18. Cinematik

Cinematik s Jessicou Hausner, Svetloplachosťou aj s Kaurismäkim a Wendersom

Medzinárodný filmový festival Cinematik v Piešťanoch sa tento rok koná od 12. do 17. septembra. V sekcii Cinematik Classics si pripomenie 60. výročie SFÚ aj storočnicu Viktora Kubala, v obľúbenej nočnej sekcii Za hranicou kultu zaostrí na deti a uvedie snímky Carloty Pereda, Jacquesa Molitora, Norberta Pfaffenbichlera či Charlesa Laughtona. O všetkom ďalšom, čo ponúkne jeho 18. ročník, porozprával pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Vladimír Štric.

Aktuálny ročník Cinematiku sa bližšie pozrie na rakúsku kinematografiu. Prečo padla voľba práve na ňu?

V sekcii venovanej národným európskym kinematografiám sa snažíme o prezentáciu krajín, ktoré nie sú na prvý pohľad medzi tými najznámejšími a ich filmy sa na Slovensku premietajú v distribúcii iba sporadicky, naším cieľom je „objaviť“ ich kvality. Píšem to zámerne v úvodzovkách, pretože ide o kinematografie, ktoré majú v katalógu množstvo kvalitných a ocenených filmov. V posledných troch ročníkoch sme sa zamerali na susedné krajiny a po Poľsku a Maďarsku padla voľba celkom prirodzene na Rakúsko. Sekcia Rakúsko pod lupou obsahuje 8 aktuálnych filmov. Tento výber pre nás kurátorsky zostavil náš nový spolupracovník Joshua Jádi a je to výber skutočne mimoriadne kvalitný. Dám do pozornosti aspoň pár tipov: Sissi a ja (r. Frauke Finsterwalder) – historický príbeh vzťahu cisárovnej Sissi a kňažnej Irmy a zároveň úvaha o slobode a povinnosti, Luzifer (r. Peter Brunner) – príbeh moderného Frankensteina a Ťažkosti s narodením (r. Sandra Wollner) – príbeh androida s krízou identity.

Sekcia národných kinematografií je úzko spojená so sekciou Rešpekt, v ktorej predstavujeme unikátne autorské osobnosti, v tomto roku je to rakúska režisérka Jessica Hausner. Premietneme jej kompletnú filmografiu šiestich celovečerných filmov, vrátane jej zatiaľ posledného filmu Club Zero, ktorý mal v tomto roku premiéru v Cannes. Film, v hlavnej úlohe s výbornou Miou Wasikowskou, rozpráva príbeh blízkeho a v konečnom dôsledku nebezpečného vzťahu medzi profesorkou a jej piatimi študentmi.

Ktoré slovenské filmy uvidia diváci Cinematiku v premiére, prípadne v predpremiére?
Slovenským filmom je venovaná sekcia Čo dom dal a v posledných rokoch v nej premietame takmer výlučne premiéry. V tomto roku sa v nej objaví výber filmov koprodukovaných s Českom a Ukrajinou: počas slávnostného otvorenia premietneme brilantný historický detektívny film Úsvit (r. Matěj Chlupáček) – príbeh manželky riaditeľa Baťových závodov vo Svite, ktorá pátra po príčinách znepokojivého nálezu mŕtveho dieťaťa v areáli závodu, ďalej film Citlivý človek (r. Tomáš Klein) – temnú grotesknú drámu z odvrátenej strany života, Svetloplachosť (r. Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík) – príbeh chlapca, ktorého svet sa zredukoval na kryt v podobe niekoľkých staníc metra v Charkove a Brutální vedro (r. Albert Hospodářský) – príbeh mladého muža, ktorého pozve kamarát na chatu, zatiaľ čo vesmírom sa rúti úlomok Slnka. Premiérami sú samozrejme aj výbery študentských filmov VŠMU a AKU Banská Bystrica.

