O tom, že minulý rok bol pre slovenské filmy divácky nesmierne úspešný, sme už vo Film.sk písali. Vlani sa do kín na domáce filmy rozhodlo prísť štyrikrát viac divákov ako rok predtým. Rozhodli sme sa preto pozrieť, odkiaľ toto znásobené publikum pochádza. Rubrika Téma sa tak mihá číslami, z ktorých však môžeme vyčítať zaujímavé informácie.

Číslo, v tomto prípade reprezentované životným jubileom, nás uvádza do hlavného Rozhovoru. Kameraman Dodo Šimončič, ktorý spolupracoval s režisérmi ako Elo Havetta, Dušan Hanák, Juraj Herz či Juraj Jakubisko, oslávil v auguste 75. narodeniny. Porozprával nám nielen o týchto spoluprácach, ale aj o kameramanskom povolaní kedysi a dnes.

Čísla sprevádzajúce výročia, ako napríklad 50 rokov od okupácie Československa či 25 rokov samostatnosti Slovenska, sa nám rozliali do viacerých rubrík.

Číslo je signifikantné aj pre najväčšiu filmovú prehliadku Projekt 100, ktorá sa začína tento mesiac a v najbližšom polroku prinesie do kín na celom Slovensku výber jedenástich artových filmov, medzi nimi aj slovenský film Posledný autoportrét. Podrobnosti nájdete v samostatnej obsažnej prílohe Film.sk. Keď už spomíname kreatívny, autorský dokument Mareka Kuboša, píšeme o ňom aj v rubrike Novinky. V nej sa dozviete tiež o filmoch Niečo naviac (r. P. Kadlečík, M. Šenc), Monštrum (r. M. Snopek) a Pivnica (r. I. Vološin). Článok o posledne menovanom filme dopĺňa rozhovor s francúzskou hereckou hviezdou Jeanom-Marcom Barrom, ktorý si skúsenosť zo slovenského nakrúcania vysoko cení. V tomto čísle však nenájdete pásmo animovaných filmov Websterovci, o ktorého distribúcii sme sa dozvedeli až v čase uzávierky. Budeme sa mu preto venovať v októbrovom vydaní.

Čísla, jednotky a nuly, zosobňujú antagonistu nového slovenského sci-fi trileru Dôverný nepriateľ (r. K. Janák), ktorý pre nás zrecenzovala vo Viedni pôsobiaca filmová kritička Marina Richter. Pod hlavičkou Recenzia nájdete v časopise aj väčšie reflexie titulov Môj neznámy vojak (r. A. Kryvenko) a Utøya, 22. júla (r. E. Poppe).

Číslo 100 je dôležité aj v inej súvislosti. Práve dnes, keď vzniká tento úvodník (21. 8.), hladuje ukrajinský režisér Oleh Sencov presne 100 dní. Jeho zdravotný stav sa rapídne zhoršuje a mnohé osobnosti európskeho audiovizuálneho prostredia sa snažia o jeho záchranu. O tom, prečo je dôležité nemlčať a prečo by nám osud Sencova nemal byť ľahostajný, píše v názorovej rubrike Myslím si dokumentarista Robert Kirchhoff.

Keď už sme pri číslach, Film.sk vo svojej novej podobe má za sebou 8 mesiacov a my veríme, že sa nám za ten čas podarilo pripraviť zaujímavé a vizuálne pútavé čítanie.

Zuzana Sotáková