Dejiny kinematografie vo veľkom filme

Slovenské kiná uvádzajú ojedinelý projekt venovaný dejinám kinematografie –pätnásťhodinový dokument s názvom Príbeh filmu: Odysea. Nakrútil ho írsky filmový kritik a režisér Mark Cousins, ktorý najprv na túto tému napísal knihu. V slovenských kinách sa Príbeh filmu premieta na etapy, po epizódach, ktoré mapujú vývoj kinematografie od jej vzniku.

Lektorský úvod pre slovenské uvádzanie projektu pripravil filmový teoretik Martin Ciel. Zaoberá sa Cousins aj českou a slovenskou tvorbou? „Takmer vôbec, z postkomunistických európskych krajín sa tu spomína hlavne poľská kinematografia,“ hovorí Ciel. Má však viacero dôvodov, prečo projekt považuje za jedinečný a kvalitný. „Vysoká miera presnosti, dôslednosti, informačnej nasýtenosti a zároveň zábavnosti. A v neposlednom rade fascinujúca práca s archívnymi materiálmi. S porovnateľným projektom som sa ešte nestretol a obávam sa, že sa ani tak skoro nestretneme. Nemyslím, že sa v dohľadnom čase nájde taký erudovaný autor, ktorý by s takou láskou k filmu strávil šesť rokov nakrúcaním jedného projektu.“

V závere svojho Príbehu filmu ponúka Cousins aj pohľad na budúcnosť kinematografie. S čím si ju teda spája? „Filmy Roya Andersona a Alexandra Sokurova sú pre Cousinsa príkladom budúcnosti filmu, pretože ho chápe ako významný, inovatívny umelecký druh s vlastnou špecifickou estetikou. Ale v seriáli sa v žiadnom prípade nevyhýba ani tomu, čo zjednodušene nazývame komerčnou, zábavnou či mainstreamovou kinematografiou,“ hovorí Martin Ciel.

dan

Cena pre filmový ústav

Slovenský filmový ústav sa stal laureátom výroč-nej ceny, ktorú udeľuje revue Pamiatky a múzeá. Ocenenie získal v kategórii film – multimediálne dielo za dokumentárny cyklus Celuloid country. Revue Pamiatky a múzeá udeľuje každoročne od roku 1992 výročnú cenu za najvýznamnejšie aktivity v oblasti ochrany kultúrneho dedičstva v Slovenskej republike. Spoluvydavateľmi revue sú Slovenské národné múzeum a Pamiatkový úrad Slovenskej republiky. Cenu prevzal Martin Šulík, spolutvorca Celuloid country.

jar

Prvý polrok v kinách

Za prvé tri mesiace roku 2013 vzrástli tržby v slovenských kinách v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2012 o 16 percent a počet divákov o 12 percent. Medziročný nárast za prvý polrok 2013 bol o niečo nižší. Tržby dosiahli výšku 8 362 703 eur a do kín prišlo 1 623 241 divákov, čo predstavuje rast v tržbách o 10,5 percenta a v počte divákov o 8,7 percenta. Premiéru malo 121 filmov. Divácky najúspešnejšia bola snímka Vo štvorici po opici 3 so 110 026 divákmi. Hranicu stotisíc divákov prekročili už len Babovřesky (104 445). Z dvanástich domácich noviniek (po šesť hraných a dokumentárnych filmov), z toho sedem debutov, boli len tri minoritné koprodukcie. Všetky domáce premiéry videlo spolu len 34 623 divákov (na porovnanie – za celý rok 2012 ich bolo 90 730). Návštevnosť bola nasledovná: 1. Miluj ma alebo odíď (13 739 divákov), 2. Kauza Cervanová (6 257), 3. Môj pes Killer (2 954), 4. Kovář z Podlesí (2 262), 5. Nový život (2 067), 6. Attonitas (1 736), 7. Ďakujem, dobre (1 649), 8. ABSOLVENTI/Sloboda nie je zadarmo (1 518), 9. Krehká identita (1 402), 10. Najväčšie prianie (654), 11. Exponáty alebo príbehy z kaštieľa (345), 12. Intrigy (40). Len dva filmy boli na 35 mm nosičoch, len jeden nebol k dispozícii na DCP a deväť ich bolo aj na blu-ray a DVD nosičoch.

