RTVS s novými slovenskými filmami aj bratislavskými pondelkami

Verejnoprávna televízia, ktorá oslavuje 60. výročie vzniku, predstavila svoju jesennú programovú štruktúru, podľa ktorej ponúka už od augusta každý pondelok v hlavnom večernom čase na Jednotke slovenský film. Okrem snímok Colette (r. M. Cieslar), Dom (r. Z. Liová), Eštebák (r. J. Nvota), Chodník cez Dunaj, Krok do tmy (r. M. Luther), Lidice (r. P. Nikolaev), Nedodržaný sľub (r. J. Chlumský), Rukojemník (r. J. Nvota), Všetko čo mám rád, Záhrada (r. M. Šulík), ... kone na betóne (r. S. Párnický) odvysiela RTVS v premiére aj nové tituly, na ktorých sa koprodukčne podieľala: Agáva (r. O. Šulaj), Domáca opatera (r. S. Horák), Eva Nová (r. M. Škop), Učiteľka (r. J. Hřebejk), Vojtech (r. V. Csudai) a Wilsonov (r. T. Mašín). Dvojka bude zase od 5. 9. každý pondelok o 20.30 hod. uvádzať cyklus známych televíznych inscenácií a filmov Návrat bratislavských pondelkov. Diváci uvidia tituly Krotká (r. S. Barabáš), Balada o siedmich obesených (r. M. Hollý), Sladké hry minulého leta (r. J. Herz), Mário a kúzelník (r. M. Luther), Cid (r. P. Haspra), Netrpezlivosť srdca (r. M. Pietor), Maškaráda (r. T. Rakovský), Večera (r. S. Párnický), Raz, dva, tri (r. G. Várkonyi), Albert (r. F. Vláčil), A čo ja, miláčik? (r. F. Chmiel) a Chaos (r. M. Lasica). Dvojka prinesie aj dokumentárne cykly, na ktorých sa koprodukčne podieľal SFÚ: Zlatá lýra (vysielanie od 13. 9. každý utorok) a Prvá (od 29. 8. každý pondelok). V premiére uvedie aj 12-dielny cyklus Trabantom z Austrálie do Ázie (od 7. 9. každú stredu).

zs

Kinobus 2016 sa vydáva na cestu

Filmová prehliadka na kolesách Kinobus, ktorou chcú organizátori oživiť povedomie o regionálnej kinokultúre a súčasne experimentujú s možnosťami umenia a jeho vzťahu k danej lokalite, sa vo svojom 12. ročníku zameria na rozhranie medzi regiónmi Hont a Tekov. Putovný zážitkový festival so seminárnym charakterom navštívi od 1. do 4. septembra Levice, Hontianske Tesáre, Tlmače a Kozárovce. Sprievodcom podujatia, ktoré má tento rok tému Toxik, bude divadelný súbor Zapětdvanáct z Prahy, o lektorské úvody k filmom sa postarajú filmoví kritici a publicisti Eva Križková a Matej Sotník, rozprávať však budú aj bývalí miestni premietači, vedúci kín a uvádzači. Premietnuté budú napríklad snímky Holy Motors (r. L. Carax), Černobílá Sylva (r. J. Schmidt), Kouř (r. T. Vorel st.), Post tenebras lux (r. C. Reygadas), 322 (r. D. Hanák), Kynodontas (r. Y. Lanzhimos), Jízda (r. J. Svěrák), Vpred smrteľne pomaly (r. M. Herce), Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu (r. S. Kubrick), Previerka lásky (r. J. Medveď) či Omega 3 (r. E. del Llano). Súčasťou programu bude komentovaná prehliadka starých kinosál v Leviciach a na účastníkov čakajú aj ďalšie sprievodné podujatia. „Chceme poukázať na existenciu čo do rozsahu obdivuhodnej kultúrnej infraštruktúry. Na území bývalého Československa je len málo obcí, ktoré nemajú vlastný kultúrny dom alebo kino. Táto vybavenosť však ostro kontrastuje s aktuálnym nedostatkom kultúrneho programu a ponuky v obciach. Pripravujeme festival, ktorý sa snaží ukázať, že o kultúru v regiónoch je záujem, a zároveň to, že o regióny je záujem zo strany publika, povedzme toho alternatívneho,“ hovorí spoluorganizátorka podujatia Ivana Rumanová. Kinobus doteraz navštívil už desiatky regionálnych kín a organizátori vychádzajú pri tvorbe programu z danej lokality, ktorú sa snažia prezentovať a interpretovať z hľadiska súčasného umenia. Viac informácií nájdete na www.kinobus.sk.

zs

Výzva pre mladých kritikov

Filmoví kritici a novinári do 30 rokov zo strednej a z východnej Európy majú možnosť zúčastniť sa na tréningovom programe FIPRESCI Warsaw Critics Project, ktorý sa bude konať od 7. do 16. 10. v rámci Varšavského filmového festivalu. Prihlášku, ktorá má obsahovať životopis, krátke predstavenie sa a tri ukážky publikovaných článkov v angličtine, môžu záujemcovia zaslať do 15. 9. na mailovú adresu fipresci@wff.pl. Viac informácií je na stránkach www.aic.sk a www.wff.pl.

