Obálka aktuálneho čísla Film.sk je neštandardná, ale rozhodli sme sa, že taká musí byť. Venovali sme ju filmárovi, ktorý mal pre slovenskú kinematografiu nadštandardný význam – Petrovi Solanovi. Toto tvrdenie sa opiera predovšetkým o jeho filmy, ktoré nakrútil zhruba v rozmedzí tridsiatich rokov – začínal už v polovici päťdesiatych rokov. Tí, ktorí k nemu mali bližšie, však poznajú aj osobný príbeh Solana a často pripomínajú jeho vysoký morálny kredit. Aj to z neho robilo mimoriadnu osobnosť. Peter Solan, žiaľ, opustil v septembri tento svet.

Vzhľadom na jeho úmrtie sa ťažko hovorí o inom, no hovoriť je o čom a v októbrovom čísle Film.sk sú dôkazy. Filmová teoretička Eva Filová sa v novej knihe Eros, sexus, gender v slovenskom filme zaoberá témou, ktorá zatiaľ nebola v takom rozsahu odborne spracovaná. O svojej publikácii (a nielen o nej) hovorí autorka v rozhovore na stranách 24 – 27. Predstavujeme aj slovenské novinky, ktoré sa počas októbra dostanú do kinodistribúcie, a tentoraz zabrali veľa strán. Plánujú sa totiž premiéry troch celovečerných filmov (Babie leto, Kandidát, Zamatoví teroristi) a zaujímavé je okrem iného to, že dva z nich majú blízko k trilerovému žánru.

Téma aktuálneho čísla je venovaná distribučným možnostiam krátkych filmov – aj preto, že okrem spomínanej trojice celovečerných noviniek sa do kín chystajú viaceré krátke snímky, ktoré sú súčasťou projektov Kobylky II a Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I. Zažívame teda nezvyčajne výrazný prienik krátkometrážnej tvorby do kinodistribúcie.

Filmári však stále majú svoje problémy a ťažkosti. Možno sa časom mení ich povaha, ale vždy boli a budú. Aj to, čomu všetkému musel čeliť Peter Solan, pri­pomínajú filmoví tvorcovia a publicisti v aktuálnom čísle Film.sk.

Daniel Bernát