SFÚ ako koprodukčný partner

Jednou z činností Slovenského filmového ústavu je spolupráca na vzniku audiovizuálnych diel. Za posledných päť rokov SFÚ koprodukčne vstúpil do viac než dvoch desiatok celovečerných filmov a televíznych projektov, pri väčšine z nich to bolo formou poskytnutia archívnych materiálov. K hotovým projektom s koprodukčným vstupom SFÚ patrí napríklad antropologický dokument Zatopené Sone G. Lutherovej, sústredený na oblasť, ktorá bola pred rokmi zaplavená vybudovaním priehrady Liptovská Mara, z pripravovaných je to dokument Juraja Johanidesa o osobnosti slovenskej kinematografie Svet podľa režiséra (Dušana Hanáka)alebo celovečerný dokument Milan Sládek, ktorý chystá režisér Martin Šulík. Od roku 2013 uzavrel ústav koprodukčné zmluvy aj pri filmoch Válek (r. P. Lančarič), Martin Ťapák (r. Marek Tapák), Očami fotografky (r. M. Mináč), Iná hudba (r. P. Smejkal, P. Zákuťanský), Herec (r. P. Kerekes), Garda (r. I. Ostrochovský), Milan Čorba (r. Martin Šulík), Návrat do horiaceho domu (r. A. Grusková), V tichu (r. Z. Jiráský), Lyrik (r. A. Kojnok), Odchádzanie (r. D. Hudec),Felvidék – Horná zem (r. V. Plančíková, v súčasnosti Sárkány), Povstanie. Slovensko 1939 – 1945 (r. V. Štric) a Last Folio (r. K. Krausová). SFÚ koprodukčne spolupracoval aj na stredometrážnom študentskom filme Terezy Križkovej Vtedy v Bratislave. Podieľal sa i na ďalších filmoch, ktoré boli dokončené v období posledných piatich rokov, no zmluvy k nim sa uzavreli ešte pred rokom 2013.

Významnými projektmi s podporou SFÚ sú i televízne cykly. Prvá hovorí o výnimočných ženách slovenskej histórie; jednotlivé portréty sa dostali aj na plátna niektorých kín vrátane Kina Lumière a do programu festivalov. Ďalším dokumentárnym cyklom sú Fetiše socializmu 2 a takisto Československý filmový zázrak aneb Zlatá šedesátá II. Ústav v sledovanom období koprodukčne spolupracoval aj na vzniku portrétového dokumentu o Eduardovi Grečnerovi v rámci cyklu Gen.sk a na nových častiach série Celuloid country, venovanej dejinám slovenskej kinematografie. Zoznam projektov s koprodukčným vstupom SFÚ sa aj tento rok naďalej rozširuje.

zs

Slovenské filmy na zahraničných digitálnych nosičoch

Slovenský filmový ústav spolupracuje so zahraničnými spoločnosťami, ktoré vydávajú filmy z jeho archívnych zbierok na digitálnych nosičoch. V posledných piatich rokoch to súvisí najmä s produkciou nosičov britskej spoločnosti Second Run. V roku 2013 vydala na DVD Uhrov film Slnko v sieti, o rok neskôr to bol Jakubiskov titul Vtáčkovia, siroty a blázni, po ktorom nasledovali snímky Obrazy starého sveta (r. D. Hanák) a Drak sa vracia (r. E. Grečner). Tento rok vydal Second Run vo svetovej premiére slovenský film Štefana Uhra Panna zázračnica na blu-ray nosiči, ktorý obsahuje aj zaujímavú bonusovú výbavu vrátane krátkeho Uhrovho filmu Poznačení tmou alebo nového dokumentu Ivana Ostrochovského. Súčasťou nosiča je aj 16-stranový booklet s aktuálnou štúdiou o Panne zázračnici, ktorej autorom je Michal Michalovič. Second Run vydal Uhrov titul aj na DVD nosičoch.

