O slovenskej kinematografii za hranicami

Nové slovenské filmy, koprodukcie, profily tvorcov, správy z filmového priemyslu. To sú témy, o ktoré je záujem v zahraničných špecializovaných médiách, systematicky informujúcich aj o slovenskej kinematografii. Spolupracuje s nimi aj Slovenský filmový ústav.

Medzi informačné portály, ktoré pravidelne uverejňujú správy zo slovenského filmového prostredia, patria najmä Film New Europe a Cineuropa. „V prvom rade ide o informácie z producentského prostredia,“ hovorí Eva Križková, ktorá donedávna spolupracovala ako slovenská korešpondentka s medzinárodným informačným portálom Film New Europe (FNE), zameraným na audiovíziu strednej a východnej Európy. „Publikované texty majú viacero formátov, no najčastejšie sú to profily producentov, novinky z oblasti koprodukcií so Slovenskom a prehľad aktuálnych grantových schém a podporených projektov. V poslednom roku sa pod drobnohľadom ocitlo využívanie dotácií v programe podpory audiovizuálneho priemyslu,“ tvrdí Križková, ktorú v pozícii korešpondentky aktuálne nahradila Alexandra Gabrižová. S FNE úzko spolupracuje aj Slovenský filmový ústav (SFÚ), a to už od začiatku fungovania portálu. „Spolupracujeme pri tvorbe koncepcie, s autormi pri výbere tém, poskytovaní informácií zo strany Národného kinematografického centra a od roku 2014 vďaka podpore Audiovizuálneho fondu aj formou intenzívnejšieho partnerstva s finančnou participáciou – projektu Slovenská sekcia na FNE,“ približuje riaditeľka NKC SFÚ Alexandra Strelková. Portál FNE funguje aj vďaka podpore z programu Kreatívna Európa/MEDIA a na základe priamej finančnej podpory filmových centier a fondov regiónu. Uvedený projekt má za cieľ zabezpečiť pokračovanie slovenskej sekcie v rámci FNE s rozsiahlejšími kvalitnými informáciami o slovenskej audiovízii a čo najširšiu distribúciu zameranú na medzinárodné profesionálne prostredie.

SFÚ spolupracuje aj s portálom Cineuropa, ktorý publikuje články o filmoch vo výrobe, o koprodukciách, oceneniach pre slovenské filmy, ich účasti na medzinárodných festivaloch a o všetkom, čo súvisí s národným priemyslom a čo by malo byť relevantné pre iné krajiny, hlavne európske. „Cineuropa aj recenzuje filmy a prináša rozhovory s režisérmi. Články sú zverejnené v štyroch jazykoch, aby sme maximalizovali dosah. Keďže naši čitatelia sú väčšinou profesionáli a nie všeobecní návštevníci kina, najväčší záujem máme informovať o filmovom priemysle. Najmä v prípade filmového potenciálu pre sales agentov, distribútorov a ďalších partnerov, ktorí by mali záujem spolupracovať s režisérom či producentom alebo chcú jednoducho sledovať súčasné európske trendy a úspechy v kinematografii,“ uviedol pre Film.sk šéfredaktor portálu Cineuropa Domenico La Porta. Slovenským korešpondentom pre Cineuropu je Martin Kudláč.

„Cineuropa funguje s podporou filmových centier z európskych krajín a určite by bolo pre Slovensko zaujímavé zapojiť sa medzi takýchto partnerov a potenciálne aj získať na tomto portáli väčší priestor, rovnako ako byť čiastočne súčasťou tvorby jeho koncepcie a obsahu,“ uvažuje Alexandra Strelková, ktorá považuje takýto typ spolupráce za dobrú investíciu pre slovenskú kinematografiu. Poznamenáva však, že hlavne v menších a mladších kinematografiách, ako je aj tá slovenská, býva častým problémom nedostatok profesionálnych redaktorov, ktorí sa špecializujú na informovanie o film industry. Je to teda zaujímavá výzva a priestor na realizáciu mladých novinárov i študentov filmových škôl.

