Dianie v Audiovizuálnom fonde sledujem aj preto, že sa nás dotýka. Novým predsedom Rady Audiovizuálneho fondu bol zvolený programový riaditeľ RTVS Vincent Štofaník, ktorý bude fond viesť až do doby zvolenia nového riaditeľa. Diskutovali sme o tom, či to nebude vnímané ako problém, konflikt záujmov, ale aj pre nás je dôležité, aby AVF fungoval, takže osobne som súhlasil, aby prijal túto pozíciu, kým nebude zvolený nový riaditeľ AVF. (...) Pevne verím, že AVF sa stane spolu s RTVS pilierom audiovizuálneho prostredia,“ hovorí v rozhovore generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj. V auguste uplynul rok od jeho vymenovania do funkcie a rozpráva aj o tom, ako tento rok hodnotí, o prioritách RTVS, o tom, aké sú riziká nového spôsobu financovania verejnoprávneho telerozhlasu či o perspektívach podpory pôvodnej tvorby. Dianiu v Audiovizuálnom fonde, odvolaniu jeho riaditeľa Petra Badača aj krokoch fondu po odvolaní riaditeľa sa venujeme v samostatnom texte v rubrike Aktuálne.

V rovnakej rubrike pozývame na piešťanský Cinematik, festival CINEDU pre deti a mládež v Novom Meste nad Váhom, do novootvoreného trenčianskeho kina Hviezda či na jubilejný ročník Kabinetu dramatických audiovizuálnych umení – KADU, ktorý sa v októbri koná na bratislavskej FTF VŠMU a premietne – podľa ankety mesačníka The Sight and Sound – najlepší film všetkých čias“,  triapolhodinovú kroniku režisérky Chantal Akerman Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (1975).

Bohatá je rubrika Ohlasy, kde sme sa obzreli za košickým Art Film Festom, ktorý sa konal po ročnej prestávke, píšeme aj o žilinskom Fest Anča, o súťaži a slovenskom zastúpení v Karlových Varoch aj o štiavnických Štyroch živloch. Várku koprodukčných titulov uvedených na festivale vo Varoch predstavujeme v rubrike Novinky, kde sa venujeme aj novému slovenskému dokumentu Šťastný človek, ktorý mal svetovú premiéru na jar na najväčšom severoamerickom festivale dokumentárnych filmov Hot Docs v Toronte a v septembri prichádza do slovenských kín. V rubrike Zažili sme Peter Gašparík z prvej ruky popísal svoju skúsenosť s letným scenáristickým táborom na bulharskom vidieku a medzi recenziami nájdete letné hity Oppenheimer aj Barbie, dánsku komédiu Otcovia a matky a takisto domáce tituly Územie fantázieNikdy nehovor nikdy.

Kolegyne Mária Ferenčuhová a Barbora Nemčeková oslovili filmové profesionálky a profesionálov s dotazníkom a z desiatok ich odpovedí vyskladali tému, v ktorej píšu o tom, v akých podmienkach sa na Slovensku pracuje v audiovízii v oblasti scenáristiky, dramaturgie či réžie a ako vyzerá profesionálna práca v tejto oblasti. Dobrá práca!

Matúš Kvasnička, šéfredaktor