zs

Divácky úspešný polrok Kina Lumière

Návštevnosť Kina Lumière v Bratislave pokračuje v pozitívnom vývoji. V prvom polroku 2016 videlo tamojšie projekcie takmer 48-tisíc divákov, čo predstavuje nárast celkovej návštevnosti o 35 percent oproti porovnateľnému obdobiu minulého roka. Do prvej desiatky najnavštevovanejších filmov sa dostali aj štyri slovenské a koprodukčné snímky. Najviac divákov si prišlo pozrieť existenciálnu drámu režisérov Tomáša Weinreba a Petra Kazdu Ja, Olga Hepnarová. Film o poslednej popravenej žene v Československu, ktorá v roku 1973 zrazila v Prahe osem ľudí, vznikol v česko-poľsko-slovensko-francúzskej koprodukcii a svetovú premiéru mal na Berlinale, kde otváral programovú sekciu Panorama. Za ním sa v rebríčku umiestnila dobrodružná dráma Alejandra Gonzáleza Iñárritua Revenant: Zmŕtvychvstanie, ktorá má na konte tri Oscary – pre najlepšieho režiséra, kameramana a herca v hlavnej úlohe. Trojicu divácky najúspešnejších snímok uzatvára Mladosť talianskeho filmára Paola Sorrentina o dvoch starých priateľoch, ktorí zaháňajú myšlienky na blížiaci sa koniec rozjímaním o krásach života. Mladosť sa vlani stala najlepším filmom roka na udeľovaní cien Európskej filmovej akadémie.

V Top 10 Kina Lumière sa okrem filmu Ja, Olga Hepnarová ocitli aj ďalšie slovenské a koprodukčné tituly – dráma Eva Nová (r. M. Škop), dokumentárne road-movie Trabantom do posledného dychu (r. D. Přibáň) a krimitriler Červený kapitán (r. M. Kollár). V desiatke najúspešnejších snímok figuruje aj oscarová dráma z Maďarska Saulov syn (r. L. Nemes), francúzsky dobrodružný dokument Príbeh lesa (r. J. Perrin), islandsko-dánsky film Fúsi (r. D. Kári) a western Osem hrozných (r. Q. Tarantino). Najvyšší podiel na návštevnosti kina Slovenského filmového ústavu mali v prvom polroku 2016 európske snímky, ktoré si prišlo pozrieť 25 746 divákov (čo predstavuje 54 percent celkovej návštevnosti). Domáce filmy si pozrelo 13 852 divákov. Celkovo zrealizovalo Kino Lumière v uvedenom období 1 678 projekcií.

zs, sim

Top 10 Slovensko

Od 1. 1. do 30. 6. 2016 prišlo do slovenských kín 2 662 112 divákov, ktorí zaplatili vstupné 13 676 741 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 23,14 percenta a hrubých tržieb o 23,44 percenta. Medziročne stúpol aj počet predstavení zo 70 607 v roku 2015 na 89 648. Klesla len priemerná návštevnosť na predstavenie z 30,6 na 29,7 diváka. Cez hranicu 100 000 divákov sa dostali až štyri tituly. Potešiteľná je siedma priečka domáceho filmu Červený kapitán (r. M. Kollár), ktorý od premiéry 10. 3. videlo 85 788 divákov. Z desiatich ďalších premiér slovenských a koprodukčných filmov bola najúspešnejšia tragikomédia Teória tigra (premiéra 14. 4., 24 363 divákov), nasledovali tituly Agáva (31. 3., 10 755), Trabantom do posledného dychu (12. 5., 7 108), Ja, Olga Hepnarová (14. 4., 5 244), Stanko (14. 4., 1 378), obnovená premiéra filmu Martina Šulíka z roku 1992 Všetko čo mám rád (23. 6., 1 114), Okhwan na ceste za slobodou (9. 6., 1 015), Para nad riekou (19. 5., 982), Akceptácia (5. 3., 855) a Ťažká voľba (27. 2., 694). Priemerná návštevnosť na jedno predstavenie týchto filmov bola 32,68 diváka.

miro

Zomrel herec Juraj Slezáček

Patril do silnej hereckej generácie a svoj talent zúročil na divadelných doskách, vo filme i v množstve televíznych projektov. Herec Juraj Slezáček podľahol 5. augusta vo veku 73 rokov vážnej chorobe. Zvolenský rodák absolvoval v roku 1964 štúdium herectva na VŠMU a ešte v tom istom roku sa stal členom Činohry Slovenského národného divadla. Počas svojej kariéry zastával i funkciu umeleckého šéfa (1979 – 1990) a riaditeľa Činohry SND (1997 – 2005). Zároveň sa venoval pedagogickej činnosti, v rokoch 1996 až 2002 bol dekanom Činohernej a bábkarskej fakulty VŠMU v Bratislave. Na divadelných doskách stvárnil viacero dôležitých postáv, medzi tie najznámejšie patrí veliteľ žandárov v muzikáli Na skle maľované či úloha Bezuchova v hre Vojna a mier. Účinkoval aj v divadelných inscenáciách Kým kohút nezaspieva, Dom v stráni, Veselé panie z Windsoru, Cyrano z Bergeracu, Čertice a mnohých ďalších. V hereckom repertoári Juraja Slezáčka sú aj filmy Život na úteku (1975), Choď a nelúč sa (1979), Fénix (1981) či Orbis pictus (1997). Viac hereckých príležitostí však dostával v televízii, kde účinkoval napríklad v tituloch Kocúrkovo (1971), Americká tragédia (1976), Večera (1978), Na skle maľované (1980), Don Carlos (1986), Stratený list (1992), Kráľovská hra (1999). V posledných rokoch sa jeho meno spájalo najmä s denným seriálom Panelák, v ktorom stvárnil úlohu Emila Blichára.