Ešte dlhšie trvá spolupráca medzi SFÚ a francúzskou spoločnosťou Malavida, ktorá vydala prvú kolekciu DVD so slovenskými filmami už v roku 2010 (Slnko v sietiBoxer a smrťKristove rokyVtáčkovia, siroty a blázni). Odvtedy vyšli ďalšie dve: prvá sa sústredila na tvorbu Dušana Hanáka (322Obrazy starého svetaRužové snyJa milujem, ty miluješPapierové hlavy + krátke filmy OmšaArtisti,Prišiel k nám Old ShatterhandUčenie), druhá najmä na filmy Štefana Uhra (OrganPanna zázračnicaTri dcéryKeby som mal pušku) a dopĺňa ju poviedkový titul Dialóg 20 40 60, ktorý sa skladá z filmov troch režisérov a jeden z nich nakrútil slovenský režisér Peter Solan.

Spomenúť treba aj ďalšiu francúzsku spoločnosť Clavis Films, ktorá vlani vydala trojdielnu DVD kolekciu Perly slovenskej animácie. Prvé dva nosiče obsahujú po päť krátkych animovaných filmov, na treťom je ich šesť. Ide o diela Vlastimila Herolda (Kúzelník a kvetinárkaVarila myšička kašičku), Dagmar Bučanovej (Balada v čipke), Jaroslavy Havettovej (KontaktyPieseň), Vladimíra Malíka (Bábätko v banke), Heleny Slavíkovej-Rabarovej (Maľovanky-spievanky: Jar), Františka Jurišiča (Múdre prasiatkoKikirikí), Viktora Kubala (Janko Hraško a bacily,Dvaja dobrí kamarátiDita na fronteZem), Ivana Popoviča (Strážca Sen), Ondreja Slivku (Dáždnik) a Jana Švankmajera (Do pivnice).

V Nemecku tento rok vydala spoločnosť Bildstörung na DVD nosičoch film Petra Solana Boxer a smrť. V bohatej bonusovej výbave je okrem Solanovho krátkeho filmu Nemecká aj dokument o režisérovi, ktorý nakrútil Martin Šulík v rámci cyklu Zlatá šedesátá, a rozhovor s filmovým historikom a šéfredaktorom časopisu Kino-IkonMartinom Kaňuchom.

dan

Oddelenie vedy a výskumu SFÚ

V januári 2016 začalo v Slovenskom filmovom ústave pôsobiť nové oddelenie, ktoré sa zameriava na vedu a výskum. Jeho cieľom je vytvárať podmienky na rozvoj vedecko-výskumnej činnosti a spolupracovať na vzdelávacích a pedagogických aktivitách, prípadne ich iniciovať. Prioritou je podľa vedúceho oddelenia Michala Michaloviča „výskum dejín slovenskej kinematografie, vedecké spracovanie obnovya digitalizácie slovenského audiovizuálneho dedičstva s cieľom teoreticky zmapovať a zhodnotiť tieto procesy, ktoré SFÚ dlhodobo realizuje na praktickej úrovni, a ďalšou ambíciou je výskum v oblasti filmovej teórie“. Na smerovanie vedeckej činnosti SFÚ dohliada špeciálna sedemčlenná vedecká a edičná rada, ktorú tvoria odborníci z oblasti kinematografie a audiovízie. 

Oddelenie vedy a výskumu sa doteraz podieľalo na viacerých projektoch a podujatiach. Okrem toho, že zastrešuje vzdelávací a popularizačný projekt Filmový kabinet a odborný program vo Filmotéke – študijnej sále SFÚ, spoluorganizovalo vlani viacúrovňový projekt Nemecká jeseň, ktorý pozostával z filmovej prehliadky, vydania publikácie a vzdelávacích podujatí (jedným z nich bola prednáška Thomasa Elsaessera). Tento rok sa zase realizovala veľká retrospektívna prehliadka k stému výročiu narodenia režiséra Jána Kadára. Oddelenie participovalo aj na vzniku metodického materiálu k filmu Obchod na korze, aby ho mohli využívať pedagógovia základných a stredných škôl pri vyučovaní. V neposlednom rade iniciovalo vznik dokumentárneho filmu Príbeh Panny zázračnice(r. I. Ostrochovský), ktorý bol zaradený k bonusovým materiálom britského vydaniaPanny zázračnice(r. Š. Uher) na blu-rayoch a DVD.    

