Zomrel Ladislav Chudík

Vo veku 91 rokov zomrela v pondelok 29. júna po ťažkej chorobe jedna z najvýznamnejších divadelných a filmových osobností Slovenska – Ladislav Chudík. Herecky bol aktívny napriek vysokému veku, zahral si aj v pripravovanej detektívnej dráme Michala Kollára Červený kapitán. Chudík bol od roku 1944 členom Slovenského národného divadla, vo filme začínal v povojnových rokoch. K jeho najvýraznejším úlohám patrí určite titulný hrdina zo snímky Paľa Bielika Kapitán Dabač (1959). Ďalej účinkoval napríklad vo filmoch Pieseň o sivom holubovi (1961), Polnočná omša (1962), Tvár v okne (1963), Smrť prichádza v daždi (1965), Vrah o záhrobia (1966), Putování Jana Amose (1983), Zabudnite na Mozarta (1985), ale aj v populárnom seriáli Nemocnica na okraji mesta. Za svoje herecké umenie získal viacero ocenení, medzi nimi Cenu Jozefa Kronera za celoživotné dielo v roku 1999 alebo ocenenie Hercova misia na MFF Art Film v roku 2000. O desať rokov neskôr mu udelili Českého leva za vedľajší mužský herecký výkon vo filme Jana Hřebejka Kawasakiho ruže. Viac o Ladislavovi Chusíkovi si môžete prečítať v profile, ktorý sme priniesli vlani TU. O Chudíkovi budeme písať aj v pripravovanom septembrovom vydaní.

zs

Zomrel Peter Lipovský

Filmový scenárista, autor divadelných hier a televíznych rozprávok, textár a marketér vydavateľstva Slovart Peter Lipovský zomrel 15. júna vo veku 47 rokov. Hoci sa jeho meno neskloňovalo v médiách často, stál za viacerými projektmi – známe sú napríklad jeho texty piesní, ktoré písal pre svoju manželku, šansonierku Szidi Tobias. Tobias zároveň stvárnila ústrednú hrdinku v milostnej dráme Marhuľový ostrov (2011), ktorú podľa scenára Petra Lipovského nakrútil režisér Peter Bebjak. Príbeh filmu sa odohráva v prostredí južného Slovenska nasiaknutého slnkom, vôňami, farbami a vášňami.

zs

Zomrel režisér Aramisova

Vo veku 42 rokov zomrel 19. júna talentovaný filmár a výrazná osobnosť žilinskej kultúrnej scény Aramisova. Réžiu študoval v Prahe na FAMU a pred štyrmi rokmi sa dostal so svojím študentským filmom Cagey Tigers do súťaže Cinéfondation na festivale v Cannes. Úspech mal aj s ďalšou snímkou Nora sa mi páči, ktorá získala v roku 2010 na Medzinárodnom festivale krátkych filmov v Riu de Janeiro cenu za najlepší zahraničný film. Aramisova v poslednom období pripravoval svoj celovečerný filmový debut Decká z východu a s týmto projektom vlani získal ocenenia na koprodukčných fórach, ktoré sa konali v rámci MFF Thessaloniki a MFF Black Nights v Talline.

zs

SFÚ vydal svoje prvé blu-ray

Vojnová dráma Signum laudis (1980) režiséra Martina Hollého je prvý titul, ktorý vydal Slovenský filmový ústav na nosiči blu-ray. Film rozpráva príbeh z obdobia konca 1. svetovej vojny na ruskom fronte a v hlavnej úlohe kaprála Hoferika účinkuje Vlado Müller. Blu-ray je v predaji od druhej polovice júna a obsahuje aj booklet s textami o filme a jeho tvorcoch. Titulky sú v slovenskom, anglickom, nemeckom, francúzskom, talianskom a ruskom jazyku. V blízkej budúcnosti plánuje SFÚ vydať kolekciu blu-ray nosičov, ktoré budú obsahovať napríklad snímky Slnko v sieti, Boxer a smrť, Vtáčkovia, siroty a blázni, Perinbaba, Chodník cez Dunaj či Ja milujem, ty miluješ.

