Creative Europe Desk Slovensko informuje

Creative Europe Desk Slovensko spolu s ďalšími partnermi (MFF Cinematik) a podporou AVF organizuje už 12. ročník medzinárodného workshopu DOX IN VITRO. Podujatie sa uskutoční 12. a 13. septembra 2021 v Piešťanoch.

DOX IN VITRO je workshop pre mladých producentov a dokumentaristov zo Slovenska a strednej Európy, ktorí sa chcú predstaviť „skutočnému svetu“ európskeho filmového trhu dokumentárnych filmov. Zameriava sa na rozvoj dokumentárnych filmov pod vedením skúsených lektorov a podčiarkuje dôležitosť a nevyhnutnosť koprodukcií v dnešnom svete dokumentárneho priemyslu.

Lektormi tohto ročníka budú: 

Ove Rishøj Jensen 
Dánsko, konzultant, producent
Dramaturgicky sa podieľal na desiatkach podujatí a mnohé organizoval – The Greek Documentary Lab, New Platforms –New Politics, Twelve for the Future. Spolupracuje s organizáciami a festivalmi zameranými na dokumentárny film, pre ktoré pripravuje na mieru šité masterclassy, semináre a workshopy. 

Peter Jaeger
Rakúsko, konzultant
Niekoľko rokov pracoval v súkromných spoločnostiach ako špecialista na marketing. V roku 2004 založil spoločnosť Autlook Filmsales a vytvoril z nej jedného z popredných svetových obchodných zástupcov pre kreatívne dokumenty. Neskôr založil poradenskú spoločnosť Jaeger Creative so zameraním na inovatívnu distribúciu, financovanie a marketingové riešenia filmov a seriálov. 

Phil Jandaly
Kanada/Švédsko, strihač a strihový konzultant
Phil je strihačom posledných 20 rokov; najskôr sa venoval hraným filmom, no neskôr pevne zakotvil v dokumentárnom sektore. Medzi jeho ocenené medzinárodné diela patria Town of GloryI am Sam a Prison Sisters

Ondrej Starinský 
Slovensko, šéfdramaturg dokumentárnej a vzdelávacej tvorby RTVS
Pracoval v oblasti PR, produkcie, programovania pre niekoľko slovenských filmových festivalov, ako aj v Nadácii otvorenej spoločnosti (NOS – OSF), kde zorganizoval Novinársku cenu. Od októbra 2016 je šéfdramaturgom dokumentárnej a vzdelávacej tvorby v Rádiu a televízii Slovenska.

Na Eastern Promises ocenili Obeť Michala Blaška

Na industry platforme festivalu v Karlových Varoch Eastern Promises, ktorá ešte pred začiatkom festivalu medzi 28. júlom a 12. augustom predstavila online výber pripravovaných filmov, sa zúčastnili aj slovenské projekty. Súčasťou prezentácií Works in Progress bol hraný film Obeť režiséra Michala Blaška a producenta Jakuba Viktorína zo spoločnosti nutprodukcia, ktorý si nakoniec odniesol Works in Progress TRT Award. Konkurovalo mu ďalších jedenásť hraných a dokumentárnych projektov v záverečnej fáze produkcie či postprodukcie z krajín strednej a východnej Európy, Balkánu, bývalého Sovietskeho zväzu, Blízkeho východu a severnej Afriky. Medzi osem projektov najmä zo strednej a východnej Európy, ktoré predstavil program na podporu konkurencieschopnosti hraných celovečerných filmov vo fáze postprodukcie First Cut+ sa dostal film produkčnej spoločnosti MPhilms v réžii Mátyása Priklera Moc.  

mak

Cenzorku čaká svetová premiéra v Benátkach

Nový film režiséra Petra Kerekesa Cenzorka bude mať svetovú premiéru na prestížnom festivale v Benátkach. Jeho 78. ročník sa koná od 1. do 11. septembra 2021. Cenzorka sa predstaví v súťažnej sekcii Orizzonti, ktorá sa zameriava na nové trendy a pohľady v kinematografii. Predsedníčkou poroty tejto sekcie bude uznávaná bosnianska režisérka Jasmila Žbanić. Kvôli príbehu matiek z väzenského prostredia strávil Kerekes s tímom šesť rokov návštevami a nakrúcaním vo väzniciach na Ukrajine. A hoci takmer všetky hrdinky hrajú vo filme samy seba, nejde o dokument. „Najväčšmi ma inšpiroval príbeh Lesie, ktorá zabila svojho muža zo žiarlivosti a do väzenia prišla už tehotná. Jej pôrodom sa film začína,“ hovorí Kerekes. Lesia nie je sama s podobným osudom, musí však nájsť spôsob, ako zabrániť, aby jej dieťa skončilo v sirotinci. Vo filme ju stvárňuje profesionálna ukrajinská herečka Marina Klimova. Film vznikol v koprodukcii Slovenska, Česka a Ukrajiny. Jeho scenáristami sú Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes, kameramanom filmu je Martin Kollar. Cenzorka sa do slovenských kín dostane na jeseň tohto roku. 

