13. MFF Cinematik

Trinásty Cinematik si chce získať dôveru divákov

Piešťanský filmový festival si už vybudoval slušnú divácku základňu, o čom svedčí aj jeho vlaňajšia návštevnosť presahujúca 13 000 ľudí. Tento rok sa MFF Cinematik pokúsi pritiahnuť pozornosť takmer stovkou filmov v jedenástich sekciách. Uskutoční sa v dňoch 11. až 16. 9.

Súčasťou programu budú opäť dve súťažné sekcie. V Meeting Point Europe sa stretne to najlepšie zo starého kontinentu, tentoraz je to deväť filmov vo výbere členov Medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI. Ak sa na túto zostavu snímok pozrieme z pohľadu ich festivalových úspechov, sú tam tituly ocenené v Cannes (Studená vojna v réžii Poliaka Pawła Pawlikovského, Štastný Lazzaro talianskej režisérky Alice Rohrwacher) i Benátkach (Striedavá starostlivosť). Naposledy menovaný titul nakrútil debutujúci francúzsky filmár Xavier Legrand, no v hlavnej súťaži sa nachádzajú aj snímky skúsených a svetoznámych režisérskych osobností, ako sú Gaspar Noé (Climax), Matteo Garrone (Dogman) či Joachim Trier (Thelma). Mimochodom, Trierovi bude na Cinematiku venovaná špeciálna pozornosť, v profilovej sekcii sa z jeho tvorby premietne oceňovaná Repríza, dráma Hlasnejší ako bomby a krátky film Procter. Vráťme sa ešte nakrátko k hlavnej súťaži, na ktorú sa môžeme pozrieť aj cez to, ktoré filmy už mohli tunajší diváci vidieť v kinách. Pri takomto pohľade treba skonštatovať, že v slovenskej distribúcii bola zatiaľ iba spomenutá Thelma, no niektoré ďalšie súťažné filmy by sa tam mali dostať čoskoro.

Druhou súťažnou sekciou piešťanského festivalu je Cinematik.doc, zostavená z domácej dokumentárnej tvorby. Tentoraz je v nej osem filmov vrátane titulov Mečiar (r. T. Nvotová), Válek (r. P. Lančarič) a Vábenie výšok (r. P. Barabáš), ktoré sa už premietali v bežných kinách. Čoskoro to bude platiť aj o Poslednom autoportréte režiséra Mareka Kuboša a o dokumente Niečo naviac Pala Kadlečíka a Martina Šenca – o oboch snímkach píšeme v aktuálnom vydaní rubriky Novinky. Súťaž Cinematik.doc okrem toho uvedie film Adama Hanuljaka Prípad Kalmus o slovenskom výtvarníkovi, ktorý angažovane prezentuje svoje postoje k spoločenským otázkam a problémom, a Smutné jazyky režisérky Anny Gruskovej, ktorá sa vo svojej novinke venuje histórii, životným osudom a kultúre karpatských Nemcov na Slovensku. Kolekciu dopĺňa dokument Inde (r. J. Nvota a M. Urban), odvíjajúci témy a kontexty od jadra – osobnosti Alexa Mlynárčika.

