MFF Rotterdam odpremiéruje slovenský film

Stredometrážny režijný debut oceňovaného fotografa a kameramana Martina Kollára 5. október uvedie vo svetovej premiére 45. ročník prestížneho Medzinárodného filmového festivalu Rotterdam (27. január – 7. február). Film o Kollárovom bratovi, ktorý čaká na životne dôležitú operáciu, sa v Rotterdame predstaví 1. februára v sekcii As Long As It Takes: Mid-Length. „Je to príbeh môjho 52-ročného brata. Každý z nás pravdepodobne už premýšľal, ako by chcel možno stráviť posledné dni svojho života. Ján sa tento čas rozhodne stráviť na bicykli naprieč svetom, ako tulák, ako ,Easy Rider‘. A žiadne myšlienky na hypotéku, dane a každodenný rutinný život mu nebránia v jasnom uvažovaní. Jánovo ,memento mori‘ sa začína,“ uviedol Kollár, ktorý do 50-minútového filmu nevložil žiadne dialógy. Tento typ rozprávania príbehu je podľa jeho slov poctou filmu ako médiu, ktoré rozpráva prostredníctvom obrazov. Snímku na festivale osobne uvedie režisér spolu s jej protagonistom a s producentom Ivanom Ostrochovským. Okrem toho MFF Rotterdam predstaví film Miry Fornay Gardeners o skúškach a súžení afrického žiadateľa o azyl v Európe. Uvedú ho v sekcii This Is Where Reconstruction Starts spolu s ďalšími piatimi projektmi, ktoré vznikli na popud samotného festivalu. Ten oslovil filmárov z rôznych kútov sveta, aby pripravili filmovú reflexiu na tému rekonštrukcie. Titul Gardeners uvedú aj v sekcii ID: Community Cameras. Práve Mira Fornay získala na tomto festivale pred tromi rokmi hlavnú cenu Hivos Tiger Award za drámu Môj pes Killer.

zs

Filmový kabinet v treťom semestri

Vzdelávací cyklus o dejinách kinematografie Filmový kabinet otvorí 4. februára v Kine Lumière svoj tretí semester, nazvaný Cesty dospelosti. Mapovať bude obdobie od 60. rokov po súčasnosť a východiskom je predpoklad, že na začiatku 60. rokov dozrievala v kinematografii generácia tvorcov, ktorá už môže hovoriť o dejinách filmu. „Práve toto sa ukazuje ako zásadný moment. Kinematografia reflektuje samu seba, pracuje so svojou tradíciou, nadväzuje na ňu alebo ju radikálne odmieta, dochádza k jej zhodnocovaniu či prehodnocovaniu,“ približujú lektori kabinetu – filmový teoretik Michal Michalovič a estetik Juraj Oniščenko. Témou úvodnej prednášky bude Francúzska nová vlna a premena, premietať sa bude film Françoisa Truffauta Jules a Jim (1962). V rámci desiatich stretnutí kabinetu sa účastníci budú venovať aj československej novej vlne, žánrovému panoptiku Juraja Herza, Taliansku po neorealizme, transcendentálnemu štýlu Andreja Tarkovského, novému nemeckému filmu aj novému Hollywoodu, Dogme 95 i komediálnej skupine Monty Python. Pred každou projekciou sa uskutoční lektorská prednáška, po premietaní bude diskusia. Semester ukončí 26. mája téma Súčasný slovenský hraný film, spojená s projekciou filmu Koza Ivana Ostrochovského.

zs

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Vo februári majú uzávierku dve schémy MEDIA : schéma Vývoj – balíky projektov (Výzva EACEA/16/2015) má uzávierku 4. 2. a schéma Medzinárodné koprodukčné fondy (Výzva EACEA/11/2015) má uzávierku 25. 2. Základné podmienky v schéme Vývoj balíkov projektov sa oproti predchádzajúcej výzve nezmenili: spoločnosť musí existovať najmenej tri roky pred dátumom podania žiadosti a musí preukázať, že v posledných piatich rokoch vyprodukovala ako väčšinový producent dielo, ktoré bolo komerčne distribuované minimálne v troch krajinách okrem krajiny pôvodu. Ak išlo o TV vysielanie, musí ísť o tri rôzne vysielacie spoločnosti. Spoločnosť môže žiadať o podporu na balík 3 až 5 projektov, pričom žiadny z nich sa nemôže začať nakrúcať skôr ako 8 mesiacov po podaní žiadosti. Dôležitým kritériom pri posudzovaní žiadosti je schopnosť spoločnosti vyvíjať projekty na európskej úrovni, to znamená jej potenciál nájsť si medzinárodných partnerov, či už koproducentov, alebo distribútorov.

vs

Aktuálna uzávierka

Dňa 8. 2. je termín uzávierky na podujatie Visegrad Animation Forum, ktoré sa bude konať od 5. do 8. 5. v rámci medzinárodného festivalu animovaných filmov Anifilm Třeboň v Česku. Na podujatie, ktoré sa zameriava na scenáristov, producentov a režisérov, sa môžu prihlasovať animované projekty vo vývoji do súťaže krátkych filmov (s dĺžkou do 20 minút) a televíznych seriálov a iných TV formátov. Autori vybraných krátkych filmov a stredoeurópskych TV seriálov budú môcť prezentovať svoje projekty formou verejného pitchingového fóra v dvoch kategóriách za účasti zahraničných profesionálov. Podrobné podmienky pre projekty nájdete na adrese visegradanimation.com/vaf2016.