dan

Creative Europe Desk Slovensko

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko je osobitnou organizačnou zložkou Slovenského filmového ústavu, ktorý má podľa zákona zabezpečovať činnosť informačných kancelárií programov Európskej únie a Rady Európy na podporu audiovízie. K hlavným úlohám Creative Europe Desk Slovensko patrí distribúcia aktuálnych výziev a informácií o podpornom programe Kreatívna Európa, ktorý tvoria podprogramy MEDIA a Kultúra (do roku 2014 to boli samostatné programy). Medzi činnosti kancelárie sa radí okrem iného príprava a organizácia propagačných kampaní programu, zabezpečenie administratívnej podpory pre podávateľov projektov, poskytovanie informácií o termínoch a podmienkach jednotlivých programov, poradenstvo pri spracúvaní projektov, pomoc pri hľadaní partnerov či vytváranie databáz partnerov.

Na oblasť audiovízie je zameraný podprogram MEDIA. Jeho hlavným cieľom je zvyšovanie konkurencieschopnosti európskeho audiovizuálneho priemyslu, cirkulácie európskych audiovizuálnych diel a mediálnej gramotnosti. Podpora z podprogramu je určená nezávislým producentom, distribútorom, organizátorom podujatí a ďalším v kategóriách tréningové programy, vývoj projektov, prístup na trh, podpora medzinárodných koprodukčných fondov, televízne vysielanie, distribúcia, online distribúcia, podpora obchodných zástupcov, filmové festivaly, práca s publikom a siete kín. Slovenské subjekty získali v uplynulých rokoch z podprogramu MEDIA nasledovnú podporu:

2017: 744 485 € v podprograme MEDIA (884 909 € vrátane nepriamej podpory pre kiná v sieti Europa Cinemas; 1 221 524 € v celom programe Kreatívna Európa)

2016: 880 397 € v podprograme MEDIA (1 034 420 € vrátane nepriamej podpory pre kiná v sieti Europa Cinemas; 1 307 644 € v celom programe Kreatívna Európa)

2015: 571 537 € v podprograme MEDIA (690 958 € vrátane nepriamej podpory pre kiná v sieti Europa Cinemas; 1 152 059 € v celom programe Kreatívna Európa)

2014: 617 074 € v podprograme MEDIA (708 775 € vrátane nepriamej podpory pre kiná v sieti Europa Cinemas)

dan

EURIMAGES

Slovenský filmový ústav pôsobí aj ako servisné pracovisko pre kinematografický fond Rady Európy EURIMAGES, v ktorom Slovensko zastupuje Zuzana Gindl-Tatárová. Fond sa zameriava predovšetkým na podporu filmových koprodukcií s účasťou minimálne dvoch členských krajín EURIMAGES. Vznikol v roku 1989 a v súčasnosti združuje 38 členských krajín (vrátane Kanady, ktorá figuruje ako pridružený člen), Slovensko pribudlo do tejto zostavy v roku 1996. Aj v aktuálnom roku fond podporil slovenské koprodukčné filmové projekty, ktorým sa podarilo získať veľmi vysokú sumu – celkovo 920 000 eur (údaj k 15. 10. 2018). Ide konkrétne o minoritné koprodukčné tituly Odpustenie Pardon (r. J. J. Kolski), Myši patria do neba Even Mice Belong in Heaven (r. J. Bubeníček), Staříci Old Timers (r. M. Dušek, O. Provazník) a takisto o projekt slovenského žiadateľa Posol The Disciple (r. I. Ostrochovský). Tohtoročný vklad Slovenska do fondu bol pritom 157 170,23 eura. V uplynulých piatich rokoch bola podpora slovenských koprodukčných projektov nasledovná:

2017: 598 000 € pre 5 projektov (vklad SR do fondu: 156 694 €)

2016: 782 000 € pre 4 projekty (vklad SR do fondu: 170 855 €)

2015: 350 000 € pre 2 projekty (vklad SR do fondu: 119 274 €)

2014: 530 000 € pre 2 projekty (vklad SR do fondu: 116 535 €)

2013: 550 000 € pre 3 projekty (vklad SR do fondu: 116 535€)

dan