Nájde si Netflix cestu k slovenským filmárom?

Netflix sa pred pár týždňami dočkal českej lokalizácie a používateľského rozhrania v češtine, ktoré možno používať aj na Slovensku. A po štyroch rokoch od spustenia služby na našom území pribudli do ponuky slovenské tituly. Pomôže v niečom nová distribučná platforma slovenským filmárom?

„Myslím si, že česká lokalizácia Netflixu bude mať vplyv aj na audiovizuálne prostredie na Slovensku. V súčasnosti vzniká veľa nových regionálnych koprodukcií a toto môže byť jedna z ďalších distribučných ciest. Navyše, pre diváka v strednom veku alebo pre mladého diváka je to dnes ten najprirodzenejší spôsob, ako sa dostať variabilne k filmovému a seriálovému obsahu,“ hovorí o službách VoD (video on demand) pre Film.sk producentka a animátorka Katarína Kerekesová. Z jej dielne pribudli do ponuky Netflixu animované seriály Mimi & Líza a Websterovci„Naším slovenským distribútorom je Magic Box Slovakia, slovenská divízia spoločnosti AQS, a. s, ktorá má aj českú divízu Magic Box. Práve oni nám pomohli s licenciovaním VoD a SVoD (subscription video on demand – pozn. red.) našich dvoch seriálov. Vďaka tomu sme sa dostali do balíka česko-slovenských filmov uvedených na Netflix,“ vysvetlila Kerekesová. „Práva sú iba pre Česko a Slovensko, na Netflixe je len slovenská verzia. Navyše sme, samozrejme, sprístupnili iba staršie epizódy,“ dodala. 

Balík množstva českých a niekoľkých slovenských titulov pribudol na Netflix v októbri. Slovenskú kinematografiu zastupujú na tejto online video platforme okrem spomínaných animovaných filmov aj Čiara a Trhlina Petra Bebjaka, Backstage v réžii Andrey Sedláčkovej, Všetko alebo nič Marty Ferencovej, ako aj oscarový Obchod na korze Jána Kadára a Elmara Klosa. „Určite budú nasledovať ďalšie filmy. Našou dlhodobou stratégiou je mať na Netflixe čo najviac lokálneho, českého aj slovenského obsahu. Oslovujeme teda jednotlivých producentov a ďalších výrobcov s možnosťou dostať ich obsah na túto medzinárodnú platformu,“ vysvetľuje pre Film.sk riaditeľ kinodistribúcie spoločnosti Bontonfilm Ondřej Kulhánek. Práve vďaka Bontonfilmu sa na Netflixe objavili niektoré zo spomínaných slovenských filmov. Podľa Kulhánka budú na Netflix pribúdať nielen aktuálne tituly, ale aj staršie a klasické filmy. „Napríklad v Česku spolupracujeme s Národným filmovým archívom a dostávame na Netflix aj filmy zo zlatého fondu československej kinematografie.“ Navyše je pravdepodobné, že v dohľadnom čase pribudnú do ponuky služby aj klasické slovenské tituly, keďže Slovenský filmový ústav rokuje o obsahu, ktorý spravuje, aj so spoločnosťou Netflix. 

Šanca dostať film k divákom

Je pre domácich filmárov to, že si ich film môžu pozrieť diváci na Netflixe, dôležité? Akú má pre nich táto služba pridanú hodnotu? Ide iba o jeden z viacerých distribučných kanálov? „Pridaná hodnota je, samozrejme, v tom, že pribudol ďalší potenciálny klient. Som nezávislý producent televízneho obsahu a každý, kto má o náš obsah záujem, je vítaný,“ odpovedá na otázku producent komédie Všetko alebo nič Peter Núñez. ,,Netflix nás oslovil, netrúfam si presne odhadnúť prečo, ale myslím, že úlohu mohlo zohrať viac ako 850 000 divákov, ktorí náš film videli v kinách,“ dodáva. 