zs

Slovensko informuje

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko spoluorganizuje v dňoch 16. a 17. septembra v Kursalone v Piešťanoch ďalší ročník seminára a workshopu Dox in vitro (dokumentárne projekty v skúmavke) so zameraním na vývoj dokumentárnych projektov. Hlavným partnerom a odborným garantom projektu je European Documentary Network (EDN). Podujatie je určené mladým a začínajúcim producentom a tvorcom dokumentárnych filmov zo Slovenska a zo susedných štátov. Experti, ktorí prijali naše pozvanie, sú:
- Ove Rishøj Jensen – EDN Film & Media Consultant, Dánsko. Pre EDN pracuje od roku 2003, podieľa sa na selekcii dokumentárnych projektov pre workshopy a prezentácie (pitching sessions), manažuje účasť EDN na filmových trhoch (European Film Market, Sunny Side of the Doc a MIPDOC), spolupracuje s organizáciami a festivalmi zameranými na dokumentárny film, pre ktoré pripravuje na mieru šité masterclassy, semináre a workshopy;
- Beate Thalberg – zodpovedná dramaturgička a nákupkyňa, ORF/3sat, Rakúsko. V rakúskej verejnoprávnej televízii ORF má na starosti dramaturgiu troch dokumentárnych slotov (až 180 minút dokumentu týždenne). Od roku 1995 pôsobí aj ako scenáristka a režisérka. Na konte má oceňované dokumenty, uvádzané v kinách aj v televízii;
- Brian Hill – režisér a producent, Century Films, Veľká Británia. Je jedným z najpozoruhodnejších britských dokumentaristov, autorom inovatívnych filmov. Silnou stránkou jeho tvorby je sebavedomá fúzia televíznej a filmovej estetiky, ktorá stiera konvencie dokumentárnej reality kombináciami s inscenovanými štylizovanými situáciami. Nakrútil množstvo významných filmov, ako napríklad Nobody Someday, v kinách distribuovaný rockument o Robbiem Williamsovi, alebo Slaughterhouse: The Task of Blood, z ktorého tuhne krv v žilách.

Na seminári 16. septembra budú experti prednášať na témy Ako zvoliť správnu distribučnú stratégiu (Ove Rishøj Jensen) a Spolupráca s ORF (Beate Thalberg), masterclass Briana Hilla bude venovaný možnostiam inscenovaného dokumentu. Počas workshopu 17. septembra poskytnú experti konzultácie pre vybrané projekty.

Na seminár Dox in vitro je vstup voľný, treba sa však zaregistrovať do 8. septembra na adrese media@cedslovakia.eu.

vs

Vyšiel Kino-Ikon 1/2016

Nové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze sa zameriava na tvorbu poľského grafika, animátora, spisovateľa i režiséra Waleriana Borowczyka, ktorý zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho diela, ktoré boli donedávna na Slovensku takmer neznáme, priblížila sekcia Kino-Ikon Plus v bratislavskej časti 23. Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest (marec 2016). Texty, v ktorých sa autori pokúšajú z rôznych pozícií osvetliť Borowzcykove filmy, sú v časopise zostavené na princípe montáže. Rubrika Profil je venovaná talianskemu tvorcovi Pierovi Paolovi Pasolinimu. Do Ázie sa čitatelia prenesú prostredníctvom rozhovoru s filmovým kritikom Bastianom Meiressonom, ktorý sa špecializuje na tamojšie kinematografie. Kino-Ikon predstavuje aj novú rubriku Ad fontes. Jej zámerom je publikovanie prekladov kratších odborných textov, ktoré ovplyvnili alebo určovali myslenie o filme a umení ako celku. Prvým príspevkom v rubrike je stať francúzskeho filozofa Rolanda Barthesa Od diela k textu (1971). V rubrike Dvojdotyk sa stretli texty Jany Bébarovej a Viléma Hakla a takisto Kristíny Aschenbrennerovej a Marcela Šeda. Aktuálne číslo časopisu prináša okrem toho aj viacero filmových a literárnych reflexií (od Pavla Branka, Ewy Mazierskej, Romany Javorčekovej, Eduarda Grečnera, Bohuslava Vženteka, Petra Michaloviča, Michala Michaloviča a Viktórie Oroszovej) a jeho tradičnou súčasťou je Frame – kritický občasník poslucháčov audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU v Bratislave.

zs