Aktuálna tunajšia tvorba sa predstaví aj v sekcii Čo dom dal. Krátko pred distribučnou premiérou premietne film Pivnica (r. I. Vološin), o ktorom píšeme v rubrike Novinky a prinášame aj rozhovor s predstaviteľom hlavnej úlohy Jeanom-Marcom Barrom. O niečo dlhšie si diváci budú musieť počkať na česko-slovenskú snímku Domestik, ktorá sa do kinodistribúcie dostane až v októbri. Predtým ju však uvedie Cinematik. Ide o psychologický triler debutujúceho režiséra Adama Sedláka, ktorý rozpráva príbeh vzťahu vrcholového cyklistu, posadnutého svojimi športovými ambíciami, a jeho manželky, túžiacej po dieťati. Sedlák tvrdí, že jeho Domestik, ktorý mal svetovú premiéru v hlavnej súťaži na MFF Karlove Vary, „sa správa a premýšľa trochu inak“ než väčšina českej produkcie. „Divák vo filme nenarazí na známe filmové tváre, téma sa nevyrovnáva s našou minulosťou, nie je to ani crowd-pleaser,“ citujú režiséra tlačové materiály k snímke. Na piešťanskom festivale sa verejnosti prvý raz predvedie aj nový dokument Ladislava Kaboša Kapela, ktorý nám režisér nedávno priblížil v rubrike Čo robia: Nápad vznikol v roku 2014, keď diváci filmu Všetky moje deti kúpili talentovaným muzikantom z rómskej osady basu a harmoniku. Dovtedy si nástroje požičiavali. Namotivovali sme ich na založenie vlastnej kapely, ktorá dostane príležitosť zahrať na Pohode. Zaujímalo ma, ako tú šancu využijú.“ Sekcia Čo dom dal uvedie aj ďalšie filmy, ale keď hovoríme o slovenskej tvorbe, pripomeňme festivalovú poctu nedávno zosnulému režisérovi Jurajovi Herzovi, hoci sa uskutoční prostredníctvom českých snímok Spalovač mrtvol, Petrolejové lampyMorgiana.

Už tu bola reč o tom, že program obsahuje profil nórskeho režiséra s dánskymi koreňmi Joachima Triera. Cinematik však tento rok pripravil aj sekciu Nórsko pod lupou, kde predstaví viacero Trierových kolegov. Reč bola aj o festivalovo úspešných tituloch zaradených do piešťanskej súťaže Meeting Point Europe, no a niekoľko filmov otestovaných prestížnymi svetovými festivalmi sa nájde i v sekcii Kinema Choice. Z ďalších programových kategórií spomeňme napríklad Eye on Films, Za hranicou kultu: Krutá ľúbosť, Polnočná sekcia alebo Special Screenings. A azda netreba dodávať, že súčasťou 13. ročníka Cinematiku budú aj diskusie, workshopy, koncerty a ďalšie sprievodné podujatia.

Daniel Bernát

MIDPOINT Intensive SK

MIDPOINT so slovenským špeciálom

Pomôcť tvorcom scenáristicky a dramaturgicky uchopiť projekty v štádiu vývoja má za cieľ špecializovaný workshop MIDPOINT Intensive SK. Uskutoční sa v Bratislave od 29. 10. do 31. 10., no prihlásiť sa treba už do 14. 9.

MIDPOINT je dobre známa značka, pod ktorou sa konajú rôzne typy medzinárodných workshopov zameraných na audiovizuálnu tvorbu, no program Intensive SK sa na rozdiel od iných orientuje na tunajšie prostredie a prebieha v slovenskom jazyku. História tohto programu siaha do roku 2012, keď sa prvý raz uskutočnil počas Art Film Festu, ktorý vtedy prebiehal ešte v Trenčianskych Tepliciach. Jedným z hlavných cieľov programu Intensive SK bolo priniesť slovenským profesionálom možnosť konzultovať projekt s lektormi, ktorí majú medzinárodný presah, a zároveň im túto možnosť poskytnúť v materinskom jazyku. Nie každému sa dobre komunikujú tvorivé aspekty projektov v cudzom jazyku a mnohým tvorcom je príjemnejšie rozprávať sa o kreatívnych a dramaturgických záležitostiach scenára v slovenčine,“ ozrejmuje za MIDPOINT programová koordinátorka Katarína Tomková.

Od roku 2016 na podujatí lektorsky spolupracuje česko-macedónsky režisér, scenárista, dramaturg a strihač Ivo Trajkov, skúsený tvorca, ktorý má na konte napríklad filmy Minulost, Velká voda, Movie, Ocas ještěrky či Noc bezMoci (v súčasnosti nakrúca majoritne slovenský projekt Fašiangy). Podľa Tomkovej ponúka Trajkov účastníkom workshopu možnosť lepšie pochopiť scenár z hľadiska jeho vizuálneho spracovania a predvídať komplikácie, ktoré sú zakotvené už v scenári, no do popredia vystúpia až v strižni.