Aké tituly sa stretnú v súťaži dokumentárnych filmov?
Súťaž Cinetamik.doc je venovaná slovenským dokumentom, ktoré mali premiéru od októbra 2022 do septembra 2023.  Samozrejme, dávame prednosť filmom, ktoré budú mať na Cinematiku slovenskú premiéru – sú štyri: Pravda je to najdôležitejšie (r. Maroš Brázda) – filmársky veľmi kultivovaný portrét nestora slovenskej kinematogrfaie, Eduarda Grečnera, Andy Warhol – Americký sen (r. Ľubomír Ján Slivka) – komplexný film o jednej z najväčších osobností svetového výtvarného umenia, Šťastný človek (r. Soňa G. Lutherová) – o tranzícii ženy s dvomi deťmi na muža a Všetci ľudia budú bratia (r. Robert Kirchhoff) – detailný portrét osobnosti a zároveň fenoménu československej histórie Alexandra Dubčeka s aktuálnymi presahmi do súčasnosti. Ďalej premietneme dokumenty Veľký kaňon (r. Pavol Barabáš) – sugestívny príbeh skupiny vodákov splavujúcich tie najdivokejšie rieky sveta, Čo ste urobili Rusom? (r. Jana Bučka Kovalčíková) – film sleduje aktivity humanitárnej organizácie počas vojnového konfliktu na Ukrajine, Územie fantázie (r. Paula Maľárová) – úvaha o chápaní vojny v čase mieru a Turnus (r. Jaro Vojtek) – sledujúci cesty Slovákov za prácou do zahraničia. Filmy bude posudzovať trojčlenná porota, v ktorej sú filmový scenárista, režisér a kurátor Joshua Jádi (Nemecko), filmový producent a zakladateľ rôznych iniciatív dokumentárneho filmu Adam Papliński (Poľsko) a strihač a producent Patrik Pašš.

Tradične je tu aj súťažná sekcia Meeting Point Europe. Zostavovali ste ju podľa rovnakého kľúča ako v minulosti?
Koncept sa už niekoľko rokov nemení: festival má k dispozícii panel európskych filmových kritikov a festivalových kurátorov (aktuálne ich je 17 zo 17 krajín), panel hlasuje o najlepšom európskom filme minulého roka. Festival z hlasovania zostaví rebríček a film, ktorý získal najviac bodov, získava hlavnú cenu Meeting Point Europe. Výsledky hlasovania sú často prekvapivé, v konečnom výbere sa objavujú filmy renomovaných filmárov vedľa debutov a filmy rôznych žánrov a koncepcií, ale vo výsledku ide o plastický obraz súčasného európskeho filmu. Úprimne, snažili sme sa vymyslieť iný koncept, ale na nič lepšieho sme doteraz neprišli. V súťaži bude 8 filmov: Karaoke blues (r. Aki Kaurismäki) – fínska komediálna dráma jedného z guruov európskeho nezávislého filmu, Duchovia Inisherinu (r. Martin McDonagh) – írsky príbeh dvoch rôznych priateľov s vynikajúcim Colinom Farrellom v úlohe prostoduchého Pádraica, Afire (r. Christian Petzold) – nemecká vzťahová dráma odohrávajúca sa počas idylickej dovolenky, Falcon Lake (r. Charlotte Le Bon) – kanadsko-francúzska dráma o dospievaní a o vzťahu medzi mladým chlapcom a o trochu starším dievčaťom, 20 000 druhov včiel (r. Estibaliz Urresola Solaguren) – španielsky príbeh skúmania identity osemročného dievčaťa na prázdninách, Enys Men (r. Mark Jenkin) britský minimalistický horor odohrávajúci sa na pustom ostrove, Psy (r. Kamal Lazraq) – francúzsky krimi príbeh otca a syna a následky ich nepodareného únosu a Bezpečné miesto (r. Juraj Lerotić) – chorvátsky príbeh rodiny, ktorá sa musí vyrovnať s pokusom o samovraždu.

Na aké tituly sa môžu diváci tešiť v sekciách Cesty slávy a Výber umeleckého riaditeľa?

Cesty slávy sú, ako napovedá názov, venované oceneným filmom z veľkých festivalov, uvedieme v nich celkom 7 filmov, za všetky spomeniem aspoň niektoré: Anatómia pádu (r. Justine Triet) – víťazný film tohtoročného Cannes, príbeh ženy obvinenej z vraždy manžela, Minulé životy (r. Celine Song) – o dvoch priateľoch, ktorých po rokoch znovu spojí osud, alebo As Bestas (r. Rodrigo Sorogoyen) – o manželoch, ktorí sa presťahovali do odľahlej časti Španielska, aby začali nový život, ale čaká ich xenofóbia a nevraživosť dedinčanov.
Výber umeleckého riaditeľa si kladie za cieľ uviesť filmy s pozitívnym posolstvom, ale keďže kvalitných komédií jednoducho nie je dosť, vo výbere sa objavia aj vážnejšie tituly. Za všetky uvediem aspoň tie pozitívne: Perfektné dni (r. Wim Wenders) – skvelý minimalistický film o upratovačovi toaliet v Tokiu, ktorý žije spokojným životom, kým doň nevtrhne jeho neter, čo ušla z domu, Skúsenosti lásky (r. Ann Sirot a Raphaël Balboni) – výborná komédia o manželoch v strednom veku a zaručenom prostriedku ako otehotnieť, The Miracle Club (r. Thaddeus O’Sullivan) – jemná komédia o skupine žien a ich návšteve Lúrd a pre skutočných cinefilov krátkometrážny western Pedra Almodóvara Strange Way of Life.