Okrem týchto portálov sú pre propagáciu dôležité špecializované časopisy, najmä „veľká trojka“ Screen, Variety a Hollywood Reporter a ich online platformy, ktoré venujú selektívnu pozornosť aj tunajšiemu regiónu. Informujú o filmoch, ale aj o festivaloch, počas ktorých vydávajú festivalové denníky. Ich redaktori či korešpondenti majú rozdelené regióny záujmu a NKC SFÚ s nimi udržiava kontakty.

Zuzana Sotáková
FOTO:
prettyceleverfilms.com
 

2015: Rytmus verzus Rytmaus

Rok 2014 sme vlani nazvali rokom rekordov filmovej distribúcie na Slovensku. Mnohé z nich však nevydržali ani dvanásť mesiacov. Celková návštevnosť totiž medziročne vzrástla o viac než 11 percent a podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti bol v roku 2015 takmer 7-percentný. Pritom podiel minoritných koprodukcií na návštevnosti slovenských filmov sa z roka na rok zmenšuje. Najnavštevovanejším domácim filmom sa opäť stal dokument. Tentoraz Rytmus: Sídliskový sen.

Do začiatku decembra sa Rytmus: Sídliskový sen debutujúceho režiséra Mira Drobného držal v TOP 10 najnavštevovanejších filmov na Slovensku. Až v závere roka ho bondovka Spectre a najnovšie Star Wars odsunuli na jedenástu priečku. Tých 81 597 divákov mu však stačilo na to, aby sa stal deviatym divácky najúspešnejším domácim filmom v ére slovenskej samostatnosti a druhým najnavštevovanejším dokumentom.

Z hľadiska produkcie bol rok 2015 s 30 dlhometrážnymi slovenskými a koprodukčnými filmami (z toho len 8 minoritných koprodukcií) najplodnejším v histórii Slovenska. A rekordný bol i počet premiér. Do kín sa dostalo až 25 dlhometrážnych filmov – 11 hraných (z toho len 1 minoritná koprodukcia), 11 dokumentárnych a 3 animované. Potešiteľné je, že bol medzi nimi aj Lokalfilmis Jakuba Kronera s Pištom Lakatošom, Rytmausom a ďalšími obľúbenými postavičkami z LokalTV. Tento prvý slovenský dlhometrážny animovaný film od roku 1980 bol dokonca až do premiéry dokumentu o Rytmusovi najnavštevovanejším domácim filmom roku a nakoniec mu so 47 237 divákmi patrila druhá priečka medzi domácimi snímkami (celkovo bol 22.). Najnavštevovanejším domácim hraným filmom bola rozprávka Alice Nellis Sedem zhavranelých bratov so 45 471 divákmi. Divácky najúspešnejšou minoritnou koprodukciou sa v roku 2015 stala Domácí péče so 4 315 divákmi. Filmy distribuovalo 7 distribučných spoločností – najaktívnejšia z nich bola Asociácia slovenských filmových klubov so siedmimi domácimi premiérami – a 4 produkčné spoločnosti nasadili do kín svoje filmy priamo, bez spolupráce s klasickým distribútorom.

Dôvera divákov k domácej produkcii postupne narastá. Priemerná návštevnosť na predstavenie 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie síce klesla zo 41,56 diváka v roku 2014 na 30,26, ale spolu prišlo do kín na všetky domáce premiéry 303 048 divákov, čo je 6,7-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Najvyššiu priemernú návštevnosť na predstavenie mali Vojtech Viktora Csudaia (41,85 diváka) a Eva Nová Marka Škopa (41,76). Priemerné vstupné na domáci film bolo 4,61 eura, čo je o 39 centov viac než v roku 2014.

Vlaňajšej filmovej distribúcii na Slovensku sa budeme podrobnejšie venovať v marcovom čísle Film.sk.

Miro Ulman
FOTO:
Rytmus: Sídliskový sen, zdroj: Itafilm