Theatre to Cinema
Ben Brewster, Lea Jacobs
(Oxford University Press, New York 2003, 244 strán)

Autori publikácie skúmajú vzťah medzi ranou kinematografiou a divadlom 19. storočia s dôrazom na prvky, ktoré priekopníci kinematografie prevzali z divadla a inovatívne ich prispôsobili požiadavkám nového média. Na príkladoch konkrétnych filmov analyzujú spôsoby transformácie a adaptácie použitých hereckých a inscenačných techník a zároveň polemizujú s názorom, že filmoví tvorcovia sa v ranom období kinematografie museli najskôr dištancovať od zaužívaných divadelných techník, aby dokázali vytvoriť originálnu filmovú estetiku a filmovú reč. Poukazujú na fakt, že silný vplyv divadla nebol len špecifikom projektov, ako bola francúzska spoločnosť Film d’art, ale predovšetkým po roku 1910 bol veľmi rozšíreným fenoménom, pričom vznikalo veľké množstvo filmových adaptácií divadelných a literárnych predlôh.
 

Useful Cinema
Charles R. Acland, Haidee Wasson (Ed.)
(Duke University Press, Durham & London 2011, 386 strán)

Súbor textov o dejinách paralelnej distribúcie úžitkových filmov, premietaných mimo siete kín v rámci inštitúcií, akými sú školy, múzeá či profesionálne a dobročinné organizácie, a slúžiacich na rôzne účely – vzdelávanie, výcvik, reklamu atď. Naše stretnutie s filmom už dávno nie je obmedzené len na prítmie kinosály počas večerného predstavenia, dnešné médium je všadeprítomné. Autori sa sústreďujú na spôsob, akým sa filmové aktivity už od začiatku 20. storočia postupne stávali neoddeliteľnou súčasťou každodenného života pod záštitou takých rôznorodých organizácií a inštitúcií, ako sú UNESCO, YMCA, Metropolitné múzeum umenia či Liga amatérskeho filmu, a rozširujú tak naše povedomie o tom, čo všetko tvorí svetové kinematografické dedičstvo. Zároveň sa snažia vyvrátiť zaužívaný pohľad, ktorým sa vzdelávacie a iné úžitkové filmy vnímajú iba ako akýsi protiklad k zábavnému filmovému priemyslu.

Monika Mikušová (filmová publicistka)