8. MFF CINEMATIK

Piešťany sa hýbali obrazmi


V súťažných sekciách 8. medzinárodného filmového festivalu Cinematik síce zvíťazili filmy, ktoré sa už v slovenských kinách premietali, ale diváci mohli vidieť aj nevídané. Napríklad film Ešte ste nič nevideli, ktorý nakrútil Alain Resnais. Tomuto režisérovi venoval piešťanský Cinematik, ktorý sa konal od 6. do 12. septembra, špeciálny priestor.


Dánsky Hon v réžii Thomasa Vinterberga sa stal víťazom hlavnej súťažnej sekcie Meeting Point Europe. V nej sa na základe hlasovania sedemnástich európskych kritikov ocitlo deväť snímok, ktoré majú byť tým najlepším, čo v Európe vzniklo v rokoch 2012 a 2013. Tentoraz sa tam nenašlo miesto pre žiadny východoeurópsky film.

Do zostavy sa však dostal napríklad skvelý koprodukčný dokument Akt vraždenia. Režisér Joshua Oppenheimer v ňom predstavuje indonézskych mužov, ktorí sa kedysi podieľali na vyvražďovaní komunistov (či údajných komunistov). Šokujúce je nielen to, že zabíjali bez okolkov a vo veľkom, ale aj to, že s odstupom času dokážu na svoje plienenie spomínať s úsmevom a drzým pocitom neohrozenosti. Sami sa chceli vidieť ako hrdinovia, ktorých poznali z filmového plátna, a aj dnes ich mnohí za hrdinov považujú. Akt vraždenia zachytáva týchto gangstrov pri nakrúcaní inscenovaného filmu, ktorý má vypovedať o ich niekdajšej činnosti. Hlavného protagonistu to však napokon zneistí, prejaví sa u neho vnútorná kríza a nevoľnosť. Je celkom možné, že pri pohľade na všetky tie zvrátenosti príde zle aj tým, čo v kinosále spočiatku len neveria vlastným očiam.

V súťaži Cinematik.doc, ktorá pozostávala z celovečerných slovenských dokumentov, bolo tento rok jedenásť snímok. Vrátane novinky Zamatoví teroristi v réžii Pavla Pekarčíka, Ivana Ostrochovského a Petra Kerekesa, ktorá celý festival otvárala. Cenu si napokon na základe rozhodnutia päťčlennej poroty odniesol film Roberta Kirchhoffa Kauza Cervanová. V programe však mali slovenské snímky početnejšie zastúpenie a dostali sa doň aj študentské projekty. Cinematik si navyše pripomenul 50. výročie SFÚ a životné jubileá režisérov Dušana Hanáka a Juraja Jakubiska uvedením filmov Obrazy starého sveta a Tisícročná včela z digitálne reštaurovaných kópií.

Udeľovala sa aj Cena Rešpekt, po ktorú si do Piešťan prišiel britský režisér Ben Wheatley. Organizátori festivalu zároveň starostlivo predstavili tvorbu francúzskeho filmára Alaina Resnaisa, ktorý si zasluhuje rešpekt nielen pre svoje novátorské vstupy do kinematografie spred viac ako polstoročia, ale aj preto, že vo svojich 91 rokoch pracuje na ďalšej snímke. Cinematik uviedol aj Resnaisov ostatný film Ešte ste nič nevideli (2012), v ktorom autor opäť potvrdil, že chce divákom ponúkať iný ako bežný zážitok, čo je sympatické napriek výhradám, ktoré môžu smerovať k výslednému stvárneniu zaujímavého konceptu. Diváci sa dočkali aj starších Resnaisových filmov vrátane slávnych titulov Vlani v Marienbade či Hirošima, moja láska a mnohorakú reflexiu jeho tvorby obsahuje zborník štúdií Kinematografia mozgu, ktorý vydal Cinematik v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Publikáciu pokrstili pred projekciou spomínanej snímky Ešte ste nič nevideli. A zdalo sa, že festival si našiel divákov, ktorí majú chuť vyraziť do kina na to, čo ešte nevideli, ale aj na to ostatné.


Daniel Bernát