Štartuje Filmový kabinet PLUS

Vzdelávací cyklus Filmový kabinet, ktorý organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov, v júni úspešne zavŕšil svoj tretí semester a 4. septembra spúšťa novú sériu projekcií a prednášok. Filmový kabinet PLUS: Film (v)o filme, ktorý sa uskutoční v Kine Lumière a potrvá až do 22. januára 2015, má v programe desiatku snímok. Každá z nich sa nejako vyjadruje k fenoménu filmu ako takého, k jeho technickým špecifikám, k remeselnej a umeleckej stránke výroby/tvorby, k fungovaniu na filmovom pľaci, k vzťahom medzi členmi štábu a podobne. V septembri projekt odštartuje tá najlepšia možná ukážka invenčného experimentovania s filmovým výrazom v časoch pre kinematografiu stále mladých. Reč je o roku 1929 a ruskej snímke Muž s kinoaparátom, ktorú nakrútil Dziga Vertov. Druhým titulom tohto mesiaca bude Pohŕdanie v réžii Jeana-Luca Godarda, ktorý vniesol kus novátorstva do francúzskej filmovej tvorby. Godard s tým začal už v päťdesiatych rokoch, no Pohŕdanie, ktoré sám autor označil za „klasický, tak trochu hollywoodsky film“ a obsadil doň herecké hviezdy ako Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance i slávneho režiséra Fritza Langa, vzniklo v roku 1963.

V ďalších mesiacoch sa vo výbere autoreferenčných filmov objaví napríklad aj Felliniho (1963). Ako prezradil autor pamätnej snímky (ktorý nazýval samého seba „pravdovravným klamárom“), v čase prípravy prekonával veľký tvorivý blok. Napokon však rozhýbal plátno aj napriek/vďaka týmto krízovým stavom a výsledný film vypovedá cez postavu režiséra Guida (Marcello Mastroianni) aj o jeho nemohúcnosti, tápaní a hľadaní. Filmový kabinet PLUS uvedie i Kieślowského Amatéra (1979), o ktorom filmový publicista K. T. Toeplitz kedysi vyhlásil, že môže byť vnímaný ako súčasnej poľskej kinematografie; ďalej to bude Truffautova Americká noc (1973), Antonioniho Zväčšenina (1966), Lynchov Mullholand Drive (2001) či Wajdov titul Všetko na predaj (1969). A premietnu sa aj dva slovenské filmy – Slávnosť v botanickej záhrade (1969), akú mohol pripraviť len Elo Havetta, a Uhol pohľadu (1984) režisérov Vlada Balca a Martina Šulíka. Prvý z nich menovanú snímku nakrútil, druhý v nej stvárnil hlavnú úlohu – študenta réžie.

dan

 

Obraz Slovenska v galérii aj na filmovom plátne

Šesť projekcií zostavených zo 40 dokumentárnych filmov zo zbierkového fondu Slovenského filmového ústavu bude v septembri a v októbri sprevádzať nosnú výstavu Slovenskej národnej galérie Dve krajiny – Obraz Slovenska: 19. storočie × súčasnosť . Kurátormi výstavy sú Lucia Almášiová, Katarína Bajcurová, Katarína Beňová, Lucia G. Stachová, Petra Hanáková a Aurel Hrabušický. Chystané projekcie v Kine Lumière pod spoločným názvom Od Tatier k Dunaju majú prostredníctvom filmového média rozšíriť pohľad na vizuálne stvárnenie slovenskej krajiny. O dramaturgiu filmovej prehliadky sa postarala filmová teoretička Eva Filová a projekcie budú spojené s kurátorskými úvodmi. Diváci si budú môcť pozrieť filmy v šiestich blokoch: Umelec a krajina (9. 9., premietanie troch titulov), Putovanie krajinou (16. 9., sedem titulov), Od mesta k mestu (23. 9., sedem titulov), Tajomné miesta: jaskyne a tiesňavy (30. 9., sedem titulov), Kúpele s tradíciou (7. 10., osem titulov) a Tatranská romanca (14. 10., osem titulov). Medzi tvorcami premietaných snímok sú mená ako Martin Slivka, Karol Plicka, Vladimír Bahna, Ladislav Kudelka, Jaroslav Pogran, Jozef Zachar, Vojtech Andreánsky, Ján Piroh či Kazimír Barlík.