Čo ďalšie festival ponúkne?
Napríklad v sekcii DokMa, venovanej súčasným dokumentárnym filmom, uvedieme 5 titulov. Spomeniem portrét špičkového švédskeho diplomata Hansa Blixa, ktorý zohral významnú úlohu pred a počas vojny v Iraku, Blix not Bombs (r. Greta Stocklassa), príbeh študentky a jej vzdialenej lásky a zároveň intenzívny pohľad na drastické zmeny, ktorými prechádza India, A Night of Knowing Nothing (r. Payal Kapadia), alebo film zostavený z archívnych záberov kameramana sprevádzajúceho Tita na jeho zahraničných cestách Non-Aligned : Scenes from the Labudović Reels (r. Mila Turajlić). V ďalších festivalových premietacích priestoroch (Elektrárňa, Kúpele, Kinematograf, Arta) uvedieme v rámci sekcie Other Spaces 18 filmov, napríklad dokument Svět podle Muchy (r. Roman Vávra) – dokument o Alfonzovi Muchovi a jeho synovi Jiřím, ktorý uvedie vnuk Alfonza Muchu, John Mucha. A samozrejme chystáme koncerty, výstavy, debaty, skrátka šesť dní naplnených výbornými filmami a intenzívnymi zážitkami.

Matúš Kvasnička
foto: Punkchart films

5. CINEDU

Novinkou festivalu pre deti a mládež CINEDU budú ocenenia

Piaty ročník Medzinárodného festivalu filmov pre deti a mládež CINEDU sa uskutoční od 18. do 29. septembra v MsKS Nové Mesto nad Váhom, ktoré je spolu s Kinom Považan jeho spoluorganizátorom. „Tradične svojim mladým divákom predstaví bohatý výber kvalitnej a rôznorodej dramaturgie celovečerných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, ktoré prináša v exkluzívnej  slovenskej premiére,“ píšu organizátori. Novým producentom festivalu je Maroš Brojo, bývalý umelecký riaditeľ žilinského Fest Anča.

„Máme veľkú radosť z toho, že sme svedkami postupného narastania záujmu o prvý a doposiaľ jediný slovenský Filmový festival pre deti a mládež CINEDU nielen zo strany divákov, ale aj zo strany nových podporovateľov a filmových profesionálov,“ povedala Ľudmila Cviková, riaditeľka festivalu, ktorý je prvou takouto platformou špecializovanou výlučne na mladého diváka. Program festivalu je rozdelený do dvoch vekových kategórií Kids (6 – 12 rokov) a Teens (13 – mladí dospelí). Novinkou piateho ročníka sú ocenenia detskou a mládežníckou porotou a tiež Cena diváka v oboch kategóriách.

Medzi filmami, ktoré diváci na CINEDU uvidia, je napríklad nórska komediálna dráma Dancing Queen (r. Aurora Langaas Gossé), ktorá mala premiéru na Berlinale a z MFF Zlín si v lete odniesla Zlatú črievičku za najlepší celovečerný film pre deti. Hrdinkou filmu je dvanásťročná Mina, ktorej ani mierna nadváha a silné dioptrie nezabránia v tom, aby sa pokúsila získať srdce nového spolužiaka – populárneho hiphopového tanečníka. Švajčiarska snímka Girl Gang (r. Susanne Regina Meures), ktorá sa hrdí nomináciou na cenu za najlepší európsky dokument, rozpráva príbeh berlínskej influencerky – štrnásťročnej Leonie a je obrazom dnešných tínedžerov aj temných stránok slávy. CINEDU uvedie aj holandský film Bigman (r. Camiel Schouwenaar). Vlani si z festivalu v Zlíne odniesol Zvláštne uznanie ekumenickej poroty. Rozpráva príbeh talentovaného futbalistu Dylana, ktorý sa svojho sna nevzdá ani po ťažkej nehode. Festival premietne aj to najlepšie z tohtoročného Fest Anča a v domácej predpremiére uvedie česko-slovenský animovaný film Tonko, Slávka a kúzelné svetlo (r. Filip Pošivač), ktorý si v júni z prestížneho festivalu v Annecy odniesol Cenu poroty. Ďalšie informácie zverejní festival začiatkom septembra.

mak
foto: CINEDU Bigman

Konferencia Ako vytvoriť úspešný film pre deti a mládež?

