prístupe, ale aj o ľudskom, lebo film je výsledkom tvorivej práce celého tímu. „V prvom ročníku je predmet tímová tvorba, kde vás na začiatku náhodne rozdelia do tímov a máte možnosť spoznávať pri práci svojich spolužiakov ako osobnosti a zisťovať, ako si s nimi rozumiete,“ vysvetľoval režisér a pedagóg Martin Šulík v učebni ateliéru hranej réžie, ktorý predstavoval aj jeho úspešný absolvent Martin Gonda. 

V ateliéri dokumentárnej tvorby sa zatiaľ režiséri Jaro Vojtek a Viera Čákanyová, ktorá je aktuálne aj doktorandka, rozprávali s uchádzačmi o štúdium o rôznych procesoch, ktoré pomáhajú dospieť k autorskej výpovedi. Záujemcom o scenáristiku zase vedúca ateliéru Alena Bodingerová prízvukovala, aby sa vo svojich prácach sústredili na človeka a pokúšali sa preniesť jeho emócie na čitateľa a diváka.

Na predstavenie rôznych filmových profesií a toho, ako sa učia svojmu budúcemu remeslu, pritiahla návštevníkov najmä zvedavosť. „Na dni otvorených dverí máme väčšinou ľudí, ktorí ešte nie sú v tom bode, že sa budú niekam hlásiť, čiže tretiakov a mladších, alebo takých, čo sú práve po škole a zvažujú ďalšie štúdium,“ prezradila Helena Friedmannová, študentka tretieho ročníka ateliéru animovanej tvorby. Okrem toho boli medzi potenciálnymi záujemcami o štúdium aj ľudia, ktorí už niekde pracovali, strávili istý čas v zahraničí alebo iba chceli pred nástupom do školy ešte niečo zažiť. „Väčšina ľudí, ktorí už vedia, že sa sem chcú hlásiť, nechodí na deň otvorených dverí, ale priamo na konzultácie.“

Pre divákov sú tradične atraktívne priestory ateliéru kameramanskej tvorby a ateliéru vizuálnych efektov, kde si môžu aj siahnuť na techniku a niečo vyskúšať. To platí aj o pracoviskách ateliérov strihovej a zvukovej skladby. „Softvéry sú dostupné, tutoriály tiež, ale táto škola je výnimočná tým, že vás naučí vyrozprávať príbeh. To sa z tutoriálov nenaučíte. Vďaka tomu sú naši absolventi žiadaní. Keď vyjdú zo školy, nemajú problém nájsť si prácu,“ vysvetľovala Alexandra Jonášová, doktorandka ateliéru strihovej skladby.

Popri školských aktivitách sa prezentovali aj mimoškolské na katedre produkcie a distribúcie i na katedre audiovizuálnych štúdií, ktorá sa okrem reflexie filmových diel venuje aj projektom zameraným na filmové vzdelávanie.

Richard Chomo z ateliéru strihovej skladby si myslí, že podobne ako počas tejto akcie by FTF VŠMU mohla predstavovať jednotlivé filmárske profesie aj priamo na stredných školách umeleckého zamerania. Stačilo by prísť, porozprávať sa so študentmi a pustiť im film, podobne ako to začala robiť FAMU. Podľa animátorky Martiny Frajštákovej aj ich ateliér uvažuje o výjazdoch na stredné školy, ktoré by boli spojené s workshopom a premietaním filmov. 

Zdá sa totiž, že aj samotné študentské diela sú veľmi dobrou reklamou. Mohli sa o tom presvedčiť diváci, ktorí zaplnili kinosálu FTF VŠMU večer pri uvedení festivalového výberu filmov z aktuálneho roka. Premietané tituly Pura Vida (r. Martin Gonda), Iba plasty a diamanty sú večné (r. Štefánia Lovasová), Journey (r. Marek Jasaň), Betónová doba (r. Lucia Kašová), Ad Revidendum (r. Matúš Ryšan) či Rómeo a Júlia (r. Martina Buchelová), ale ani ostatné študentské filmy sa na škole neodkladajú do šuplíka. Putujú po rôznych festivaloch od menších študentských až po áčkové a robia dobré meno slovenskej kinematografii. Tej sa v posledných rokoch darí, čo by sa mohlo odraziť aj v záujme o štúdium filmových odborov.

Jaroslava Jelchová