Explózia tvorivosti

V novom roku sa žurnál opäť nielen nakrúcal, ale aj autonómne dokončoval v Bratislave. Týždenník striedavo rozbiehali dvaja režiséri: Ondrkal a Kamenický. Obaja Štefanovia, obaja veľmi skúsení a úspešní, ale v tvorbe originálni a odlišní. 

O trinásť rokov starší Ondrkal (1919) sa v č. 7 prekvapivo odhodlal riešiť tri vážne problémy mladej a najmladšej generácie. (Neskôr sa takého triptychy – ako sme nazývali tento typ žurnálu – stali akousi výkladnou skriňou filmovej publicistiky.) V prvom šote išlo o bulačov v okolí Ostravy (vedomé vynechávanie pracovných zmien sa považovalo v tom čase priam za protištátnu činnosť), v druhom o kriminalitu dospievajúcich (v tom čase už nevhodné tetovanie vzbudzovalo pochybnosti!) a v treťom o problémy detských domovov umiestených v nevhodných či úplne nevyhovujúcich priestoroch. No už o dva týždne (č. 9) Ondrkal neváhal zostaviť žurnál ani ako kaleidoskop pätnástich superkrátkych šotov. Trinásť „sekúnd“ zo spriateleného zahraničia doplnil fejtón o obyvateľoch Lomnického štítu a animovaný Pán Homo, ktorý v čase zimných šmýkačiek aktuálne pripomína: sypte vtáčkom aj ľuďom, ale nie odpadky! Aj Ondrkalova zostava čísla 5 je odvážnou zmesou zaujímavostí bez akejkoľvek politiky a s ďalšími Kubalovými superkrátkymi postrehmi.

Štefan Kamenický (1932) tiež osciluje v zostavovaní týždenníka od triptychu (č. 4) po kaleidoskop jedenástich šotov (č. 10). Je zaujímavé, že ani v tomto prípade nerezignuje na kritiku, čo ho ako dôsledného dokumentaristu vždy charakterizovalo: v Partizánskom majú problém s kvalitou výrobkov, no často je na vine subdodávateľ. Napr. keď nefunguje na topánke zips.

Celkom netradične sa viackrát venuje divadlu, hoci prevažne českému. Predstavuje repertoár pražských kabaretov u Fleků a v Alhambre (č. 4), Divadla na Zábradlí a ostravského Pod okapem (č. 9). 

Avšak čerešničkou na divadelnej torte je bratislavská Nová scéna, ktorá úspešne uviedla Majakovského Kúpeľ – v ZSSR dvadsaťpäť rokov zakázaný! Až keď divadlo v divadle vrchnosť prinúti nahradiť kriticky zameranú satiru nič nehovoriacimi pesničkami, je najvyšší predstaviteľ kultúry spokojný: Áno súdruhovia, to je skutočné umenie. A zrozumiteľné nielen širokým masám, ale aj mne! (č. 3)

Napísané takmer pred sto rokmi, úspešne uvedené pred šesťdesiatimi a –aktuálne dnes...

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – JANUÁR 2024
Týždeň vo filme č. 3 – 4/1964 – 6. 1. o 7.30 hod. a 7. 1. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 5 – 6/1964 – 13. 1. o 7.30 hod. a 14. 1. o 18 hod. (mimoriadna zmena kvôli priamemu prenosu z abdikácie dánskej kráľovnej)
Týždeň vo filme č. 7 – 8/1964 – 20. 1. o 7.30 hod. a 21. 1. o 14.30 hod.
Týždeň vo filme č. 9 – 10/1964 – 27. 1. o 7.30 hod. a 28. 1. o 14.30 hod.

Milan Černák