Katarína Kerekesová považuje platformu videí na požiadanie za dôležitú. Stretávali sme sa s nespokojnosťou divákov, pretože sa k našim seriálom nevedeli dostať inak ako cez pirátske verzie. Našimi cieľovými divákmi sú deti v predškolskom veku, a teda vlastne aj ich rodičia. Rodín s deťmi, ktoré by v domácnosti disponovali DVD prehrávačom, dnes už nie je veľa,“ hovorí Kerekesová, podľa ktorej sa pri takýchto divákoch VoD stáva jedinou šancou, ako im film ponúknuť a dostať ho k nim. „VoD je pre nás dnes nutným riešením. Takisto nás potešilo, že Netflix je stabilnou značkou, ktorú už diváci poznajú. Navyše od nášho francúzskeho sales agenta viem, že už len stretnúť sa s agentami Netflixu je veľmi ťažké a dostať film na Netflix nie je vôbec jednoduché. Takže to, čo sa stalo, vnímam veľmi pozitívne.“

Netflix začínal ako zásielková požičovňa DVD a postupne sa preorientoval na poskytovanie online video obsahu. Zo Spojených štátov sa služba rozšírila najskôr v roku 2010 do Kanady, nasledovali Južná Amerika, Spojené kráľovstvo, Írsko, Škandinávia a ďalšie krajiny. Až prišiel rok 2016. 

Globálna televízna sieť

„Dnes ste svedkami zrodenia novej globálnej internetovej televíznej siete. So spustením tejto služby budú mať zákazníci po celom svete – od Singapuru po Petrohrad, od San Francisca po São Paulo – možnosť simultánne si užiť televízne programy a filmy – bez čakania,“ povedal spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Netflixu Reed Hastings, keď začiatkom januára 2016 na najväčšom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas ohlasoval nebývalú expanziu tejto online televíznej služby. Rozšírenie sprístupnilo Netflix divákom v ďalších 130 svetových teritóriách vrátane Slovenska a Česka. 

Ponuka u nás bola v porovnaní so svetom najskôr chudobnejšia. Oproti tisíckam titulov v zabehnutých teritóriách ich mali slovenskí a českí diváci k dispozícii iba niekoľko stoviek, ale počet postupne stúpal. Chýbali však domáce diela, rovnako ako titulky v slovenčine. 

Prvým českým filmom, ktorý Netflix divákom u nás ponúkol, bola na jar roku 2017 Lída Baarová režiséra Filipa Renča s Táňou Pauhofovou v hlavnej úlohe. Jan Zábranský z Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne vo svojej diplomovej práci Distribuční problematika služby Netflix na českém trhu spomína, že Renčov film pretlačil na Netflix sales agent a distribútor Filip Albrecht, ktorý rozhodil siete a nadviazal kontakt priamo s vedením firmy. Podľa Zábranského tomu, že Netflix o Lídu Baarovú skutočne prejavil záujem, pomohla okrem mnohých iných vecí aj dobrá návštevnosť a mená hercov ako Gedeon Burkhard či Karl Markovics. „Pri tomto predaji bol Filip Albrecht priamym sprostredkovateľom, nepoužíval ani žiadne služby agregátnych spoločností, keďže vtedy neboli také rozšírené, ako sú dnes,“ píše Zábranský s tým, že pre prísne technické a zmluvné požiadavky Netflixu musela s formálnou stránkou predaja pomôcť nemecká spoločnosť Global Screen. Na Netflixe sa neskôr objavil aj český film Milada, ktorý zaznamenáva osud Milady Horákovej. Snímku režiséra Davida Mrnku, ktorá sa pripravovala desať rokov, Netflix priamo koprodukoval a umožnil tak, aby vôbec vznikla. 

Na rozdiel od Lídy Baarovej a Milady je väčšina slovenského obsahu zrejme prístupná len pre česko-slovenský trh. „Bohužiaľ, toto je predmetom obchodnej dohody a nemôžeme prezrádzať ďalšie detaily. Môžem len naznačiť, že Netflix má primárne záujem o české a slovenské teritórium, v prípade potrebnej atraktivity sa potom ad hoc dopytuje aj svetových práv,“ hovorí Ondřej Kulhánek. 

