Animovaná Žltá rozjasní kiná

Na animačnej hre, obrazových asociáciách a symbolike farieb stojí nový film režisérky, výtvarníčky a animátorky Ivany Šebestovej Žltá, ktorý bude mať premiéru na otvorení prehliadky Projekt 100 ako predfilm k celovečernej snímke Györgya Kristófa Out. Žltá rozpráva príbeh opernej speváčky, no podľa autorky je zároveň príbehom kohokoľvek z nás. Žltá je film o voľnosti a radosti zo života, ale aj o strachu, ktorý týmto pocitom bráni. Hlavná hrdinka sa utieka do svojho vnútorného, prísne usporiadaného sveta. Prináša jej totiž pocit bezpečia, ale aj neslobodu. Našťastie, túžba po slobode je silnejšia než strach z neznámeho,“ hovorí Šebestová, ktorá na scenári spolupracovala s Katarínou Molákovou. Film tvorila prostredníctvom totálnej animácie – každé políčko bolo vyhotovené ako samostatný a kompletný obraz. „Linkové podklady som animovala v počítači, jednotlivé políčka, ktorých bolo skoro tritisíc, som potom vytlačila na papier a jedno po druhom vymaľovala farbami. Najprv to bolo niekoľko tenkých vrstiev podkladovej farby, ktorá tvorí pozadie obrazu, a potom jednotlivé detaily. Ako v maľovanke,“ približuje Šebestová náročnosť tvorby filmu. Hudbu do Žltej vytvoril Michal Novinski, zvuk mal na starosti Tobiáš Potočný. Súčasťou uvedenia Žltej v Kine Lumière v Bratislave 6. 9. bude aj vernisáž výstavy režisérkiných výtvarných prác, ktoré súvisia s jej filmovou novinkou.

zs
FOTO: Fool Moon
 

Slovenské filmy mieria do Toronta

Celovečernú snímku Nina a krátky študentský titul Magic Moments zaradili do programu jedného z najvýznamnejších filmových festivalov na svete – MFF Toronto (7. – 17. 9.). Filmovú drámu Juraja Lehotského o vzťahu dcéry a jej rodičov v krízovom období rozpadu rodiny uvedú v sekcii Súčasná svetová kinematografia. „Verím, že by bolo veľmi užitočné, aby film videli ľudia nielen na Slovensku, ale aj v zahraničných kinách. Považujem za dôležité otvoriť túto tému a dúfam, že vďaka nášmu novému filmu dokážeme pomôcť aspoň jednému ,stratenému‘ dieťaťu, možno s podobným osudom, aký má naša filmová Nina,“ uviedol Lehotský. Jeho film zastupuje v medzinárodnom prostredí francúzska spoločnosť Alpha Violet. Veľkým úspechom je aj výber snímky Magic Moments Martiny Buchelovej medzi 35 filmov súťažnej sekcie Short Cuts. Buchelová rozpráva príbeh jedného dňa dvoch sestier, ktoré majú šťastie, že majú jedna druhú, lebo ich rodičia čelia problémom so zabezpečením domácnosti. „To, že film oslovil dramaturgov festivalu v Toronte, je úplne skvelé. Robili sme ho hlavne tak, aby sme s ním boli spokojní my tvorcovia. To, či bude zodpovedať festivalovému vkusu, nebolo také dôležité. Preto ma naozaj veľmi teší, že film zaujal taký, aký je,“ vyjadrila sa Buchelová a dodala: „Sú isté veci v živote, ktoré sú podľa mňa naozaj dôležité, a o tých by som chcela vo svojich filmoch hovoriť. Tými vecami sú určite láska, nádej a sloboda. A aj hravosť, aby bola sranda!“

zs
FOTO: Záber z filmu Magic Moments, zdroj: od zástupcov filmu
 

Učiteľka ašpiruje na európskeho Oscara

Európska filmová akadémia (EFA) zverejnila 22. 8. užší výber celovečerných filmov, z ktorých sa budú vyberať kandidáti na Európske filmové ceny. Vo výbere 51 titulov z 31 krajín sveta sa ocitla aj slovenská dráma Učiteľka v réžii Jana Hřebejka so Zuzanou Mauréry v hlavnej úlohe. Do zostavy sa dostali aj ďalšie dva filmy, pri ktorých bolo Slovensko minoritným koproducentom: Baba z ľadu (r. B. Sláma) a Cez kosti mŕtvych (r. A. Holland). V priebehu najbližších týždňov bude prebiehať hlasovanie viac ako troch tisícok členov EFA, z ktorého vzídu nominácie na Európsku filmovú cenu v hlavných kategóriách. Tie zverejnia 4. 11. na Európskom filmovom festivale v Seville. V polovici augusta bol zverejnený aj užší výber 15 dokumentárnych filmov, z ktorých neskôr vznikne zostava piatich nominovaných. Slovenský dokument v užšom výbere nie je. Víťazov jubilejných 30. Európskych filmových cien vyhlásia 9. 12. v Berlíne.

