Situácia s februárovými kinopremiérami slovenských filmov je rovnaká ako vlani. Žiadna sa nechystá, takže rubrika Novinky v časopise chýba. No keď spomíname minulý rok, vieme už, aký bol z pohľadu návštevnosti slovenských filmov – výsledky nájdete v rubrike Aktuálne. A na ich základe si môžeme dovoliť zopár povzbudivých konštatovaní. Napríklad že podiel slovenských titulov na celkovej návštevnosti kín medziročne vzrástol; snímky domácej produkcie (vrátane minoritných koprodukcií) videlo viac ako 303 000 divákov.

Schopnosť osloviť publikum závisí v prvom rade od tvorcov, ale nemalú úlohu v tom zohrávajú aj distribútori. Ako sa k slovenským filmom stavajú tunajšie distribučné spoločnosti? Majú slovenské snímky šancu obstáť vo veľkej konkurencii zahraničných, predovšetkým amerických mainstreamových titulov? Na tieto otázky hľadáme odpovede medzi distribútormi v Téme čísla.

Rubriku Novinky síce aktuálne číslo neobsahuje, no medzi recenziami sú aj filmy súvisiace so Slovenskom. Okrem titulov Ejzenštejn v Guanajuate (r. P. Greenaway) a Revenant: Zmŕtvychvstanie (r. A. G. Iñárritu) totiž hodnotíme aj českú snímku Filipa Renča Lída Baarová (podieľala sa na nej aj slovenská spoločnosť ARINA), v ktorej stvárňuje titulnú úlohu Táňa Pauhofová, a slovensko-českú rozprávku Juraja Nvotu Johankino tajomstvo.

Mimochodom, rozprávka. Vo vianočnom vysielaní slovenských televízií bola z domácich filmov, ku ktorým vykonáva práva výrobcu Slovenský filmový ústav, najsledovanejšia Jakubiskova Perinbaba. O vznik tejto i ďalších známych filmových rozprávok sa zaslúžil aj Ján Mojto, ktorý v 80. rokoch minulého storočia stál za nadviazaním koprodukčnej spolupráce medzi západným Nemeckom a bratislavskou Kolibou. O nej aj o jeho ďalších skúsenostiach s produkciou i distribúciou sa dočítate v našom rozhovore.

Daniel Bernát