Ako vytvoriť úspešný film pre deti a mládež?

Konferenciu a workshop s týmto názvom pripravujú v novootvorenom Kultúrno-kreatívnom centre Hviezda v Trenčíne. „Nadviazali sme spoluprácu s KKC Hviezda v Trenčíne a s jeho dramaturgom Antonom Šulíkom, s ktorým spoločne vyvíjame workshop pre mladých slovenských filmárov: Ako vytvoriť úspešný film pre deti a mládež. Workshop je jednou z prvých iniciatív, ktorej zámerom je podpora filmového priemyslu pre tento špecifický filmový žáner – detský a mládežnícky film – na Slovensku,“ povedala Ľudmila Cviková, riaditeľka filmového festivalu pre deti a mládež CINEDU, ktorý sa koná od 18. do 29. septembra v Novom Meste nad Váhom.

Práve 29. septembra o 9:00 nadviaže na festival trenčianska konferencia a workshop, ktoré privítajú medzinárodnú zostavu hostí. Príde napríklad Renate Zylla, ktorá na Berlinale pôsobila ako riaditeľka Kinderfilmfestu, ktorý sa neskôr pretransformoval do festivalovej sekcie Generation. Medzi hosťami bude aj český producent a režisér Petr Oukropec podpísaný aj pod filmami Modrý tiger (2012) či Martin a tajomstvo lesa (2021). Zo slovenských tvorcov filmov a seriálov pre deti a mládež prídu napríklad producentka Katarína Krnáčová, pedagóg a scenárista Marek Leščák či režisérka a scenáristka Vanda Raýmanová.

Po konferencii sa bude konať workshop, ktorého účastníci budú s lektormi pracovať v menších skupinách a „riešiť svoje podnety na témy ako napísať scenár pre úspešný film pre deti, ako vyprodukovať úspešný film, ako byť úspešným filmárom pre deti a mládež,“ uviedli organizátori. Účasť je bezplatná, prihlásiť sa treba do 10. 9. na hviezda@trencin.sk alebo na telefónnom čísle 0911046629.

KKC Hviezda sídli v centre Trenčína v budove, v ktorej kedysi premietalo Kino Hviezda. „Po 15 rokoch dostala táto národná kultúrna pamiatka nový šat, ale aj novú funkcionalitu. Trenčanom sa otvoria novo zrekonštruované priestory 83-ročného architektonického skvostu – funkcionalistickej Hviezdy. Preto je na mieste vytvoriť reprezentatívnu ponuku pre jednotlivé kultúrno-umelecké žánre, ktoré do Hviezdy pozývame,“ povedal dramaturg KKC Hviezda Anton Šulík. Návštevníkov čakajú koncerty, divadelné predstavenia, filmové projekcie, prednášky či workshopy, pričom ambíciou je dať priestor tak trenčianskym umelcom, ako aj umelcom z rôznych kútov Slovenska či zo zahraničia. Hviezdu otvoria 15. septembra a jej program nájdete na www.hviezda.eu.

mak

10. Seminár KADU

KADU uvedie aj najlepší film všetkých čias

Prednášky renomovanej britskej profesorky a šéfredaktorky časopisu Studies in Eastern European Cinema Ewy Mazierskej a rumunskej teoretičky, pedagogičky a členky riadiaceho výboru Európskej siete filmových a mediálnych štúdií NECS Andrey Virginás, projekcia filmu režisérky Chantal Akermanovej Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (1975), ktorý hlasovanie vyše 1600 odborníkov vlani vynieslo na čelo rebríčka najlepších filmov všetkých čias mesačníka The Sight and Sound, či premietanie snímky Katalin Varga (2009) britského režiséra Petra Stricklanda za jeho osobnej účasti... To je len niekoľko z lákadiel programu 10. ročníka seminára KADU – Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení, ktorý sa bude konať od 9. do 11. 10. v kinosálach na FTF VŠMU na Svoradovej 2/A v Bratislave. Premietať sa budú aj Zbehovia a pútnici (1968) Juraja Jakubiska či Muž, ktorý luže (1968) v réžii Alaina Robbe-Grilleta.

