Správa o smrti Juraja Jakubiska nás v redakcii zastihla po uzávierke marcového čísla. Režisérovi, ktorý dokázal osloviť kritikov aj pritiahnuť divákov sa preto budeme venovať viac v aprílovom vydaní Film.sk.

Keď mala začiatkom osemdesiatych rokov premiéru Kubalova Krvavá pani, diváci na ňu stáli rady. O Viktorovi Kubalovi hovorí v rozhovore čísla pri príležitosti storočnice jeho narodenia Rudolf Urc a Kubalovi sa venuje aj Mária Ferenčuhová v rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina.

To, ako sa slovenským filmom darilo vlani v kinách, si môžete pozrieť v rubrike Aktuálne v materiáli, v ktorom sa Miro Ulman na štyroch stranách venuje vlaňajšej kinodistribúcii na Slovensku. V uplynulom roku sa do slovenských kín dostala pomerne silná zostava domácich filmov. Rekapituláciu toho, čo sa vlani podarilo, ponúkajú aktuálne nominácie na národnú filmovú cenu Slnko v sieti, ktoré Slovenská filmová a televízna akadémia zverejnila koncom februára. Sčasti kopírujú pozitívne kritické prijatie viacerých domácich snímok, sčasti by sa o niektorých dalo polemizovať. Napríklad minuloročné animované filmy by si možno zaslúžili nomináciu aj v iných kategóriách než v tej „svojej“.

Sľubne pre slovenské filmy sa začal aj rok 2023. Ohlasy kritiky na prvé dve domáce novinky v kinách sú pomerne priaznivé. Dobová Slúžka Mariany Čengel Solčanskej má na slovenské pomery aj slušnú návštevnosť a ešte viac divákov sa vybralo na ambicióznu komédiu Jonáša Karáska Invalid. Tri nové slovenské filmy mali v polovici februára premiéru na festivale v Berlíne. Dva z nich môžete už v marci vidieť v slovenských kinách, a teda o nich píšeme aj v rubrike Novinky. (Po uzávierke čísla prišla správa o tom, že Mimi režisérky Miry Fornay získala v Berlíne v sekcii Generation Kplus Grand Prix!) Z domácich noviniek sa v marci dostane k divákom aj český oscarový kandidát Il Boemo, sci-fi mystériom zaváňajúca minorita Běžná selhání, premiérovaná vlani v paralelnej sekcii festivalu v Benátkach, aj ďalšia domáca komédia Villa Lucia v réžii Michala Kollára.

Ako sa bude novinke od tvorcov Červeného kapitána, ktorého Roberta Tóthová kedysi označila za „míľnik slovenskej žánrovky“, dariť v kinách, ukáže marec. Konkurencia je silná. Je tu napríklad nový pohľad na príbeh milovanej rakúskej šľachtičnej Sissi v rakúskej snímke Korzet, do klubov sa vracia kolekcia filmov Larsa von Triera (viac v texte Zuzany Gindl-Tatárovej) a v čísle recenzujeme ešte pred oscarovým verdiktom dlhoočakávaný koncert Cate Blanchett Tár či Duchov Inisherinu, ktoré patria podľa hlasovania amerických filmových akademikov k desiatke najlepších snímok uplynulého roka. Udelenie pozlátenej sošky k nim môže prilákať ďalších divákov. Snímky nominované na Slnko v sieti už síce v kinách nie sú, aj národná filmová cena však môže pritiahnuť trochu viac pozornosti k domácej tvorbe a motivovať diváka, aby sa obzeral po slovenskej ponuke v kinách.

Matúš Kvasnička, šéfredaktor