miro

15. MFF Bratislava predstavuje prvú osobnosť

15. MFF Bratislava predstavuje prvú osobnosť Medzinárodný filmový festival Bratislava sa tento rok presunie do mestských kín. Uskutoční sa v dňoch 6. až 12. novembra. Festival udelí ocenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii držiteľovi Oscara za film Pelle Dobyvateľ, dánskemu režisérovi, scenáristovi a kameramanovi Billemu Augustovi, ktorý si cenu osobne prevezme a predstaví svoj najnovší film Nočný vlak do Lisabonu. Všetky aktuálne informácie o 15. MFF Bratislava budú priebežne zverejňované na stránke www.iffbratislava.sk a na Facebooku.

jar

Uctili si trojicu výnimočných hercov

V Považskej Bystrici 6. septembra slávnostne odhalili bustu herca Jozefa Kronera, ktorá je osadená na pamätníku venovanom umeleckej rodine Kronerovcov. S nápadom vytvoriť pamätník prišlo občianske združenie Pandora, ktoré iniciovalo verejnú zbierku. Autorkou bronzovej sochy je Alena Pätoprstá. Odhalenie busty a pamätníka sprevádzal bohatý kultúrny program s premietaním filmu Pacho, hybský zbojník. Banská Štiavnica si zase pamätnou tabuľou pripomenula hercov Júliusa Pántika a Gustáva Valacha. Tabuľu na budove bývalého Štátneho slovenského reálneho gymnázia Andreja Kmeťa, kde obaja herci študovali, slávnostne odhalili 17. septembra. Táto udalosť bola spojená s premietaním filmu Rodná zem. Podu­jatie sa uskutočnilo aj s podporou SFÚ.

jar

O Oscara zabojuje film Môj pes Killer

Členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) vyslali do boja o cenu americkej Akadémie filmových umení a vied v kategórii cudzojazyčný film drámu Miry Fornay Môj pes Killer, ktorá získala 34 percent hlasov. Do hlasovania sa zapojilo 74 zo 136 riadnych členov SFTA a vyberali z dvanástich titulov: Cigáni idú do volieb (r. J. Vojtek), Krehká identita (r. Z. Piussi), Miluj ma alebo odíď (r. M. Čengel Solčanská), Ďakujem, dobre (r. M. Prikler), Attonitas (r. J. Mottl), Môj pes Killer (r. M. Fornay), Exponáty alebo príbehy z kaštieľa (r. P. Korec), Intrigy (r. J. Kilián), ABSOLVENTI/Sloboda nie je zadarmo (r. T. Krupa), Kauza Cervanová (r. R. Kirchhoff), Zázrak (r. J. Lehotský) a Colette (r. M. Cieslar).

jar

Bažant Kinematograf uzavrel svoju 11. sezónu

Bažant Kinematograf ukončil 9. septembra svoju 11. sezónu, trvajúcu vyše jedenásť týždňov, počas ktorej navštívil 36 slovenských miest. Premietania slovenských a českých filmov si prišlo pozrieť takmer 44 000 divákov. Ďalších okolo 12 500 divákov si prišlo pozrieť projekcie na Magio plážach v Bratislave a Košiciach. Filmovú kolekciu 2013 tvorilo tradične päť českých a slovenských celovečerných titulov, bonusom bola špeciálna kolekcia krátkych filmov významných slovenských tvorcov. Najnavštevovanejším titulom bol film Jakuba Kronera Lóve, ktorý videlo 10 960 divákov.

jar

MIDPOINT ocenil slovenský scenár

Medzinárodný vzdelávací program MIDPOINT, zameraný na podporu talentov a rozvoj európskej scenáristiky a dramaturgie, sa po štvrtý raz konal na pražskej FAMU (23. august – 1. september). Cenu za najlepší scenár na celovečerný hraný film, podporenú sumou 1 500 eur, získal projekt Mag­da H. scenáristky Terézie Simanovej, absolventky VŠMU v Bratislave, a producenta Petra Badača z pražskej FAMU. Na projekte spolupracuje aj absolventka VŠMU Barbora Berezňáková. Magda H. je príbehom spletitého života herečky a prvej slovenskej divadelnej režisérky Magdy Husákovej - Lokvencovej, právničky a prvej ženy prezidenta Gustáva Husáka. Ďalší dramaturgický workshop MIDPOINT bude prebiehať v Bratislave, a to 8. až 10. októbra. Je určený filmovým profesionálom – autorom scenárov. Lektorom bude scenárista, dramaturg a pedagóg vyučujúci na University of Southern California Martin Daniel.