zs

Top 10 Slovensko

Od 1. 1. do 30. 6. 2017 prišlo do slovenských kín 3 558 211 divákov, ktorí zaplatili vstupné 18 149 818 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku to znamená nárast počtu divákov o 33,51 % a hrubých tržieb o 32,53 %. Medziročne stúpol aj počet predstavení o 4,2 % na 93 452 a priemerná návštevnosť na predstavenie z 29,7 na 38,07 diváka. Cez hranicu 100 000 divákov sa dostalo až sedem titulov! A medzi nimi sú tri slovenské. Domácim snímkam navyše patria po prvý raz v histórii Slovenska prvé dve priečky. Film Všetko alebo nič od premiéry 12. 1. videlo 336 819 divákov a Únos (premiéra 2. 3.) 277 058 divákov. Výsledky ďalších premiérových slovenských a koprodukčných filmov: Cuky Luky film (20. 4., 113 551 divákov), Lichožrúti (12. 1., 20 171), Špina (22. 6., 16 865), Baba z ľadu (2. 3., 12 238), Piata loď (16. 3., 9 587), Záhradníctvo: Rodinný priateľ (1. 6., 6 593), Cez kosti mŕtvych (6. 4., 1 390), Diera v hlave (30. 3., 899), Vlk z Královských Vinohrad (20. 4., 547), Sprisahanie šedej rasy (23. 2., 377), Opuštěný vesmír (28. 1., 352), Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii (7. 2., 143), Profesionálna cudzinka (27. 2., 113) a Hotel Úsvit (6. 3., 89). Na všetky domáce filmy – nielen premiéry – prišlo počas prvého polroka 861 358 divákov (na porovnanie: za celý rok 2016 ich bolo 377 094) a priemerná návštevnosť na domáci film bola až 59,84 diváka.

miro

Vyšiel Kino-Ikon 1/2017

Aktuálny Kino-Ikon určuje niekoľko tematických blokov. Prvý z nich sa venuje problematike filmových adaptácií. Súbor tvoria texty prednesené na Seminári Evy Rosenbaumovej na rímskej Univerzite Sapienza v decembri 2016. Jednotlivé štúdie sa venujú okrem iného aj konkrétnym dielam – Panne zázračnici alebo Prípadu Barnabáš Kos. Druhý blok sa zaoberá témou holokaust a film a reflektuje ju predovšetkým v dielach súčasnej svetovej kinematografie (Saulov syn, Raj), ale aj v rámci dejín vybranej filmovej kultúry (taliansky film). Podrobný, filozofujúci pohľad na tému ponúka úvodná štúdia Róberta Karula Ukázať neviditeľné. Posledný tematický blok inšpirovala diskusia k filmu Martina Kollara 5 October, ktorá sa uskutočnila v januári v Kine Lumière. Rubriku Studium tvorí obsiahla štúdia Josefa Fulku, venovaná filmu Alaina Robba-Grilleta Eden a potom... z hľadiska jeho hudobného založenia. Článok Serialismus revisited sa venuje koncepcii filmu ako hudobnej skladby, resp. Robbovej Grilletovej inšpirácii hudobnou seriálnou technikou, ako ju reprezentuje napr. schönbergovská dodekafónia. Súčasťou Kino-Ikonu je aj časopis poslucháčov audiovizuálnych štúdií VŠMU Frame.

zs

Milión divákov na slovenské filmy

Počas leta sa slovenské publikum postaralo o nový rekord, keď 9. 8. prekonala tohtoročná návštevnosť slovenských filmov v kinách hranicu milión divákov. Pomohla tomu aj letná premiéra filmu Čiara (r. P. Bebjak). A do historického rebríčka divácky najúspešnejších slovenských filmov v ére samostatnej republiky sa dostali až štyri tohtoročné premiérové tituly: okrem Čiary to bol Cuky Luky film, Únos a romantická komédia Všetko alebo nič.

dan

Šanca pre mladých kritikov

Mladí filmoví kritici do 30 rokov sa môžu prihlásiť na dva pripravované medzinárodné workshopy. FIPRESCI Warsaw Critics Project sa uskutoční v rámci MFF Varšava (13. – 22. 10.) a uzávierka prihlášok je 15. 9. (viac na www.wff.pl). Druhý tréningový program Young Film Critics sa bude konať počas MFF Rotterdam (24. 1. – 4. 2.). Prihlášky sa dajú posielať od septembra do novembra (www.iffr.com).

dan

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V dňoch 11. a 12. septembra sa v Piešťanoch uskutoční ďalší ročník medzinárodného seminára a workshopu Dox in vitro (dokumentárne projekty v skúmavke), tematicky zameraný na fázu vývoja dokumentárnych projektov. Hlavným partnerom a odborným garantom projektu je European Documentary Network (EDN), spoluorganizátorom je MFF Cinematik. Podujatie je určené mladým a začínajúcim producentom a tvorcom dokumentárnych filmov. EDN po skončení podujatia poskytne vybraným projektom ďalšie možnosti prezentácie na európskych fórach, ktoré spoluorganizuje.

Seminár sa uskutoční 11. septembra a zameria sa na dokumenty v digitálnej ére. Nové digitálne distribučné platformy vyžadujú nový spôsob filmového rozprávania a šancu na uplatnenie majú iba dokumenty, pripravené na distribúciu pre rôzne distribučné kanály. Súčasťou seminára bude i prípadová štúdia – dokument Friedricha Mosera A Good American. Workshop bude 12. septembra a poskytne príležitosť konzultovať projekt s renomovanými medzinárodnými expertmi. Naše pozvanie prijali: Ove Rishøj Jensen (EDN, Dánsko),Philippe van Meerbeck (VRT, Flemish Radio & Television Network, Belgicko) a Friedrich Moser, rakúsky producent, režisér a scenárista dokumentárnych filmov.

Účasť na seminári je bezplatná, zabezpečené je tlmočenie do slovenčiny a záujemcovia sa môžu prihlásiť na media@cedslovakia.eu.

vs