zs

Slovinský producent školil slovenských tvorcov

Pitch & Feedback je program, ktorý ponúka MFF Karlove Vary a spočíva v prezentácii českých a slovenských filmových projektov v ranom štádiu vývoja a s medzinárodným potenciálom skupine zahraničných expertov z rôznych oblastí filmového priemyslu. Zo Slovenska sa tento rok prezentujú tri projekty a zástupcovia dvoch z nich absolvovali 19. júna v Slovenskom filmovom ústave prípravné školenie, ktoré viedol úspešný slovinský producent Danijel Hočevar. Ako správne prezentovať svoj projekt potenciálnym partnerom sa dozvedeli tvorcovia filmov SchengenStory (réžia: P. Bebjak, produkcia: Wandal Production) a Ostrým nožom (réžia: T. Kuhn, produkcia: Madness Production). „Oba projekty sa dobre vyvíjajú a sú seriózne pripravené. A hoci sú odlišné, oba podľa mňa sledujú zaujímavé témy, ktoré sú dôležité pre spoločnosť. Majú však aj širší význam, pretože sa s témami týchto filmov môžete stotožniť, aj keď pochádzate zo zahraničia, čo považujem za veľmi dôležité. Je skvelé, že prezentujú lokálne príbehy, ktoré sú univerzálne,“ povedal pre Film.sk Hočevar. Podľa neho sa filmári z menších krajín musia pri prezentovaní svojich filmov snažiť viac, pretože v ich krajine je menší trh a menej podpory pre filmy. Na druhej strane však dodáva, že slovenskí producenti nie sú v zahraničí neznámi. „Je síce ťažké hovoriť vo všeobecnosti, ale producenti zo Slovenska, ktorí rozumejú realite filmového priemyslu nielen doma, ale aj v Európe, sú aktívni v pitchingu svojich projektov v zahraničí.“

Podľa Hočevara je pri prezentácii najdôležitejšie, aby si tvorcovia uvedomili, že neprezentujú len svoj projekt, ale aj seba. „Seba nielen ako filmára, ale aj ako osobu, a preto by ste mali byť vždy prirodzení, motivovaní a mali by ste ukázať zanietenie pre projekt, na ktorom budete pracovať pravdepodobne niekoľko rokov. Ak ste počas prezentácie skutočne sami sebou, ľudia to budú cítiť, pochopia to a nie je potrebné, aby ste im o príbehu či produkcii povedali každý detail. Hľadáte partnerov, ktorým sa nielenže bude páčiť váš projekt, ale ktorí vo vás uveria.“

Podujatie Pitch & Feedback organizuje Slovenský filmový ústav, České filmové centrum, MFF Karlove Vary v spolupráci s Barrandov Studios a dramaturgickým centrom Midpoint.

zs

DOK.Incubator s elitnými hosťami

V dňoch 22. až 29. augusta sa bude v Banskej Štiavnici konať 4. ročník workshopu DOK.Incubator, ktorý pozýva medzinárodne etablovaných filmových profesionálov, aby pracovali na nádejných slovenských filmoch a pomohli im dostať sa na medzinárodnú scénu. Režiséri, producenti a strihači budú pracovať pod vedením Sigrid Dyekjaer – producentky filmu Monastery (najlepší film IDFA 2006), Pera K. Kirkegaarda – strihača „akčného dokumentu“ Armadillo, ktorý získal cenu Emmy aj Veľkú cenu kritikov v Cannes, Anne Fabini – strihačky filmu Return To Homs, ktorý vyhral napríklad na vlaňajšom festivale Sundance, alebo sa účastníci workshopu môžu radiť s dlhoročným riaditeľom prestížneho festivalu DOK Leipzig Claasom Danielsenom či so zakladateľom špičkovej medzinárodnej distribúcie Autlook Petrom Jägerom. Na prednášky je pozvaná široká verejnosť, viac informácií nájdete na www.dokincubator.net. Podujatie finančne podporil Audiovizuálny fond.

Asociácia nezávislých producentov

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V dňoch 8. a 9. septembra sa v Piešťanoch uskutoční seminár a workshop Dox in vitro (dokumentárne projekty v skúmavke), tematicky zameraný na fázu vývoja dokumentárnych projektov a určený mladým a začínajúcim producentom a tvorcom dokumentárnych filmov zo Slovenska a zo susedných štátov. Hlavným partnerom a odborným garantom projektu je European Documentary Network, najväčšia európska sieť dokumentaristov. EDN poskytne po skončení podujatia vybraným projektom ďalšie možnosti prezentácie na európskych fórach, ktoré spoluorganizuje.