 

„Jubilejný 10. ročník seminára KADU vzniká v spolupráci s pracovníčkami Oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu a zároveň Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV a jeho cieľom je prepojiť aktuálne poznatky o filme ako médiu pamäte na Slovensku a v zahraničí,“ uviedli organizátorky seminára, ktorý je takisto venovaný 60. výročiu vzniku Slovenského filmového ústavu ako kľúčovej inštitúcie archivujúcej, reštaurujúcej, sprístupňujúcej a popularizujúcej slovenské filmové dedičstvo prostredníctvom svojich rozmanitých aktivít a funkcií. Výročie SFÚ pripomenie napríklad panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon, na ktorej sa zúčastnia Ewa Mazierska, riaditeľ pražského Národného filmového archívu Michal Bregant, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ Rastislav Steranka, filmový teoretik a historik Martin Kaňuch a filmová historička Petra Hanáková. Kompletný program podujatia nájdete na www.kadu.sk.

red
foto: KADU – Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel

Slovenské zastúpenie na festivale v Benátkach

V Benátkach uvedú Vysvetlenie na všetko aj Svetloplachosť

V hlavnej súťaži benátskeho festivalu, ktorý sa koná od 30. 8. do 9. 9. sa predstavia novinky tvorcov ako Nikolaj Arcel, Luc Besson, Sofia Coppola, Bradley Cooper, Ava DuVernay, David Fincher, Agnieszka Holland, Yorgos Lanthimos či Pablo Larraín. Zastúpenie v Benátkach bude mať aj Slovensko.

V sekcii Horizonty sa bude o cenu uchádzať maďarsko-slovenská dráma maďarského režiséra Gábora Reisza Vysvetlenie na všetko. Slovenským koproducentom filmu je MPhilms. Ide v poradí o tretiu Reiszovu celovečernú snímku. Jeho najnovší autorský projekt rozpráva o jednej nepodarenej maturite. Prerastie do škandálu, na pozadí ktorého film vypovedá o nacionalizme a nezmyslene rozdelenej spoločnosti.

Mimo oficiálneho programu Benátok, v paralelnej sekcii Autorské dni, uvedú vo svetovej premiére film Ivana Ostrochovského a Pavla Pekarčíka Svetloplachosť. Jeho protagonistov aj príbeh našli tvorcovia v charkovskom metre. „Príbeh ľudí v konečnej stanici metra sa začal presne 24. februára 2022. Vtedy sa tam ukrývalo pred dopadajúcimi ruskými raketami a vojakmi jazdiacimi po meste v obrnených vozidlách zhruba 2 500 ľudí. Asi dva týždne sa tam spalo na striedačku. Keď sme tam s Ivanom Ostrochovským prišli, prebývalo tam zhruba 1 500 ľudí, čiže už sa v priestore stanice dalo pomerne pohodlne spať. Záchodov bolo osem – to bolo na ten počet ľudí menej pohodlné. Keď sme odtiaľ niekedy v polovici júna 2022 odchádzali, bolo v metre stále 200 až 300 ľudí,“ prezradil v januári v rozhovore vo Film.sk Pavol Pekarčík. „Hlavným hrdinom je dvanásťročný chlapec Nikita. Pozorujeme jeho život, peripetie a hádam aj náznak nejakého vzťahu. Vo filme bude vidno, že detstvo a bezstarostnosť sa nedajú zastaviť. Deti nepozorujú vývoj na fronte. Aj keď ich strašia explózie prenikajúce do metra, obavy sa o chvíľku rozplynú a začína sa naháňačka, skrývačka či hra, kto dlhšie vydrží nezasmiať sa. To, samozrejme, neznamená, že si so sebou nenesú nejaký typ traumy,“ dodal.

Mimo súťaže v Benátkach premietnu novinky režisérov ako Harmony Korine, Roman Polanski, Richard Linklater, Quentin Dupieux, Wes Anderson či Woody Allen. Premiéru tu bude mať aj posledný film režiséra Williama Friedkina The Caine Mutiny Court-Martial. Friedkin, ktorý má na konte snímky ako Francúzska spojka (1971) či Vyháňač diabla (1973), zomrel 7. augusta vo veku nedožitých 87 rokov. Benátsky festival ho pripomenie aj v sekcii Venice Classics reštaurovanou verziou Vyháňača diabla.

mak
foto: Punkchart films 
– Svetloplachosť

Upokojí sa rozbúrené filmárske prostredie?

Rada Audiovizuálneho fondu na svojom ôsmom tohtoročnom zasadnutí 4. augusta odvolala riaditeľa fondu Petra Badača, ktorý bol do funkcie zvolený 18. januára 2023. Riadením AVF je tak až do voľby nového riaditeľa alebo riaditeľky poverený nový predseda Rady AVF, programový riaditeľ RTVS Vincent Štofaník. Následne 14. augusta vypísala rada výzvu na predkladanie prihlášok na kandidátov na funkciu riaditeľa/riaditeľky s uzávierkou 29. septembra.

