FFI 2023 – tienisté svety uprostred ohňa

Sedemnásty ročník Filmového festivalu inakosti (22. – 28. 11. 2023) priniesol viacero noviniek. Odohrával sa nielen v kinosále SNG, ktorá počas minulého roka nahrádzala Kino Lumière, zavreté pre rekonštrukciu, ale aj v kinosále FTF VŠMU, v kine Mladosť a po novom v kinách Film Europe a Nostalgia. Zmeny sa dotkli aj samotnej dramaturgie a rozšíril sa diapazón sprievodných podujatí. Pribudlo hostí vrátane zahraničných. A po prvý raz mal festival súťažnú kategóriu.

Išlo o súťaž krátkych filmov, ktorú tvorilo 34 titulov, rozdelených do piatich pásiem. Víťazom sa stal kolumbijský film Horiace svety uprostred tieňov (r. Ismael García Ramírez), tematicky i formálne originálne dielko, v ktorom matka prichádza navštíviť syna a stane sa účastníčkou veľkého nočného záťahu so štvoricou mladých mužov. Porota udelila Zvláštne uznanie slovenskému filmu Zrodenie ženy v réžii Sone Nôtovej: autorka v ňom tvorivo prepojila „trans“ témy s momentmi zo svojho osobného života. (Film získal aj divácku cenu Ružový balónik; rovnakú cenu spomedzi dlhometrážnych filmov udelili diváci britskej snímke Femme režisérov Sama H. Freemana a Ng Choon Pinga.) Pásmo slovenských queer filmov tvorilo až osem titulov, zväčša z dielne poslucháčov FTF VŠMU. Mimo súťaže boli uvedené animované filmy z Fest Anče, kolekcia ukrajinských filmov, trojica snímok bulharskej režisérky Slavy Dojčeva i krátky film Pedra Almodóvara Zvláštny spôsob života s Ethanom Hawkom a Pedrom Pascalom v úlohách pištoľníkov, ktorí sa za dramatických okolností stretávajú štvrť storočia potom, ako spolu prežili vášnivý románik.

Organizátori dbali, aby boli v programe zastúpené všetky „písmenká“ skratky LGBTI. Prvé z nich skvele reprezentoval britský film Blue Jean (r. Georgia Oakley), v ktorom čelí mladá učiteľka telesnej výchovy v thatcherovskom Spojenom kráľovstve homofóbnej atmosfére doby, predsudkom okolia i kríze partnerského vzťahu. Gej tému reprezentoval na jednej strane umelecky odvážny hongkonský film 30 rokov Adonisa (r. Scud), na druhej strane až príliš jednoduchý a schematický kanadský film Golden Delicious (r. Jason Karman), v ktorom sa protagonista bojí priznať, že viac ako priateľka z detstva ho priťahuje fešný rovesník zo susedstva. Za bisexuála môžeme označiť protagonistu francúzskej snímky Tri noci v týždni (r. Florent Gouëlou), ktorý má síce vážny vzťah so ženou, ale očarí ho mladý Quentin, vystupujúci v travesty show. Erbovým filmom s transrodovou tematikou bol americký Miešanec (r. Vuk Lungulov-Klotz); jeho protagonista Feña síce prešiel tranzíciou, ale stále musí dokazovať okoliu, že je muž. Menej frekventovanú tému intersexuality citlivo spracoval český režisér Matěj Chlupáček v aktuálnom distribučnom filme Úsvit.

Menej zastúpené boli na tohtoročnom FFI dokumenty. Maďarský film Cestička k šťastiu uviedli režisérka Kata Oláh, kameraman Sándor Csukás a protagonisti, partnerská dvojica Gergő Gagyi a Lénárd Váradi, ktorí ako Rómovia čelia dvojakej stigmatizácii. Autorka amerického filmu 1946: Zlý preklad, ktorým sa to všetko začalo Sharon Roggio skúma korene nenávisti k homosexuálom v cirkvi, ktorá sa odráža v rétorike duchovných i v postojoch ich ovečiek.

Po prvý raz sa v rámci FFI konal industry program. Slovenský scenárista Miro Šifra pútavo porozprával o vzniku filmu Úsvit; spomeňme aspoň zábavnú informáciu, že repliky, ktoré vložil do úst miestnej „husičky“ v podaní Marthy Issovej, čerpal z internetových diskusií. V druhej diskusii sa režisérka Soňa G. Lutherová a režisér Peter Podolský podelili o skúsenosti z natáčania queer filmov v rodinnom prostredí.

V posledný deň festivalu sa konala výročná konferencia Iniciatívy Inakosť, hlavného organizátora FFI. Jedna z panelových diskusií bola venovaná téme LGBTI+ a audiovízia. Na úvod sa konštatovalo, že v slovenskej audiovízii máme dosiaľ len štyri dlhometrážne queer filmy: Hanu a jej bratov Vlada Adáska, Anjelov Róberta Švedu, SlúžkuMariany Čengel Solčanskej a Šťastného človeka Sone G. Lutherovej. V diskusii hovorili o svojich skúsenostiach s queer témami producentka a festivalová koordinátorka Monika Lošťáková a festivalová dramaturgička Kristína Aschenbrennerová; šokujúca bola informácia režisérky Ivany Hucíkovej, ktorá sa pri vypočutí k filmu Velvet Generationna Audiovizuálnom fonde stretla s homofóbnymi výrokmi členov komisie, ktorí namiesto posudzovania kvalít pripravovaného projektu vyjadrovali svoje osobné názory na queer tému, nekvalifikovane a nedôstojne ju komentovali.

Úplne inak to bolo počas 17. ročníka FFI, kde vládla priateľská atmosféra, ktorou sa naplnil tohtoročný slogan „Inakosť spája“. Uvidíme, ako to bude o rok – najmä sme zvedaví na výšku podpory FFI z Ministerstva kultúry SR.

Jaroslav Hochel, filmový publicista