Karel Zeman a jeho kouzelný svět
Ludmila Zemanová, Linda Zeman-Spaleny
(CPress, Brno, 2015, 262 strán, viaz., 28,49 €/699 Kč)

Keď v roku 1986 vydal Československý filmový ústav s brnianskym Blokom monografiu Karel Zeman, v ktorej editori Milada Hábová a Zdeněk Smejkal vystužili stovku strán štúdií stostranovou fotografickou prílohou, kto by uveril, že potrvá tridsať rokov, kým sa odkaz svetovo uznávaného velikána trikového filmu dočká v jeho domovine novej knihy. Tri roky po prvých českých vydaniach DVD so Zemanovými filmami a pol roka po premiére dlhometrážneho biografického dokumentu režiséra Tomáša Hodana Filmový dobrodruh Karel Zeman, uvedeného v českej kinodistribúcii a v novoročnom programe Českej televízie, sa v decembri 2015 objavila a hneď aj vypredala prvá veľká Zemanova monografia, o ktorú sa dlhoročnou kompilačnou prácou s režisérovými poznámkami postarali jeho dcéra a vnučka, žijúce v Montreale. Okrem tvorcovho životného príbehu a kapitol o jeho hranej aj animovanej tvorbe sa do nej zmestili ukážky jeho technického a umeleckého prístupu v podobe množstva obrazového materiálu – fotografií, skíc, ilustrácií a ukážok technických scenárov.


Časosběrný dokumentární film
Helena Třeštíková, Michael Třeštík
(Nakladatelství Akademie múzických umění, Praha, 2015, 178 strán, brož., 10,87 €/239 Kč)

Vlani uviedli české kiná dokument Heleny Třeštíkovej Mallory, ktorý s jeho protagonistkou nakrúcala filmárka od roku 2002. Vybrané režisérkine sondy, vytvorené touto „vytrvalostnou“ metódou, vysiela od januára RTVS. Třeštíková vo svojom unikátnom laboratóriu loví kamerou z toku času povahu a premeny plynúceho bytia mladomanželov, recidivistu, narkomanky alebo bežnej rodiny, ktorú snímala v priebehu 37 rokov. O tom, čo ju k tomuto prístupu púta, aké praktické a etické problémy a prekážky z neho vyplývajú, ako vyzerá jej príprava, nakrúcanie a strih a ako sa dá z nazhromaždených sekvencií postaviť príbeh, teraz Třeštíková v autorskom tandeme s manželom, ktorý je dlhoročným dramaturgom jej filmov, napísala jedinečnú učebnicu – stručnú a jasnú, s dobre zvolenou štruktúrou (druhá časť prináša komentované spätné scenáre filmov René a Soukromý vesmír). Kniha režisérky, ktorej filmografia je cenným sociologickým zdrojom, sa stala nedostupnou krátko po vydaní na konci minulého roka. Snáď sa čakanie na dotlač nepotiahne príliš „časozberne“.

Peter Ulman