Koncom júla zverejnilo ministerstvo kultúry informáciu, že Silvia Hroncová odvolala z funkcie člena a predsedu Rady Audiovizuálneho fondu Dušana Zbudilu. K odvolaniu pristúpila po zoznámení sa s výsledkami kontrolnej činnosti Dozornej komisie Audiovizuálneho fondu, ktoré upozorňovali na porušenia zákona o Audiovizuálnom fonde. Zároveň do funkcie členky rady menovala Ivanu Malákovú, generálnu riaditeľku sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry SR a doterajšiu členku Dozornej komisie AVF. Ivana Maláková sa zároveň vzdala členstva v Dozornej komisii fondu.

Dozorná komisia, ktorá na základe prijatých podnetov prešetrovala konanie riaditeľa a Rady AVF, na svojom zasadnutí 17. a 19. 7. okrem iného konštatovala, že riaditeľ AVF nedodržal zákonnú lehotu na zaslanie návrhu zmluvy dvom podporeným subjektom a tiež, že „pri uzatváraní zmluvy o spolupráci pri realizácii projektu ,Marché du film, Cannes 2023ʻ so Slovenským filmovým ústavom (...) konal v mene fondu nad rámec poverenia radou, a teda v rozpore s ustanovením § 13 ods. 1 zákona o fonde“, a zároveň, že v tomto prípade „rada pod vedením predsedu rady nekonala v súlade s ustanovením § 4 ods. 1 zákona o fonde.“ Riaditeľ totiž o pripravovanej zmluve , uzatváranej na sumu 20 000 eur, radu iba informoval, hoci bez jej súhlasu môže uzatvárať zmluvy len do výšky 15 000 eur. Rada na základe pochybenia riaditeľa fondu, ale aj predsedu rady Zbudilu zmluvu len zobrala na vedomie, namiesto toho, aby súhlas s jej podpísaním odhlasovala.

Bývalá členka dozornej komisie Maláková, podpísaná pod týmito konštatovaniami, v rade nahradila odvolaného Zbudilu. Členka rady Jelena Paštéková na základe zistení dozornej komisie podala návrh na odvolanie Petra Badača podľa § 15 ods. 2 písm. c) zákona o fonde. Návrh na odvolanie v písomnej podobe dostali všetci členovia rady dopredu. Na rokovaní sa s návrhom na odvolanie stotožnilo šesť členov rady, dvaja sa hlasovania zdržali. Nikto nebol proti. Ak rada konštatuje porušenie zákona, je povinná riaditeľa odvolať. 

(Ne)možná diskusia?

Reakcie na odvolanie prišli rýchlo. Na webe časopisu Kapitál vyšiel 9. 8. text, ktorý iniciovalo 11 zakladajúcich členov vznikajúcej Asociácie slovenského dokumentárneho filmu. Podpísalo ho viac ako 60 profesionálov pôsobiacich v audiovízii. Signatári upozorňujú, že zaslané podnety a postup orgánov fondu aj ministerky kultúry vzbudzujú dojem účelovosti. Hlasovanie Ivany Malákovej ako novej členky rady zasa mohlo porušiť ustanovenie Etického kódexu AVF o nestrannosti. Signatári žiadajú orgány AVF, aby transparentne informovali „o pozadí vzniku vyššie opísanej situácie a návrhoch riešenia tejto krízy.“ Pod textom sa – popri iných komentároch, vrátane reakcie bývalého riaditeľa Martina Šmatláka – objavila 15. 8. aj rozsiahla anonymná analýza, podľa ktorej je odvolanie riaditeľa AVF z procesného hľadiska právne sporné: menovanie Malákovej do Rady AVF ministerkou bezprostredne po odvolaní Zbudilu, a nie na základe návrhov osôb pôsobiacich v audiovízii, nemuselo byť v súlade so zákonom. (Pozn. red. – Odvolaný Dušan Zbudila bol členom rady, ktorého vymenováva minister.)