jar

Zomrel Jozef Bednárik

Posledná opona sa 22. augusta zavrela za her­com a režisérom Jozefom Bednárikom. Zomrel vo veku 65 rokov. Aj keď najväčšie uznanie získal ako divadelný, operný a muzikálový režisér, netreba zabúdať ani na jeho bohatú filmografiu. Bednárik nakrútil desiatky televíznych inscenácií a v mnohých účinkoval. Spomeňme aspoň jeho hereckú účasť vo filmoch a v seriáloch Adam Šangala, Spadla z oblakov, Sváko Ragan, Rača, láska moja či Zlatá priadka, z jeho režijných počinov televízne projekty Nebojsa, Rozprávanie kvetu kamélie, Noc pred Kračúnom, Dunajské rozprávky, Trpký voz nádeje alebo Jakubov rebrík.

jar

MEDIA Desk informuje

Európska komisia urobila prvý praktický krok, ktorým odštartovala proces spojenia programov MEDIA, Kultúra a MEDIA Mundus pod spoločnú hlavičku Kreatívna Európa. Súčasťou tohto procesu je i zlúčenie existujúcich kancelárií Kultúrny kontaktný bod a MEDIA Desk Slovensko do kancelárie Creative Europe Desk Slovensko. Program Kreatívna Európa i kancelária Creative Europe Desk Slovensko začnú oficiálne pôsobiť od 1. januára 2014. V polovici septembra sa na ministerstve kultúry uskutočnilo spoločné stretnutie zástupcov ministerstva (Anton Škreko, generálny riaditeľ sekcie médií, audiovízie a autorského práva, Juraj Sedmák, riaditeľ odboru multilaterálnej spolupráce), Slovenského filmového ústavu (Peter Dubecký, generálny riaditeľ) a vedúcich existujúcich kancelárií (Zuzana Duchová, KKB, Vladimír Štric, MEDIA Desk); cieľom stretnutia bolo určiť organizáciu, ktorá bude kanceláriu Creative Europe Desk od januára 2014 hostiť. Bude ňou (na základe všeobecnej zhody) Slovenský filmový ústav. Programy samotné si aj v rámci programu Creative Europe zachovajú svoj názov, rovnako ostanú do veľkej miery zachované možnosti podpory pre subjekty pôsobiace v sektore kultúry a kreatívneho priemyslu.

vs

DOK.Incubator pomáha dokumentárnym filmom do sveta

Bratislava bola od 9. do 15. septembra miestom nevídanej koncentrácie ľudí zásadných pre európsky dokument. Pomôcť ôsmim vybraným filmovým projektom (vrátane jedného slovenského – Okhwan, Mission Impossible Marka Mackoviča) a podeliť sa o svoje know-how so slovenskými profesionálmi prišli okrem iných prestížni distributéri Peter Jäger (Autlook), Stefan Kloos (Rise and Shine) či Irena Taskovski (Taskovski Films), špičkoví strihači Claudio Hughes (film Stranded, víťaz IDFA 2007) či Per K. Kirkegaard (film Armadillo, víťaz Týždňa kritiky v Cannes 2010), ale i riaditeľ festivalu DOK Leipzig Claas Danielsen. Zámerom workshopu DOK.Incubator, ktorého časť sa už po druhý raz uskutočnila na Slovensku, je pomôcť dokumentom vyťažiť z potenciálu témy maximum aj so zreteľom na jeho budúce fungovanie na medzinárodnom distribučnom trhu. Minuloročné projekty tento cieľ dosiahli – dostali sa na zásadné dokumentárne festivaly DOK Leipzig, CPH:DOX, Nyon, Hot Docs či IDFA, pričom najúspešnejší vyhral festival v Sundance. Slovenskí profesionáli mali výnimočnú príležitosť diskutovať s viacerými lektormi o meniacich sa podmienkach distribučného trhu, o tom, ako zaujať festival či sales agenta, ale mohli sa aj stretnúť napríklad so šéfkou dokumentárnej produkcie v HBO.

Tereza Šimíková ( DOK.Incubator )

Aktuálne uzávierky

► 23. októbra je termín uzávierky na podanie prihlášok projektov na 11. Berlinale Co-Production Market, ktorý sa bude konať 9. až 11. februára 2014 počas MFF Berlinale. Podujatie sa koná paralelne s filmovým trhom European Film Market.

► 31. októbra je termín uzávierky na prihlásenie hotových filmov do predvýberu festivalu Berlinale (6. – 16. február 2014).

jar