Trochu atrakcie, trochu prevýchovy

Filmové týždenníky ako žáner spravodajského filmu sú dnes vzácnosťou. Na Slovensku sa o ne vo svojich zbierkach stará Slovenský filmový ústav (SFÚ), ktorý ich v spolupráci so spravodajskou televíziou TA3 uvádza v jej programe. V mesačníku Film.sk ich každý mesiac čitateľom približoval Rudolf Urc, od tohto čísla o nich bude písať Milan Černák, ktorý takisto pôsobil ako dramaturg a režisér Spravodajského filmu.

Od začiatku roku 1964 sa začal v týždenníku objavovať Pán Homo – animovaná figúrka, ktorá glosovala aj pointovala pertraktované témy. Ladislav Kudelka, ktorý sa na krátky čas vrátil do funkcie šéfredaktora, využil obnovenie kompletného spracovania a vydávania žurnálu v Bratislave na jeho formálnu a štrukturálnu reformu. Zaviedol nové žánrové rubriky, rozbil mýtus o stereotype rovnakej metráže príspevkov a – čo bolo ojedinelé aj vo svetovom meradle – zaviedol do týždenníka animáciu. Mohol si to dovoliť. Nikde na svete totiž nemali svojho Kubala. Režisér, výtvarník a karikaturista Viktor Kubal bol schopný vymyslieť na danú tému epizódku, výtvarne ju spracovať, rozanimovať a sám kompletne nakresliť. A to všetko dodať do 48 hodín pod kameru. Tak sa s Pánom Homom stretávame čoraz častejšie (Týždeň vo filme č. 22, 24, 26). Jeho pointy, často absurdné, boli oživením týždenníka.

Rovnako atraktívne boli fejtóny, pohľadnice, ankety. V jednej z takýchto pohľadníc sa spravodajcovia vydali do Viedne (č. 20). A s nemalou mierou škodoradosti zaznamenali, že aj tam sú uprostred turistickej sezóny rozkopané ulice. Úsmevný fejtón o diviakovi Tatranca P. Hulényiho (č. 21) ukázal, že divá zver sa vie správať ako psík – diviak svoju majiteľku sprevádza dokonca aj do obchodu. Škodlivosťou fajčenia sa zaoberá anketa (č. 22), v ktorej väčšina respondentov, medzi nimi legendárny rozhlasový reportér Gabo Zelenay, vzorne – nefajčí...

Ani pri týchto „poľudštených“ témach sa žurnál neprestal zaujímať o ideológiu. Šoty ako pranierovanie „štvavej rozhlasovej lode Caroline“, ktorá vysiela zo slobodných oceánskych vôd (č. 23), či odsúdenie rakúskeho pašeráka, ktorý k nám ako turista vozil vtedajší módny hit šuštiaky a malé tranzistory (takisto č. 23), patrili k prevýchove diváka. Rovnakú kombináciu povinnej ideológie s odľahčenými témami nájdeme v týždenníku č. 25: komentár k voľbám popri prechádzkach pražskými záhradami a návšteve ešte fungujúceho pamiatkarského skvostu – mlyna v Kvačianskej doline.

Dnes nás prekvapí, že vtedy nikoho neprekvapilo, keď štát povolil zahraničným turistom – za devízy – voľne strieľať dropy (č. 24).

Ako predzvesť „odmäku“ pred obrodným procesom sa objavujú aj náznaky kritickosti. Prečo sú s obnovou Trenčianskeho hradu také problémy (č. 22), prečo v bratislavskom Slovnafte nepretržite horí plameň (č. 26) a prečo musia vysokoškolskí absolventi povinne nastupovať do závodov a krajov, kam nechcú ísť (č. 27)?

Ale na kritiku podstatnejších spoločenských problémov a na otvorené stanoviská si museli diváci filmového týždenníka ešte pekných pár mesiacov počkať...

 

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – SEPTEMBER 2014

6. 9. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 20/1964 a 21/1964 (repríza 7. 9. o 15.30 hod.)

13. 9. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 22/1964 a 23/1964 (repríza 14. 9. o 15.30 hod.)

20. 9. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 24/1964 a 25/1964 (repríza 21. 9. o 15.30 hod.)

27. 9. – 13. 30 hod. – Týždeň vo filme 26/1964 a 27/1964 (repríza 28. 9. o 15.30 hod.)

Milan Černák