zs

Top 10 Slovensko

Od 1. januára do 30. júna 2014 prišlo do slovenských kín 1 994 299 divákov, ktorí zaplatili vstupné 10 088 455,59 eura. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2013 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 20,72 percenta a hrubých tržieb o 18,86 percenta. Stúpla i priemerná návštevnosť na predstavenie z 28,01 na 29,85 diváka. Rovnako ako v prvom polroku 2013 aj teraz sa cez hranicu 100 000 divákov dostali len dva tituly. Vtedy však bol v TOP 10 len jeden neamerický titul (Babovřesky) a tohto roku sa doň dostali hneď tri české novinky. Z desiatich domácich premiér bol najúspešnejší dokument Ladislava Kaboša Všetky moje deti (premiéra 13. 2. 2014), ktorému s 24 143 divákmi patrí 28. priečka a k 17. augustu mal 24 853 divákov. Umiestnenie ďalších majoritne slovenských premiérových snímok bolo nasledovné: Arcibiskup Bezák Zbohom... (premiéra 13. 3. 2014, 55. miesto, 9 564 divákov k 30. júnu/11 616 divákov k 17. augustu), Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom (27. 3. 2014, 77., 3 252/3 656), Felvidék – Horná zem (3. 4. 2014, 92., 1 802/2 104), Krok do tmy (12. 6. 2014, 102., 1 112/1 350), Slovensko 2.0 (10. 4. 2014, 116., 906/918), Socialistický Zombi Mord (25. 4. 2014, 121., 650/908), Lyrik (27. 3. 2014, 140., 375/392), Štvorec v kruhu alebo Život medzi únikmi a snami (27. 3. 2014, 146., 297/297) a Dobrý človek (27. 5. 2014, 223., 113/199). V distribúcii bol i krátky film Tanec tigra ako predfilm snímky Cudzí obed (3.  4. 2014, 1 482 divákov). Všetkých 40 slovenských a koprodukčných titulov, ktoré sa  premietali počas prvých šiestich mesiacov roku 2014, videlo spolu 50 636 divákov, čo tvorí 2,53 percenta celkovej návštevnosti.

Miro Ulman

Záujem o filmy v Kine Lumière narastá

Pre bratislavské Kino Lumière bol minulý rok z hľadiska návštevnosti úspešný, no tento rok zatiaľ hovorí o ešte lepších výsledkoch. Za prvý polrok navštívilo projekcie viac ako 35 000 divákov, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 42 percent viac. Slovenské filmy si pozrelo 7 689 návštevníkov, európske filmy vyhľadalo až 21 871 divákov – teda 62 percent. Divácky najúspešnejší bol dvojdielny film dánskeho režiséra Larsa von Triera Nymfomanka, pričom vyššiu návštevnosť mala prvá časť. Na tretej priečke je komédia Wesa Andersona Grandhotel Budapešť. Na štvrtom mieste v rebríčku návštevnosti kina skončil dokument Ladislava Kaboša Všetky moje deti. Prvú päťku uzatvára Veľká nádhera  talianskeho filmára Paola Sorrentina. V top desiatke je však aj ďalší slovenský dokument Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom v réžii Patrika Lančariča. Okrem neho sú medzi najnavštevovanejšími aj snímky 12 rokov otrokom (r. S. McQueen), Prežijú len milenci (r. J. Jarmusch), Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (r. F. Herngren) a Vlk z Wall Street (r. M. Scorsese). Celkovo sa za prvý polrok 2014 uskutočnilo v Kine Lumière 1 027 projekcií.

zs

Horor, ktorý je komédiou

Mal to byť prvý horor na Slovensku, nakoniec je z neho komédia, ktorá síce nemá bežnú kinodistribúciu, ale diváci ju už na plátne mohli vidieť. Film Prvý slovenský horor producenta Róberta Slováka, ktorý je v tomto prípade aj režisérom a scenáristom, mal premiéru v júni na 22. ročníku Art Film Festu. Pôvodne mal vzniknúť horor Fabrika smrti v réžii Gejzu Dezorza, v ktorom mali hrať Táňa Pauhofová, Rytmus, Pyco či Marián Čekovský. Tvorcovia očakávali záujem sponzorov aj koproducentov, no nedočkali sa. A tak Slovák vytvoril akýsi paradokument o tom, ako nevznikol prvý slovenský horor. Jeho film sa premietal počas leta napríklad v Bratislave v Kine Lumière a v Urban House a tvorcovia chcú uskutočniť aj ďalšie projekcie filmu.