#NetflixCzechoslovakia

 

Českej lokalizácii a možnosti používať české rozhranie Netflixu aj na Slovensku predchádzala začiatkom tohto roka petícia. Niekoľko tisíc slovenských používateľov služby apelovalo na Netflix, aby aj na Slovensku sprístupnil české titulky. Pri filmoch či seriáloch, ktoré ich v Česku mali (a bolo ich násobne viac než titulkov v slovenčine), si totiž používatelia služby na Slovensku mohli vybrať iba iné jazykové verzie titulkov, nie však českú. „Podporu slovenských titulkov má len 25 titulov, posledné pribudli v septembri 2017. Používatelia zo Slovenska si aktuálne môžu vybrať z anglickej, nemeckej, poľskej, maďarskej a ukrajinskej podpory,“ písalo sa v petícii, ktorej signatári krátko po storočnici vzniku spoločného štátu žiadali #NetflixCzechoslovakia. Ťažko povedať, do akej miery je Netflix vnímavý na podobné aktivity, mesiac nato však sprístupnil české titulky aj Slovákom. 

„Netflix je dozaista veľmi dôležitý a zaujímavý partner a sme nesmierne radi, že jeho aktivita sa postupne rozšírila aj na naše teritóriá. Jeho celkový vplyv na audiovizuálny priemysel je obrovský a to, akým spôsobom premenil mediálnu krajinu celosvetovo, je prosto jedinečné,“ hodnotí českú lokalizáciu a rozšírenie o ponuku českých a slovenských diel Ondřej Kulhánek. „Pre nás predstavuje obrovsky významného partnera, ktorý nielenže má záujem o nákup lokálneho obsahu, ale aj o obsah, ktorý môže vznikať exkluzívne len pre túto platformu. Svojou globálnou silou potom ponúka obrovské možnosti, ako prípadne so zaujímavým námetom a obsahom osloviť medzinárodný trh,“ myslí si Kulhánek. 

Hoci slovenských filmov je v ponuke iba pár, s českou lokalizáciou pribudli do videotéky Netflixu aj desiatky českých titulov, medzi nimi viaceré minoritné slovenské koprodukcie, ako Občiansky preukazMasarykJa, Olga Hepnarová či Želary. Aký vplyv bude mať približovanie sa Netlfixu českému divákovi na audiovizuálne prostredie na Slovensku? Bude citeľný alebo skôr okrajový? „Verím, že ten vplyv bude väčší, pretože atraktivita lokálneho obsahu sa prejavuje u nás v Česku aj na Slovensku, a to nielen v kinách, ale i v televíziách. Pokiaľ teda bude chcieť Netflix uspieť aj u nás, musí sa logicky zamerať na lokálny obsah a ďalej doň investovať, jedine tak môže poraziť konkurentov v podobe televízií a ďalších služieb VoD,“ myslí si Kulhánek. „Či mám pravdu, to ukážu nasledujúce mesiace, keď bude Netflix veľmi starostlivo hodnotiť konzumáciu lokálneho obsahu na svojej platforme,“ hovorí Kulhánek. Pohľad na európske krajiny, v ktorých je Netflix dlhodobo aktívny, ako Francúzsko, Spojené kráľovstvo či Nemecko, podľa neho prezrádza, že aby v nich uspel, musel aktívne investovať do nákupu a výroby lokálneho obsahu.

Zafungujú vratky?

Netflix pri českej expanzii nevylúčil ani tvorbu lokálneho obsahu. Slovensko môže byť preň atraktívne napríklad zvýšením refundácie prostriedkov, ktoré tu filmári pri nakrúcaní preinvestujú. Vratky totiž novelou audiovizuálneho zákona stúpli z doterajších 20 na 33 percent. 

„Prípadná priama spolupráca s Netflixom je pre mňa zatiaľ hudbou budúcnosti, kolegom aj konkurentom budem držať palce, ak sa to podarí im, mne z koláča neubudne. Čo sa týka zvyšovania vratiek, mám vážny problém s tým, aké obrovské peniaze štátu distribuuje Audiovizuálny fond k jednotlivým projektom, a tak som so svojimi filmovými projektmi odišiel preč, do zahraničia,“ hovorí Peter Núñez s tým, že svoj druhý film vyrobil v Česku a výrobu tretieho pripravuje v Rumunsku. „Náš filmový priemysel nie je priemyslom, za štátne peniaze vznikajú filmy, ktoré len veľmi zriedka oslovujú divákov. Takže podľa mňa tu existuje dotovaný pseudopriemysel, ktorý relevantné súkromné peniaze nepriťahuje a pravdepodobne ani nepritiahne. Za naše štátne peniaze sa točia filmy s českými štábmi v Česku aj na Ukrajine. Nemáme dosť ľudí v profesiách, nemáme zázemie a týmto spôsobom tu ani nič také nevznikne,“ myslí si o možnosti, že by vratky pomohli perspektíve spolupráce slovenských filmárov s Netflixom. 

