Aký bol filmový rok 2023 v slovenskom hranom, dokumentárnom a animovanom filme? V januárovom Film.sk tradične prinášame hodnotenie uplynulého roka v 3 samostatných rozsiahlych textoch, ktorých sa tentoraz ujali Mária Ferenčuhová, Katarína Mišíková a Eva Šošková. 

Vlani slovenské kiná uviedli – vrátane minoritných koprodukcií – 45 slovenských filmov. Je to o 3 menej, než predchádzajúci rok, ponuka však bola aj tentoraz žánrovo i tematicky bohatá. Dvadsiatku zo slovenských filmov roka 2023 – slovenské majoritné filmy uvedené premiérovo v kinách – tradične v tomto čísle hodnotí zostava filmových vedkýň/vedcov a kritičiek/kritikov. Rozdať filmom bodové hodnotenia od 0,5 do 5 bodov vyzerá byť jednoduché, nie je to však tak. Je to čitateľsky atraktívne zjednodušenie – pamätám si, že ešte ako čitateľ Film.sk som mal z celého roka asi najradšej tieto tabuľky, v ktorých sa stretli rôzne preferencie vkusu s rôznymi prístupmi k tomu, čo a ako hodnotiť. Filmov je veľa, bodov málo, zákonite sa tak prihodí, že niektoré neporovnateľné filmy musíte ohodnotiť rovnakým počtom bodov a podobné ohodnotenie nedostatočne reflektuje, že snímky sú v niektorých ohľadoch od seba na míle vzdialené.

Niektoré filmy sú divácky prístupnejšie, k iným si musíte hľadať cestu a divácky zážitok vám nedajú zadarmo. Sú aj filmy, ktorým po remeselnej stránke nie je čo vytknúť, chýba im však nápad. Iné nápady súkajú jeden cez druhý hlava-nehlava. Ďalšie zase z minima vyťažia maximum a niektoré dokážu držať balans. 

Prívlastok originálny si určite zaslúži dokumentárny experiment Viery Čákanyovej Poznámky z Eremocénu, ktorý v našom bodovaní získal najviac bodov a stal sa tak podľa Film.sk najlepším filmom roka 2023. Na druhom mieste skončila Svetloplachosť Ivana Ostrochovského a Pavla Pekarčíka, rozkročená medzi dokumentárnym a hraným filmom. Prináša citlivý pohľad   na každodennú realitu ľudí, ktorých krajinu napadol vojnový agresor. O tretie miesto sa delia dokumenty Všetci ľudia budú bratia Roberta Kirchhoffa a Pozor, padá SNG! Jany Durajovej a Leny Kušnierikovej. Iba o bod menej získala dokumentárna sonda do života „týždňovkárov“ s názvom Turnus v réžii Jara Vojteka. A v tesnom závese nasledujú akčná komédia a divácky hit Invalid Jonáša Karáska a historická dráma s lesbickým ľúbostným motívom Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Výpočet vydarených titulov z tohtoročnej ponuky sa tým však nekončí – pozrite si bodovanie na strane 5. Tento rok prinieslo špecifickú situáciu, keď niektorí z hodnotiteľov nehodnotili dokumentárne filmy Pravda je to najdôležitejšie Maroša Brázdu a Emília Martina Šulíka, lebo v nich účinkovali a cítili konflikt záujmov. Iní zase dokázali mať odstup, keďže do filmu len prispeli svojím názorom a výsledok nebol v ich rukách, ale v rukách režiséra. Myslím si, že jeden aj druhý postoj sú v poriadku. 

Podobu Film.sk popri grafikovi Petrovi Juríčkovi už roky významne dotvára svojimi fotografickými portrétmi aj Miro Nôta. Pôvodne mal k portrétom ďaleko. „Myslím, že to bol pán Slivka, ktorý sa opýtal: Pán kolega, prečo na tých vašich fotkách nevidíme žiadnych ľudí? Vtedy som mu povedal: Nefotím ľudí, nenávidím ľudí, nechcem ich vidieť, nechcem ich tam mať,“ spomína v rozhovore na prijímačky na dokumentárnu tvorbu. Filmy, ktoré si pozrie, si často nevyberá podľa mena režiséra, ale podľa kameramana. Je preto možné, že ak by bol medzi našimi hodnotiteľmi, jeho rebríček filmov by vyzeral inak. Bude zaujímavé sledovať, aký pohľad na slovenskú filmovú tvorbu uplynulého roka ponúknu národné filmové ceny Slnko v sieti, prípadne ako sa k vlaňajšej kolekcii postavia Ceny slovenskej filmovej kritiky či Igric a akých favoritov vyberú. 

Matúš Kvasnička, šéfredaktor