zs

MFF San Sebastián aj so slovenskými filmami

Na jeden z najstarších európskych filmových festivalov, ktorý sa koná v San Sebastiáne v Španielsku, sa tento rok chystá viacero slovenských filmov aj tvorcov. Šesťdesiaty druhý ročník MFF San Sebastián sa uskutoční od 19. do 27. septembra a v rámci jeho retrospektívnej sekcie Eastern Promises – Portrait of Eastern Europe in 50 films (Prísľuby z Východu – Portrét východnej Európy v 50 filmoch), ktorá predstaví filmy vyrobené v postkomunistických krajinách od roku 2000 a jej ambíciou je poukázať na ich kreatívny a profesionálny posun, budú uvedené tri slovenské filmy: vlaňajšia novinka Miry Fornay Môj pes Killer, ktorá bola festivalovo úspešná a získala aj hlavnú cenu Hivos Tiger Award na MFF Rotterdam, ďalej snímka Dom (r. Z. Liová, 2011), ktorá bola v roku 2011 uvedená na MFF Berlín v sekcii Fórum, a dokument Ako sa varia dejiny (r. P. Kerekes, 2009), ktorý patril k najúspešnejším titulom roku 2009. V sekcii premietnu aj koprodukčné snímky Výlet (r. A. Nellis) a Príbehy obyčajného šialenstva (r. P. Zelenka). S touto sekciou bude spojené aj uvedenie publikácie o východnej Európe, ktorú zostavuje Matthieu Darras. V 13. ročníku súťaže International Film Students Meeting navyše zabojuje krátkometrážny hraný film Adama Felixa Checkpoint. Do študentskej poroty pritom zasadne aj slovenský zástupca Stanislav Pavlovič. Na MFF San Sebastián okrem nich vycestujú aj Mira Fornay, Peter Kerekes, k filmu Checkpoint kameraman Peter Dúžek, výkonný producent Jakub Viktorín, majster zvuku a hudobník Tomáš Gregor a produkčná Martina Čeretková. Katarína Tomková sa na festivale zúčastní za Slovenský filmový ústav, ktorý sa podieľal na príprave retrospektívneho programu.

zs

Film Mirage bude mať svetovú premiéru v Toronte

Maďarsko-slovenská snímka Mirage sa vo svetovej premiére predstaví na MFF Toronto. Jeden z najprestížnejších festivalov sa uskutoční v dňoch 4. až 14. septembra a film Mirage uvedie v sekcii Contemporary World Cinema, ktorá prináša kvalitné novinky svetovej kinematografie. Snímku nakrútil úspešný maďarský režisér Szabolcs Hajdu a koprodukoval ju slovenský režisér a producent Mátyás Prikler z produkčnej spoločnosti MPhilms. Hlavného hrdinu si zahral Isaach de Bankolé, známy napríklad z filmov Jima Jarmuscha. Po jeho boku sa objavili aj herci zo Slovenska – Attila Mokos a Adam Mihál. „Realizácia bola náročná, ale pre celý slovenský štáb bolo obrovskou skúsenosťou pracovať s tímom tvorcov a hercov z rôznych krajín. Som veľmi rád, že vo filme, ktorý uvidí medzinárodné publikum na jednom z najlepších svetových festivalov, účinkuje až osem hercov zo Slovenska. Som zvedavý na reakcie divákov na Slovensku,“ uviedol Prikler. Film Mirage prinesie do tunajších kín Asociácia slovenských filmových klubov na prelome rokov 2014/2015.

zs

4 živly prevzali moc nad divákmi

Začiatok augusta sa neodmysliteľne spája s letným filmovým seminárom 4 živly v Banskej Štiavnici. Partie ľudí z celého Slovenska navštevujú toto podujatie s cieľom nielen vidieť nové filmy, ale aj naučiť sa o nich myslieť.

Téma 16. ročníka 4 živlov, ktorý sa konal od 6. do 10. augusta, nadväzovala na zimný seminár, ktorý sa podrobne venoval téme Moc médií. Tentoraz organizátori zvolili len tému Moc, no získali tým väčší priestor na prezentáciu rôznorodých filmov. Premietli sa dokumentárne snímky Český mír, Nemoc tretej moci alebo Kauza Cervanová (po jej projekcii sa konal master class Roberta Kirchhoffa). Moc vo vzťahu medzi dvomi ľuďmi demonštroval televízny film Martha nemeckého režiséra R. W. Fassbindera. Zvláštnu, ponurú atmosféru mal film ruského režiséra Alexeja Germana Môj priateľ Ivan Lapšin. Ťaživé pocity z „temnejších“ filmov vyrovnali premietania na nezvyčajných miestach – Socialistický Zombi Mord v Botanickej záhrade alebo špeciálna projekcia nemého filmu Kozmický let v spojení so živou hudbou Stroona a Jozefa Krupu na nádvorí kina v Štiavnických Baniach. V amfiteátri s výhľadom na nočné mesto potešili komediálne ladené filmy ako Chaplinov Diktátor či Lipského Muž z prvního století. Peter Sellers v úlohe záhradníka, ktorý je celý život uväznený v dome a svet pozná len prostredníctvom televízora, vo filme Hala Ashbyho Bol som pri tom patril takisto k pozitívnym prekvapeniam sobotného večera. Ten zavŕšila typicky živelná tancovačka počas Horúčky sobotňajšej noci v čajovni Klopačka. Seminár 4 živly ponúkol aj priestor na workshopy, výstavy, koncerty a potulovanie sa úzkymi (a strmými) uličkami.

