„Boli sme možno prekliati a zároveň požehnaní v tom, že sme začali študovať v deväťdesiatych rokoch, keď všetko na Slovensku skolabovalo. Neexistovala už štátna podpora ako za socializmu, ale zároveň ešte neboli vybudované mechanizmy na nové fungovanie. Hoci to bolo bezútešné, ponúkalo to veľmi veľa možností človeku, ktorý ich chcel vybudovať od základu,“ hovorí v hlavnom rozhovore čísla animátorka Ivana Laučíková. V polovici septembra sa dostal do distribúcie jej krátky film Milosť.

Krátkym filmom sa na stránkach Film.sk venujeme pravidelne a v poslednom čase si nachádzajú čoraz častejšie cestu aj do slovenských kín – ako predfilmy ich k celovečerným snímkam zo svojej ponuky zaraďuje nielen Asociácia slovenských filmových klubov, ale aj ďalšie distribučné spoločnosti. Napríklad Filmtopia uvedie 20. októbra do kín krátky dokument Tomáša Krupu Musíme prežiť: Fukušima

Dobrou správou je aj to, že kedysi takmer „vyhynutý“ druh, slovenský detský film je, minimálne z perspektívy rastúceho počtu premiér, na vzostupe. Len pred pár mesiacmi sa k divákom dostal prvý majoritne slovenský celovečerný animovaný film pre deti Tvojazemrežiséra Petra Budinského, v kinách bola i Zakliata jaskyňa Mariany Čengel Solčanskej, na jar to bola koprodukčná animovaná rozprávka Myši partria do neba Jana Bubeníčka a Denisy Grimmovej. V októbri prichádzajú do slovenských kín hneď dva detské filmy – Websterovci vo filme Kataríny Kerekesovej a koprodukčná Čiapka Slobodana Maksimovića, v novembri by zase malo mať premiéru pokračovanie Perinbaby Juraja Jakubiska... A v septembri sa konal aj štvrtý ročník festivalu pre deti a mládež Cinedu v Novom Meste nad Váhom. Detskému filmu sa venujeme v téme čísla a v úvahách, čo by jeho tvorcom pomohlo, často zaznievalo, že tvorba pre deti a mládež by mala mať samostatnú kategóriu v rámci podporných mechanizmov a tvorcom by neuškodilo viac odvahy a menej podceňovania detského diváka. 

Viera Čákanyová sa vďaka tomu, že jej pri filme FREM nechýbala tvorivá odvaha, umiestnila v našej ankete Film.sk: Slovenský film storočia na trinástom mieste. Filmy z ankety postupne uvádzalo bratislavské Kino Lumière. V októbri však FREM neuvedie. A neuvedie ani čerstvú várku slovenských dokumentov, ktoré sa „ponáhľali“ do distribúcie ešte pred plánovanou rekonštrukciou kina od novembra. Lumière však zatvorili už v septembri, dôvodom je požiar na digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ), ktorý vypukol 20. septembra a kontaminoval aj priestory kina. Značne poškodil jedinečné digitalizačné zariadenia a nad procesom digitalizácie a digitálneho reštaurovania filmov teraz visí otáznik. „V oblasti audiovízie by som si tento požiar dovolil prirovnať k požiaru hradu Krásna Hôrka, pretože digitalizačný proces nebude jednoduché obnoviť a bude si to vyžadovať veľké investície,“ povedal generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký.

Škodám, ktoré požiar spôsobil, a možným riešeniam budeme venovať väčší priestor v novembrovom čísle – a takisto aj rekonštrukcii Kina Lumière, ktorá potrvá až do jari.

Matúš Kvasnička