Na workshope sa zúčastnia tvorivé tímy v zložení scenárista a producent. Počas prvého dňa sa uskutoční prednáška Iva Trajkova, druhý deň bude venovaný skupinovým analýzam projektov a 31. 10. sa budú konať individuálne konzultácie s lektorom. „Intensive SK je relatívne krátky, ale veľmi účinný modul, ktorý prináša niekoľko výhod: jeho dostupnosť súvisí s tým, že lektora prinášame priamo k účastníkom, nemusia za ním vycestovať oni, nespornou výhodou takisto je, že tréning prebieha v slovenčine, a v neposlednom rade je veľkou devízou, že projekty sú konzultované s lektorom, ktorý pracuje medzinárodne, no napriek tomu rozumie ich lokálnym obsahovým špecifikám.“ Samotný Trajkov na otázku, s akou výbavou by mali prísť záujemcovia na workshop a čo im, naopak, ponúkne on, odpovedá: „Vybraní účastníci by sa mali vyzbrojiť dobrou náladou. Mali by byť pripravení, že v dobrom rozmare a za ich prispenia projekty rozoberieme, atomizujeme, prešejkujeme a nakoniec zostavíme tak, ako ich oni sami naozaj chceli mať. Je to autorovo kritické stretnutie so sebou samým – ja som len médium, sprostredkovateľ, pilot raketoplánu, ktorý ich odvezie na observačnú jazdu (s odborným výkladom) na orbite planéty ,ich projekt‘.“

Účastníci nadobudnú vďaka workshopu komplexnejší pohľad na svoj projekt, ktorý budú môcť konzultovať aj po skončení podujatia. Na tých najlepších však čakajú ešte ďalšie bonusy. „Zástupcovia víťazného projektu získajú možnosť zúčastniť sa na programe MIDPOINT Feature Launch 2019 a rozvíjať ho nielen z hľadiska scenára, ale aj ďalších aspektov vývoja, ako sú financovanie, marketing či propagácia. Účastníci si zároveň posilnia prezentačné schopnosti a dostane sa im hlbšieho pohľadu do fungovania európskeho filmového priemyslu prostredníctvom prednášok a masterclassov renomovaných tvorcov a producentov,“ prezrádza programová koordinátorka MIDPOINT-u Soňa Morgenthalová. Víťazný projekt vyberie nezávislá medzinárodná porota, ktorá bude posudzovať tak kvalitu a realizovateľnosť projektu, ako aj kvalitu a motiváciu tvorivého tímu. Do programu Feature Launch postúpi len projekt prvého alebo druhého celovečerného filmu a jeho zástupcovia ho budú môcť odprezentovať aj na MFF Karlove Vary v rámci Works in Development, pričom najlepší projekt získa KVIFF & MIDPOINT Development Award vo výške 10 000 eur.

Na organizácii MIDPOINT Intensive SK spolupracuje aj Slovenský filmový ústav (SFÚ). „Národné kinematografické centrum SFÚ systematicky sleduje dianie v slovenskej audiovízii a má v hľadáčiku projekty pripravovaných slovenských filmov. Spolupráca SFÚ a MIDPOINT Intensive SK spočíva najmä v aktívnom vyhľadávaní a odporúčaní vhodných slovenských projektov a motivovaní tvorivých tímov na účasť na tréningovom programe,“ hovorí riaditeľ NKC SFÚ Rastislav Steranka. Ako dodáva, základným cieľom spolupráce je vytvorenie spoločnej platformy, „ktorá by slúžila ako odrazový mostík pre slovenské projekty na ich ceste k zviditeľňovaniu v európskom audiovizuálnom prostredí“.

Daniel Bernát