O dva dni neskôr vydalo prezídium Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) stanovisko, v ktorom vyjadrilo znepokojenie nad situáciou okolo AVF. „Výrazná polarizácia názorov časti odbornej verejnosti ani anonymné vyjadrenia či osobné útoky na verejných platformách nie sú cestou k riešeniu aktuálnej situácie,“ píše sa v ňom. „Ak má ktokoľvek dôkazy o porušení zákonov, jeho povinnosťou je podniknúť potrebné právne kroky a pod svojím menom podať podnet na príslušné orgány. Veríme, že čoskoro budú známe ďalšie objektívne fakty – od dôslednej analýzy ekonomickej situácie v AVF až po konanie jeho orgánov a Ministerstva kultúry SR.“ Zároveň prezídium SFTA uviedlo, že nomináciu Ivany Malákovej ministerke „preukázateľne navrhol Slovenský filmový ústav (SFÚ) a pani ministerka si ju osvojila“, i to, že „prezídium SFTA je pripravené poskytnúť (...) súčinnosť a vytvorí spoločný priestor pre všetky profesijné združenia na ich vzájomnú diskusiu.

Vývoj záväzkov AVF

Na pozadí celého sporu o odvolávanie sú – už aj verejne komunikované – výroky bývalého riaditeľa Badača, že AVF má záväzky, ktoré nie je schopný splácať v stanovených termínoch (Pravda, 14. 8.). AVF sa voči týmto výrokom rázne ohradil, neskôr svoje stanovisko na žiadosť časti rady revidoval a zjemnil: tvrdenia o platobnej nespôsobilosti AVF sa k 18. augustu nepotvrdili.

AVF od roku 2017 používa systém „cash flow“, ktorý podľa bývalého riaditeľa Martina Šmatláka fungoval tak, že pri podpore produkcie fond „prijal rozhodnutie k celej sume a tú postupne ,uvoľňovalʻ žiadateľovi jednak dodatkami k zmluve a jednak splátkami podľa zmluvy.“ Pri takomto systéme je podstatné priebežne sledovať tok hotovosti – teda disponibilné finančné prostriedky na dotačnom účte, úhrady z toho účtu a predpokladané príjmy na účet fondu. Zavedením systému postupného vyplácania dotácií podľa Šmatláka „fond vyšiel v ústrety najmä producentom, ktorých projekty tvoria najväčší podiel na dlhodobých záväzkoch fondu, keďže pri produkcii filmov ide zväčša o najdrahšie a najdlhodobejšie projekty.“ Šmatlák uviedol, že producenti prístup fondu privítali a nikto doteraz voči nemu nič nenamietal. Ani externé kontrolné orgány, ktoré fond navštívili. „Pri takomto systéme účtovne vstupuje do záväzkov celá suma podpory v tom mesiaci, keď je prijaté rozhodnutie. Následne sa zo záväzkov tá suma vždy postupne odúčtuje pri jednotlivých splátkach. To znamená, že definitívne sa záväzky na takto podporený projekt odúčtujú až po predložení vyúčtovania, keď sa uhradí záverečná splátka,“ povedal Šmatlák pre Film.sk.

Hoci Peter Badač o používaní tohto systému vedel, na niektoré aspekty jeho fungovania podľa svojich slov prišiel až niekoľko mesiacov po nástupe do funkcie: „Tak to bolo aj s platobnou neschopnosťou, na ktorú som prišiel začiatkom mája, nakoľko som o tejto téme nedostal od svojho predchodcu žiadne inštrukcie, aj keď o potenciálnom probléme asi vedel,“ povedal pre Film.sk. O situácii som informoval predsedu rady, následne sme mali stretnutie s ministerkou Hroncovou. Informoval som aj Radu AVF na jej zasadnutiach v máji a júni, ale z jej strany tu nebola vôľa sa o tejto problematike so mnou baviť. Predložené materiály spochybňovali, dávali mi ich prepracovať. Nechcel som informovať odbornú verejnosť skôr, ako budem informovať radu, ale nakoľko sa stretnutie s radou a dozornou komisiou niekoľkokrát presúvalo, 31.7. som sa rozhodol o situácii informovať na webovom sídle fondu.

Martin Šmatlák tvrdí, že na fungovanie systému Petra Badača upozorňoval a že mu odporúčal, „nech si vytvorí taký systém priebežného sledovania cash flow, aký mu najlepšie bude vyhovovať.(...) Na vytvorenie takého nástroja nepotrebuje súhlas rady ani dozornej komisie, lebo je to v princípe informačný nástroj pre rozhodovanie riaditeľa, a nie vnútorný predpis, ktorý musí schváliť rada.“ K dočasnému vyčerpaniu finančných prostriedkov na dotačnom účte fondu podľa Šmatláka došlo aj preto, lebo sa po Badačovom nástupe neurobila analýza záväzkov a úhrad, ktoré z tých záväzkov vyplývajú – a to tak, aby sa tieto záväzky a úhrady rozložili do konkrétneho času. „Samozrejme, stav záväzkov sa v priebehu roka mení podľa toho, ako fond uzatvára zmluvy a vypláca splátky prijímateľom. Pre účtovnú závierku je dôležitý stav týchto záväzkov ku koncu roka, aby fond vedel, aké záväzky si prenáša do budúcich období,“ povedal Šmatlák.