Novinkou tohto ročníka bol tzv. ŽivloVOD. Diváci, ktorí sa z akýchkoľvek dôvodov nemohli do Banskej Štiavnice dostaviť, dostali možnosť vychutnať si štyri filmy prostredníctvom internetu z domáceho pohodlia. O rok sa však určite oplatí prísť naživo.

Nina Šilanová ( filmová publicistka )
FOTO: 4 živly

Porota Europa Cinemas Label v Benátkach so slovenským zástupcom

Ocenenie Europa Cinemas Label vzniklo v roku 2003 s cieľom upozorniť na výnimočné európske filmy a podporiť ich distribúciu, propagáciu a uvádzanie v kinách. O udelení cien Europa Cinemas Label rozhodujú štvorčlenné poroty zostavované zo zástupcov členských kín siete Europa Cinemas.Ocenenia sa udeľujú každý rok na piatich prestížnych festivaloch: Berlinale, Cannes, Karlove Vary, Locarno a Benátky. V porote Europa Cinemas Label v Benátkach, ktorá vyberá najlepší európsky film v sekcii Giornate degli Autori/Venice Days (27. august – 6. september), je tento rok i slovenský zástupca – Zita Hosszúová, vedúca Kina Lumière, kina Slovenského filmového ústavu.

red

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V júli boli zverejnené prvé výsledky výziev programu Kreatívna Európa, podprogramu MEDIA. Slovenské spoločnosti získali podporu v rámci dvoch výziev: podpora festivalov (Fest Anča – 25 000 eur) a výberová podpora kinodistribúcie (ASFK na projekty Ida – 5 300 eur a Walesa, človek z nádeje – 5 300 eur, Film Europe na distribúciu filmov Dva dni, jedna noc – 5 300 eur, Diplomacia – 5 300 eur, Kňazove deti – 5 300 eur, Sacro GRA – 3 000 eur, Violette – 5 300 eur, My sme najlepší! – 5 300 eur a Magic Box na distribúciu filmov Dlhá cesta dole – 8 700 eur a Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol – 8 700 eur). Všetkým úspešným žiadateľom gratulujeme.

V rámci podprogramu Kultúra je otvorená nová výzva s termínom podávania žiadostí 1. október 2014. Žiadatelia sa môžu uchádzať o Projekty európskej spolupráce v dvoch kategóriách: Projekty spolupráce menšieho rozsahu (do 200 000 eur) a Projekty spolupráce väčšieho rozsahu (maximálne 2 000 000 eur).

Viac informácií získate na webovej stránke www.cedslovakia.eu.

vs

Povstanie. Slovensko 1939 – 1945 v televízii i v kine

Celovečerný dokument Povstanie. Slovensko 1939 – 1945 sa k divákom dostane hneď niekoľkými cestami. Už 2. septembra ho uvedie verejnoprávna televízia a krátko nato bude mať film Vladimíra Štrica premiéru v kine na 9. MFF Cinematik v Piešťanoch (10. – 15. september). Plánuje sa aj bežná kinodistribúcia dokumentu o vojnovom období Slovenska, ktorý tvoria z veľkej časti archívne materiály. Koprodukčne sa na snímke podieľal i Slovenský filmový ústav.

dan

Zomrela Nataša Tanská

Česká spisovateľka, dramatička, scenáristka i herečka Nataša Tanská zomrela 16. júla. Rodáčka z Prahy, ktorá študovala na Slovensku, bola prvou predstaviteľkou Barunky vo filmovom spracovaní Babičky (1940) podľa predlohy Boženy Němcovej. Objavila sa aj v ďalších filmoch ako napríklad Preludium (1941), Předtucha (1947) či Krakatit (1948). V čase, keď študovala dramaturgiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, začala sa venovať aj publicistike. Debutovala knihou Dvaja v tráve (1964), k tým najznámejším patrí Puf a Muf, podľa ktorej vznikol animovaný seriál Viktora Kubala. Tanská okrem toho napísala viacero rozhlasových či televíznych hier a podieľala sa aj na dramaturgii filmového debutu Dušana Hanáka 322 (1969).

zs

Zomrel Vojtech Hron

Vojtech Hron, spoluzakladateľ produkčnej spoločnosti Maya, ktorá výrazne ovplyvnila tvár tunajšej televíznej scény, podľahol 16. júla chorobe. Vyštudoval dejiny umenia a k televíznej tvorbe sa dostal v 80. rokoch ako moderátor. V roku 1993 založil s Františkom Mojtom spoločnosť Maya. Medzi jej projekty patrili napríklad Uragán, Milionár, Pošta pre teba, Inkognito, Dievča za milión alebo Miliónový tanec.

zs