Kino Lumière v októbri:

Stará dobrá klasika aj nové filmy mladých


Projekt 100 pokladám za jeden z najlepších nápadov slovenskej a českej asociácie filmových klubov, ako odprezentovať diela svetovej kinematografie naprieč časom a žánrami. Ide už o 19. ročník a je rovnako dobrý ako všetky pred ním. Mojou októbrovou voľbou bude klasika. Nielen pre jesennú nostalgiu, ale i preto, že tieto tituly sú dôležitými medzníkmi v dejinách filmu.

V roku 1939 nakrútil John Ford film Prepadnutie. Hovoríme o začiatkoch westernového žánru a tento film ho doslova odštartoval. Vybudoval základnú naratívnu štruktúru, typológiu postáv, vytvoril westernového hrdinu typu Johna Wayna natoľko presvedčivo, že ho ďalšie roky kopírovala väčšina westernov.

V roku 1941 vznikol Občan Kane. Jeho autorom bol newyorský enfant terrible Orson Welles. Príbeh nielenže má niekoľko významových rovín, ale je prelomový aj v používaní filmovej reči, respektíve v narúšaní jej dovtedajších stereotypov. Tak, ako Welles drzo nabúral mýtus o americkom úspechu a moci, nabúral aj dovtedajšie používanie filmových prvkov.

Sunset Boulevard z roku 1950 patrí k línii americkej povojnovej tvorby čiastočne ovplyvnenej realistickým smerom, ktorý bol kontrapunktom k hollywoodskym veľdielam. Karikatúrou Hollywoodu je aj príbeh starnúcej hviezdy nemého filmu a začínajúceho scenáristu. Postavy vo filme hrali reálne hviezdy vtedajšej umeleckej scény vrátane režiséra Ericha von Stroheima.

Francúzska nová vlna sa začína v roku 1959 a v tomto čase vzniká aj Resnaisov film Hirošima, moja láska. Vplyv na rozprávanie príbehu mal tzv. francúzsky nový román, ktorý charakterizuje nelineárne rozprávanie. Resnais to preniesol do filmu a vznikol silný dramatický a psychologický príbeh.

V októbrovej programovej štruktúre Kina Lumière je zastúpená aj prehliadka súčasných krátkometrážnych filmov pod názvom Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I a takisto Pásmo krátkych filmov 1963 – 1968. Môžete porovnávať.

Pásmo študentských filmov Kobylky II, spoločný projekt VŠMU a Continental Filmu, konečne vytvára verejný priestor pre študentskú tvorbu. Vzhľadom na dlhé roky, keď sa na Slovensku nakrúcalo málo, je to potenciálny začiatok, ako oživiť vzťah diváka k národnej kinematografii v celom jej kontexte a, naopak, ako vytvoriť pre tvorcov konkurenčné prostredie, ktoré prirodzene vyselektuje kvalitnejšie diela.


... odporúča filmová publicistka Jana Žilčayová