Iný názor má producentka Sylvia Panáková. Netflix má v ponuke jej tanečný film Backstage„Po zvýšení vratiek na 33 percent bude Slovensko určite zaujímavou krajinou pre filmárov, nielen pre Netflix a na výrobu seriálov, ale aj pre mnohých iných zahraničných producentov. Lokácie ako Vysoké či Nízke Tatry, hrady, zámky či jazerá alebo aj zaujímavé menšie či väčšie mestá sú finančne dostupnejšie ako v okolitých krajinách,“ hovorí pre Film.sk Panáková. „Filmárske zázemie u nás sa z roka na rok zlepšuje, a to aj vďaka koprodukčným filmom, ktoré dávajú príležitosť slovenským tvorcom, hercom a filmovému štábu pracovať so zahraničnými produkciami,“ hovorí a uvádza aj konkrétny príklad. „V lete sme spolupracovali s holandskou spoločnosťou Family Affair Films na hranom filme Magic Mountains, ktorý sa na 97 percent nakrúcal na Slovensku. Najviac ma však prekvapilo, že v štábe je stále málo ľudí, ktorí hovoria naozaj dobre po anglicky. Isté profesie sme vzhľadom na to nemohli obsadiť, čo je určite škoda,“ dodáva Panáková.

Perspektívu spolupráce slovenských filmárov a Netflixu vidí aj Ondřej Kulhánek. „Jednoznačne. Netflix hľadá vhodné a filmársky zaujímavé teritóriá a tým Slovensko nepochybne je. Je tu dobrá infraštruktúra, mnoho talentovaných filmárov a navyše máte veľmi atraktívny vratkový systém, ktorý môže hráčov ako Netflix zaujímať. Okrem tejto servisnej príležitosti vidím však aj koprodukčnú príležitosť, prípadne príležitosť priameho vývoja a výroby filmu čisto pre Netflix v rámci ich originálneho obsahu,“ tvrdí Kulhánek. Podľa neho je práve vzťah k obsahu jedným z najväčších rozdielov medzi Netflixom a jeho konkurenciou v podobe HBO GO. „Netflix má od začiatku pozíciu ako čistá služba SVoD, zatiaľ čo HBO GO je platformou, ktorá pozvoľna dopĺňala dlhoročný televízny káblový biznis. V tomto nastavení potom poznať množstvo zásadných rozdielov. Netflix už dlhodobo ukazuje, že jeho výdavky na obsah sú neuveriteľne vysoké a postavil svoju programovú stratégiu predovšetkým na vlastných programoch. Podstatné je preň hľadisko kvantity, pretože potrebuje neustále plniť svoju platformu novými a novými vecami,“ vysvetľuje Kulhánek. „HBO GO vychádza z iného vnímania obsahu, keď sa menší počet produkovaných vecí kompenzuje nekompromisným kvalitatívnym pohľadom. Ale asi najväčší rozdiel je v používateľskom rozhraní a prístupe. Recommendation tool (nástroj, ktorý vám na základe toho, čo ste pozerali, odporúča ďalšie programy – pozn. red.) je vec, ktorá kedysi jasne oddelila Netflix od konkurencie, a ich algoritmus patrí doteraz k tomu najlepšiemu, čo na svete existuje. Navyše vznikal ako čistá internetová služba a tomu zodpovedá aj ústretovejšia a intenzívnejšia starostlivosť o zákazníka,“ dodáva Kulhánek. 

Čoskoro však Netflixu aj v našich zemepisných šírkach pribudne ďalšia konkurencia napríklad v podobe služby Disney+. Je teda len na ňom, ako zostávajúci čas využije na dobudovanie konkurenčnej výhody. Aj keď je pravda, že bývalé Česko-Slovensko nie je práve tým teritóriom, na ktorom by sa odohrali zásadné súboje nadchádzajúceho vzájomného pretláčania sa videoték.

Matúš Kvasnička
foto:
Netflix