„Verím, že nástup Ľuboša Machaja prinesie možnosť diskutovať o lepšom nastavení spolupráce s nezávislými producentmi, napríklad aj v tom zmysle, že sa vytvoria možnosti vzniku náročnejších spoločných televíznych projektov. A ak bude výmena riaditeľa znamenať zmenu postoja politikov k financovaniu inštitúcie, ktorá má byť chrbtovou kosťou slovenskej kultúry a umenia v celom ich spektre, bude to mať na (nielen) filmovú tvorbu na Slovensku zásadný pozitívny vplyv,“ hovorí v téme čísla filmová producentka Zuzana Mistríková. V téme sa venujeme tomu, ako šetrenie Českej televízie ovplyvní koprodukčné projekty so Slovenskom. Keďže však zmeny čakajú aj RTVS, slovenských producentov sme sa spýtali, aké očakávania v nich vzbudzuje nástup nového generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska Ľuboša Machaja. 

Očakávania vzbudzuje aj septembrová ponuka domácich titulov v kinách. Premiéru bude mať napríklad krátky animovaný film Ivany Laučíkovej Milosť, ktorý Asociácia slovenských filmových klubov uvedie ako predfilm talianskej drámy Chiara. K divákom sa dostane aj niekoľko celovečerných titulov, pri ktorých prívlastok „očakávaný“ nie je iba marketingovou formulkou. V predpremiére ich ponúkne piešťanský festival Cinematik. Je rovnako očakávaný, keďže tento rok ide o jediný letný festival svojho druhu a veľkosti na Slovensku. V programe má i zahraničné premiéry, upútal by však aj bez nich iba domácim výberom. 

Po uvedení na Cinematiku sa do kín dostane Obeť Michala Blaška, ktorá bude ešte predtým súťažiť na festivale v Benátkach a do programu ju vybralo aj kanadské Toronto. Svetovú premiéru bude mať v Piešťanoch výpravná dobová snímka Piargy podľa novely Františka Švantnera v réžii Iva Trajkova. Diváci na Slovensku tu prvýkrát uvidia aj Slovo Beaty Parkanovej, ktoré si z tohtoročných Karlových Varov odnieslo cenu za réžiu a mužský herecký výkon. A po uvedení v Piešťanoch sa koncom septembra do kín dostane aj druhý celovečerný film Terezy Nvotovej Svetlonoc.

Nvotová, tak ako na svojom prvom hranom filme Špina, aj tentoraz spolupracovala so scenáristkou Barborou Námerovou. „Poznám veľa scenáristov, ktorí začali sami režírovať nie preto, že by po tom vyslovene túžili, ale preto, že nestretli režisérku, ako je Tereza. Takisto je pre mňa dôležité, že Tereza má vždy silnú režijnú víziu. Stretla som sa s režisérmi, ktorí to tak nemajú, a ako scenáristka s nimi neviem pracovať, lebo príliš často menia svoje predstavy alebo ma úplne zneistia. Tým nechcem povedať, že sú to zlí režiséri, len to, že spolupráca nie vždy funguje,“ hovorí v rozhovore čísla Námerová. O tom, že jej spolupráca s Nvotovou opäť zafungovala, svedčí aj Zlatý leopard, ktorý film získal na festivale v Locarne v sekcii Filmári súčasnosti. Ide o prvé takéto ocenenie z Locarna pre slovenský film vôbec. 

Matúš Kvasnička