Seminár (8. september) budú viesť traja renomovaní filmoví profesionáli: Jesper Osmund a Ove Rishøj Jensen sa v prvej časti zamerajú na to, ako stavať dokumentárne príbehy. Nebude to bežný pohľad na príbehovú štruktúru dokumentárnych filmov, ktorý sa sústreďuje na postavy, naratívne oblúky, zasadenie a východisko príbehu a na jeho „vyvrcholenie“. Prinesú odlišný pohľad na to, čo sú základné prvky tvorby dokumentárneho filmu. Svoju prezentáciu vybudujú na príkladoch scén a úryvkov zo súčasných dokumentov. V druhej časti seminára bude prednášajúcou Hanka Kastelicová z HBO Europe a hovoriť bude na tému Zodpovedný dramaturg (commissioning editor) ako zdroj tvorivých nápadov. Predstaví tri projekty, ktoré ako zodpovedná dramaturgička vybrala pre HBO Europe. Prostredníctvom týchto prípadových štúdií publiku objasní:

a) Prečo vybrala práve daný projekt a čo ju k tomu viedlo.
b) Aký bol jej tvorivý vklad a ako prebiehala tímová práca na takomto projekte.
c) Ako sa pôvodne prezentovaná idea projektu menila a vyvíjala a čo z nej v dokončenom filme zostalo.

Druhý deň bude venovaný workshopu a dramaturgickej a realizačnej analýze vybraných projektov zo Slovenska a okolitých štátov.

Kancelária Creative Europe Desk je jedným z hlavných organizátorov seminára (spolu s EDN a MFF Cinematik), uzávierky sú 17. júla (projekty) a 24. augusta (účastníci bez projektu). Prihlášku a informácie nájdete na www.cedslovakia.eu.

vs

Časopis Homo Felix končí

Pred piatimi rokmi vyšlo prvé číslo časopisu Homo Felix. Pod taktovkou Ivany Laučíkovej sa razom stal platformu pre sofistikované osvojenie si a rozvíjanie významových i formotvorných osobitostí umenia animácie. S podporou Audiovizuálneho fondu prinášal nové poznatky o myšlienkovom smerovaní, technických a technologických inováciách: od problematiky detského a rodinného filmu cez rozjímania o filmovej hudbe, bábkovom filme, filmovom školstve, distribučnej stratégii, vzťahu animovaného filmu k literatúre, spojeniach animácie s hraným či dokumentárnym filmom až po množstvo rozhovorov s domácimi a zahraničnými tvorcami, odborné texty o histórii a teórii animácie, profily, analýzy, všetko v kvalitnej výtvarno- grafickej dekupáži. Piaty ročník časopisu vrcholí „globalizačným“ číslom v angličtine – a tým Homo Felix aj končí. Je to škoda, lebo potrvá dlho, kým sa projekt takého formátu a významu podarí zase obnoviť.

Rudolf Urc

Diskusia na tému autorského práva

Po uzávierke letného dvojčísla Film.sk schválila Národná rada Slovenskej republiky nový autorský zákon, o ktorom sa v posledných mesiacoch diskutovalo. V Kine Lumière sa na tému autorských práv a postavenia audiovizuálnych tvorcov uskutočnila diskusia 14. mája. Moderoval ju filozof a estetik Peter Michalovič a hosťami boli generálny riaditeľ Sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry SR Anton Škreko, riaditeľka autorskej spoločnosti LITA Magdaléna Debnárová, režisér a predseda Rady AVF Miloslav Luther, režisér a člen prezídia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Martin Šulík, režisérka Zuzana Liová, producent Ivo Brachtl a v publiku sedeli ďalší zástupcovia odbornej a umeleckej verejnosti. Hovorilo sa predovšetkým o tom, čo prinesie nový autorský zákon, pričom diskutujúci predstavili aj vlastné problémy, s ktorými sa ako autori stretávajú, ako je napríklad zhoršovanie vyjednávacej pozície autora, honorárovej politiky či podmienok na tvorbu.

zs