Festival v Benátkach otvorí najnovší film španielskeho režiséra Pedra Almodóvara Madres paralelas (Paralelné matky), ktorý sa spolu s dvadsiatkou ďalších titulov uchádza o Zlatého leva v hlavnej súťaži. Konkurenciou mu budú napríklad novinky režisérov Paola Sorrentina, Pabla Larraína, Xaviera Giannoliho, Jane Campion či režijný debut herečky Maggie Gyllenhaal, adaptácia románu Eleny Ferrante Príbeh stratenej dcéry

mak

Martina Smatanu vybrali do programu Producers LINK

Slovenského režiséra Martina Smatanu vybrali do pilotného ročníka Producers LINK – programu pre začínajúcich filmových producentov v oblasti tvorby pre deti. Program sa začína rezidenčným pobytom na pitchingovom a koprodukčnom fóre Kids Kino Industry, ktoré sa koná od 28. 9 do 1. 10. vo Varšave. Vyvrcholí na industry fóre zameranom na detskú tvorbu Cinekid for Professionals od 19. do 22. 10. v Amsterdame.

jj

Zlatú plamu z Cannes má Titán, za réžiu ocenili muzikál Annette

Čo majú spoločné séria brutálnych vrážd, otec, ktorý dúfa v návrat roky strateného syna, a vysoko odolný kov titán? Odpoveď dá víťazná snímka 74. ročníka festivalu v Cannes, ktorý sa výnimočne nekonal v máji, ale od 6. do 17. júla. Zlatú palmu získal film Titán francúzskej režisérky Julie Ducournau. Slovenská premiéra je naplánovaná na 21. októbra. Grand prix si rozdelili ex aequo filmy Ghahreman (Hrdina) iránskeho režiséra Asghara Farhadiho a Hytti nro 6 (Kupé č. 6) fínskeho režiséra Juha Kuosmanena. V prvom sa väzeň počas dvoch dní, na ktoré má priepustku, pokúša presvedčiť veriteľa, aby bol k nemu zhovievavejší, v druhom sa vo vlakovom kupé stretnú fínska študentka a ruský baník. Cenu za réžiu získal muzikál Annette v réžii Leosa Caraxa, ktorý je od júla v slovenských kinách. Najlepší scenár napísali podľa poroty vedenej americkým režisérom Spikom Leeom režisér Rjúsuke Hamaguči a scenárista Takamasa Óe. Ich snímkaDoraibu mai kâ (Drajv maj kár) je príbehom  divadelného režiséra, jeho novej šoférky a tajomstva jeho zosnulej ženy. Cenu poroty, opäť ex aequo, získali Memoria thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula a Haʼberech (Ahedino koleno) izraelského filmára Nadava Lapida. Najlepšie herecké výkony videla porota spomedzi 24 snímok v hlavnej súťaži vo filme Joachima Triera Verdens veste menneske (Najhoršia osoba na svete), za ktorý ocenila herečku Renate Reinsve, a vo filme Nitram austrálskeho režiséra Justina Kurzela – zaň ocenila Caleba Landryho Jonesa, ktorý stvárňuje masového vraha. Zlatá palma za najlepší krátky film putovala do Hongkongu, režisérka Tang Yi ju získala s filmom  Tchien sia wu ja (Všetky vrany sveta). Zlatú kameru za najlepší debut v programe festivalu získala chorvátsko-americká režisérka Antoneta Alamat Kusijanović so snímkou Murina.

Na festivale sa v rámci rôznych platforiem predstavili aj viaceré slovenské snímky a tvorcovia. Pred svetovou premiérou na prestížnom Filmovom festivale Locarno prezentovala krátky animovaný film Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen platforma Short Film Corner – Focus WiP. Cena HAF Goes to Cannes z marcového Hong Kong – Asia Film Financing Forum znamenala pre film Václava Kadrnku Správa o záchrane mŕtveho možnosť prezentácie na jednom z najprestížnejších filmových trhov v Cannes. Trhové projekcie mali na Marché du film slovenské minority Moja afganska rodina (pôvodný názov Moje slnko Maad) režisérky Michaely Pavlátovej a Myši patria do neba režisérskej dvojice Jan Bubeníček a Denisa Grimmová. V programe Producers on the move, ktorý predstavuje sľubné osobnosti filmovej produkcie, reprezentovala tento rok Slovensko Katarína Tomková. V rámci programu LʼAtelier sa zase predstavil pripravovaný česko-slovenský koprodukčný film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej.

mak