Kinujte divoko, pite zodpovedne

Tí, čo majú byť, sú snáď už späť v škole, obchodné domy menia dekoráciu na Halloween a Dušičky a espresso & tonic sa postupne premazáva na pumpkin spice latté (teda latté s korením do medovníčkov) a uvidíme, čo bude kurkumovým latté jesene 2018. Kým sa to všetko definitívne preklopí, príde do našich kín niekoľko zaujímavých distribučných titulov, Projekt 100 a aj pár jedinečných príležitostí vidieť dobré kúsky na filmovom plátne.

V bratislavskom Kine Lumière sa 6. septembra začne Taiwanská sezóna (viac v rubrike Kalendárium), ktorá potrvá až do polovice októbra. V Piešťanoch predstaví Cinematik film, s ktorým sa spájajú veľmi pozitívne ohlasy a ktorý chytil za srdce aj Imeldu zo SFÚ, Girl Lukasa Dhonta. Príbeh mladej baleríny v nesprávnom tele bude v českej distribúcii v novembri, na Slovensku zatiaľ nebol ohlásený. Záujem isto vzbudí slovenská premiéra najnovšieho filmu Gaspara Noého Climax o nebezpečenstvách sangrie, oceneného okrem iného na Medzinárodnom festivale fantastického filmu v Neuchâteli, kde získal cenu pre najlepší európsky dlhometrážny fantastický film i hlavnú cenu festivalu. Mňa však láka film, ktorý som raz pred iks rokmi odložila o deň a doteraz nevidela: tequillou nasiaknutý western Sama Peckinpaha Prineste mi hlavu Alfreda Garciu.

Už od Art Film Festu Košice sa odhodlávam na film Utøya, 22. júla (r. Erik Poppe). Rekonštrukciu udalostí, keď na ostrove Utøya počas jedného dňa zabil jeden muž 77 ľudí, odporúčam doplniť mrazivou rozsiahlou a prenikavou reportážou Åsne Seierstad Jeden z nás. Na rozdýchanie sa z plných pľúc snáď dobre padnú dva muzikály: jeden politický a jeden snový, oba o dôležitosti pravdy, lásky a slobody. Trvalo desať rokov, kým sa muzikál Geroma Ragniho, Jamesa Rada a Galta McDermota, ktorý sa stal spevníkom hnutia proti vietnamskej vojne, dostal na filmové plátno. A odvtedy si Vlasy v réžii Miloša Formana našli cestu azda ku každej generácii. Luhrmannov Moulin Rouge je prosto spektakulárny. Mám rada jeho úprimnú teatrálnosť, neskutočnosť a to, ako umne je napísaný a zrežírovaný, ako prepája film a divadlo, aktualizuje minulé, no je zároveň nový, svieži.

Možno úplne mimo zatiaľ naznačenej línie je filmová adaptácia knihy Darcey Bell Nebezpečná láskavosť v réžii Paula Fiega, ktorý opakovane ukázal, že vie, ako na dynamike výrazných ženských postáv postaviť žánrový film. Osobitne som zvedavá, ako mu to pôjde bez Melissy McCarthy. No zasa má k dispozícii talent Anny Kendrick a Blake Lively.

Kristína Aschenbrennerová, filmová kritička a dramaturgička filmových festivalov