Z prehľadu vývoja záväzkov AVF z podpornej činnosti, v ktorom sú zohľadnené zmluvy aj rozhodnutia a ktorý dal Martin Šmatlák Film.sk k nahliadnutiu, podľa neho „vyplýva, že celková výška záväzkov fondu k 31. 12. príslušného roka v období 2017 – 2021 bola relatívne vyrovnaná a oscilovala okolo dlhodobého priemeru. Priemerný medziročný nárast týchto záväzkov v rokoch 2018 – 2022 je iba 0,31 %. Navyše, záväzky fondu z podpornej činnosti sa k 31.12.2022 citeľne znížili a v prvom polroku 2023 zase výrazne stúpli (stav k 30.6.2023). V tom náraste v prvom polroku 2023 boli zahrnuté aj záväzky z výzvy 7/2022, ale to nie je nič výnimočné, lebo komisie k výzve 7 zväčša uzatvárajú svoje hodnotenia až na prelome rokov.

No kým v rokoch 2017 – 2021 boli všetky rozhodnutia riaditeľa o žiadostiach z výziev na produkciu, zverejnených v druhej polovici roku, podpísané riaditeľom do konca príslušného roku, rozhodnutia o podpore projektov z výzvy 7/2022 Martin Šmatlák podpísal výnimočne až 3. januára 2023. Zmluvy so žiadateľmi podporenými v tejto výzve však už uzatváral Peter Badač, ktorý v prípade väčšiny projektov zazmluvnil vyplatenie 90 % pridelenej sumy už v roku 2023.

Smerom k dlhodobej udržateľnosti podpornej činnosti fondu

Rada AVF na svojom 9. zasadnutí 22. 8. napokon zverejnila aj niektoré výsledky finančnej kontroly, ktorá prebehla po Badačovom odvolaní. Jej predseda Vincent Štofaník informoval, že fond v roku 2023 čakajú záväzky v hodnote 5 060 000 eur; z toho viac ako 4 milióny eur bude v roku 2023 aj vyplatených. Záväzky vo výške zhruba 1 milión eur by sa mali po individuálnych rokovaniach s prijímateľmi podpory presunúť do roku 2024. Rada rozhodla aj „o použití 5 % z celkovej sumy príjmov na podporu audiovizuálneho priemyslu mimoriadne v roku 2023 aj za rok 2023 na prevádzku a zároveň o použití časti týchto prostriedkov (300 tis. eur) na úhradu záväzkov z podpornej činnosti na podporu audiovizuálnej kultúry. A zároveň rada rozhodla v roku 2023 aj za rok 2023 o použití 5 % z celkovej sumy príjmov na podporu audiovizuálnej kultúry a príspevkov od prispievateľov na úhradu záväzkov z podpornej činnosti na podporu audiovizuálnej kultúry (450 tis. eur).“ Taktiež poverila predsedu rady, vykonávajúceho postavenie riaditeľa fondu, prípravou súboru opatrení na zlepšenie finančného riadenia fondu najmä vo forme návrhu zmien v zmluvách o poskytovaní dotácií, vnútorného predpisu o finančnom riadení fondu, návrhu súboru údajov o stave jeho financií, ktorými sa zároveň zjednoduší finančná kontrola AVF. 

Vôľu stabilizovať a ozdraviť finančné fungovanie AVF, ale aj upokojiť rozbúrené audiovizuálne prostredie na 9. zasadnutí rady naznačovali nielen jednomyseľne prijaté uznesenia, ale aj ochota rady diskutovať s profesijnými asociáciami a s odbornou verejnosťou. Či sa na diskusiu využije priestor, vytvorený prezídiom SFTA, ktoré zástupcov fondu a profesijných združení pozvalo na stretnutie 7. septembra, v čase uzávierky Film.sk ešte nebolo možné s istotou povedať.

-red-

Pôvodný online text Márie Ferenčuhovej vyvolal niekoľko reakcií a prešiel viacnásobnými redakčnými úpravami, a preto vychádza pod redakčnou skratkou red. Tento text vyšiel v printovej verzii Film.sk 9/2023.