zs

Vyšiel Kino-Ikon

Aktuálne číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 2/15 je z veľkej časti venované téme animovaného filmu a reflexii slovenskej kinematografie roku 2014, ktorá súvisí s vlaňajšou výročnou prehliadkou Týždeň slovenského filmu. Okrem špeciálneho bloku textov sa spája s animovanou tvorbou aj rozhovor s Pavlom Forischom a článok Milana Cyroňa o okolnostiach vzniku kresleného filmu Buzid a vlak, na ktorom spolupracovali Viktor Kubal a alžírsky tvorca Merabtene Menouar (pod pseudonymom Slim). Slovenskej animovanej tvorbe sú venované aj dve štúdie v časti Týždeň slovenského filmu, kde sa zároveň nachádzajú dvojice textov o slovenskom hranom a dokumentárnom filme v roku 2014. V rubrike Dvojdotyk sa tentoraz stretli Peter Michalovič a Pavel Branko, Kino-Ikon obsahuje aj nové filmové a literárne reflexie, pokračovanie štúdie Evy Filovej Štyridsaťpäť víťazných rokov. Slovenské národné povstanie v zrkadle doby a non-fiction produkcie a okrem ďalších textov je jeho súčasťou aj filmový občasník študentov audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame, tentoraz na tému Budúcnosť audiovizuálnych umení.

dan

Kinu Lumière stúpa návštevnosť

Bratislavské Kino Lumière má za sebou ďalší rok s rekordnou návštevnosťou. Vlani ho totiž navštívilo 80 567 divákov, čo je takmer o 15-tisíc viac ako v roku 2014. Najnavštevovanejším filmom sa stala poviedková snímka Divoké historky (r. D. Szifrón). Druhým divácky najúspešnejším titulom bola Mladosť v réžii Paola Sorrentina, na treťom mieste skončila animovaná rozprávka Pieseň mora (r. T. Moore). Štvrtú priečku obsadila slovenská dráma Eva Nová (r. M. Škop) a dokument Amy (r. A. Kapadia) skončil piaty. V rebríčku desiatich najnavštevovanejších filmov sa umiestnili až tri slovenské tituly, okrem Evy Novej to bol dokument Anton Srholec (r. A. Čermáková) a oceňovaný film Koza (r. I. Ostrochovský). V rebríčku najnavštevovanejších slovenských filmov v Kine Lumière sa za nimi umiestnili Rukojemník (r. J. Nvota) a Suri (r. P. Barabáš).

zs

ASFK v roku 2015

Film Divoké historky (r. D. Szifrón) sa stal minulý rok divácky najúspešnejším titulom z distribúcie Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK). Videlo ho viac ako 13-tisíc divákov. Na druhom mieste skončila Pieseň mora (r. T. Moore) a tretia bola Mladosť (r. P. Sorrentino). Na piatej priečke je slovenský film Eva Nová (r. M. Škop), ktorý videlo viac ako 9-tisíc divákov. Zo slovenských filmov bol druhý najnavštevovanejší Anton Srholec (r. A. Čermáková) a tretí Suri (r. P. Barabáš). Celkovo mali filmy ASFK vlani návštevnosť 136 616 divákov. Najúspešnejším klubom sa stalo Kino Lumière.

dan

Zomrel Vladimír Dubecký

Vo veku nedožitých 87 rokov zomrel 21. januára Vladimír Dubecký. Dlhoročný pracovník Slovenskej televízie, ktorý externe pôsobil aj ako pedagóg v odbore televízna produkcia na VŠMU v Bratislave, sa ako organizátor študijných projekcií zaslúžil o to, že aj v časoch normalizácie sa milovníci filmu dostali ku kvalitným dielam svetovej kinematografie. S organizovaním týchto projekcií začal na pôde televízie v roku 1967, uvádzali sa dlhometrážne filmy významných režisérov, oscarové tituly či snímky ocenené v Cannes, Benátkach a Berlíne, ale aj trezorované diela domácich tvorcov. K celovečerným filmom neskôr pribudli aj krátke snímky českých a slovenských režisérov, mnohé z nich sa pritom nemohli oficiálne prezentovať. S postupom času projekcie prerástli rámec televízie a konali sa v rôznych bratislavských kinách až do roku 2003. „Tie projekcie boli jedinečné, mali príchuť niečoho utajeného a zároveň zakázaného. Bolo skoro až vecou prestíže dozvedieť sa čas, miesto a preniknúť tam. Vytvárali možnosť vidieť úžasné filmy, ktoré sa za socializmu nikdy verejne neuvádzali a každému z nás pomáhali pochopiť kontext vtedajšej svetovej nekomunistickej kinematografie,“ povedal pre Film.sk filmový teoretik Martin Ciel pri príležitosti 80. narodenín Vladimíra Dubeckého, ktorému v roku 2009 udelila Spoločnosť Ferdinanda Martinenga Krištáľové srdce vďaky za morálny postoj a zásluhy v prospech pracovníkov divadla, televízie a filmu.

sim