Filmový kabinet pokračuje druhým semestrom

V Kine Lumière sa v januári 2013 začali konať odborné prednášky a projekcie v rámci prehľadového cyklu o dejinách slovenskej a svetovej kinematografie Filmový kabinet. Prvý semester mal 78 stálych študentov, ktorí po úspešnom absolvovaní testov získali diplom Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Druhý semester Filmového kabinetu po letnej prestávke priamo nadviaže na prvý a začína sa 12. septembra prednáškou na tému Poetický realizmus: Noc a mesto, ktorá bude spojená s projekciou filmu Marcela Carného Deň sa začína z roku 1939. Cyklus sa ďalej bude venovať témam ako Jean Renoir a (ne)klasicizmus, Klasický hollywoodsky film a rozprávanie, Orson Welles a hĺbka obrazu, Taliansky neorealizmus a čistá skutočnosť, Ázijská kinematografia a pravda, Slovenský film a hrdina, Michelangelo Antonioni/Federico Fellini a (seba)reflexia, Alfred Hitchcock a napätie, Robert Bresson, Alain Resnais: Udalosť a virtualita. Prednášky budú spojené s projekciami vybraných reprezentatívnych diel. Posledná prednáška druhého semestra, ktorý má názov Obdobie zrenia, bude 30. januára 2014. SFÚ organizuje Filmový kabinet pri príležitosti 50. výročia svojho vzniku v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov. Cieľom je nielen ponúknuť divákovi znalosti atraktívnou formou, ale aj prebudiť v ňom hlbšiu túžbu po poznaní, vzdelaní a filme.

jar
 

Podpora veľkých filmových produkcií

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (MK SR) predstavilo v júli legislatívny návrh, ktorým chce pritiahnuť na Slovensko veľké filmové produkcie a podporiť tak filmový priemysel. V podstate ide o to, že ak produkcia v súvislosti s realizáciou snímky preinvestuje na Slovensku minimálne 2 milióny eur, môže žiadať o vrátenie 20 percent z celkovej sumy uhradených oprávnených výdavkov. Minister kultúry Marek Maďarič uviedol, že v tomto prípade nezavádzajú limit na maximálnu výšku dotácie. Žiadateľ však bude musieť spĺňať niekoľko podmienok a získať požadovaný počet bodov v kultúrnom teste. Žiadateľmi môžu byť producenti hraných, dokumentárnych či animovaných filmov s dĺžkou nad 70 minút aj seriálov, ktoré tvoria časti v dĺžke aspoň 40 minút. MK SR plánovalo predložiť novelu zákona o Audiovizuálnom fonde do medzirezortného pripomienkového konania už v júli a účinnosť by mala nadobudnúť 1. januára 2014. Na budúci rok by tak mohli prísť prvé žiadosti o registráciu filmových projektov.

dan
 

V Piešťanoch sa chystá Cinematik

V dňoch 6. – 12. septembra sa v Piešťanoch uskutoční 8. ročník medzinárodného filmového festivalu Cinematik. Opäť ponúkne dve súťažné sekcie – tá hlavná má názov Meeting Point Europe a tvoria ju filmy na základe výberu 17 európskych kritikov. Tento rok sú to tituly Zvláštna mačička (r. R. Zürcher), Berberian Sound Studio (r. P. Strickland), Akt vraždenia (r. J. Oppenheimer), Prísť o rozum (r. J. Lafosse), Severozápad (r. M. Noer), Turisti (B. Wheatley), Reality Show (r. M. Garrone), Z hrdze a kosti (r. J. Audiard) a Hon (r. T. Vinterberg). V zostave je aj film britského režiséra Bena Wheatleyho, ktorý má do Piešťan zavítať a Cinematik mu venuje retrospektívnu sekciu Rešpekt. Festival podrobnejšie zmapuje aj tvorbu francúzskeho filmára Alaina Resnaisa – uvedie jeho desať dlhometrážnych a šesť krátkometrážnych snímok, plus kolektívny projekt s Resnaisovým príspevkom. V spolupráci so Slovenským filmovým ústavom vydá Cinematik aj zborník štúdií venovaných Resnaisovej tvorbe. Krst knihy prebehne 7. 9. o 17. h v Dome umenia. Vo festivalovom programe nechýbajú ani slovenské filmy. Tým celovečerným dokumentárnym je venovaná súťaž Cinematik.doc, v ktorej sa ocitlo jedenásť titulov. Ďalšie nové filmy z domácej produkcie sa nachádzajú v sekcii Čo dom dal (obsahuje aj projekty študentov bratislavskej VŠMU a Akadémie umení v Banskej Bystrici), kým sekcia Homage bude poctou režisérovi Dušanovi Hanákovi (projekcia filmu Obrazy starého sveta), Jurajovi Jakubiskovi (Tisícročná včela) i Jánovi Kadárovi (Obchod na korze). Premietanie Obchodu na korze, ktorý nakrútil Kadár s Elmarom Klosom, bude spojené s uvedením krátkej snímky Odchod na korze Petra Zákuťanského. Viac informácií o festivale nájdete na stránke www.cinematik.sk.

dan
 

Slovenské snímky na anglickom trhu

Po kolekcii vybraných slovenských filmov z archívu SFÚ, ktoré na frankofónny trh uviedla spoločnosť Malavida, sa na medzinárodný trh dostávajú aj ďalšie tituly zo zlatej éry slovenskej kinematografie. Prestížne londýnske vydavateľstvo Second Run pripravilo v spolupráci so SFÚ anglické vydanie filmu Štefana Uhra Slnko v sieti. DVD bolo neoficiálne predstavené 25. júla v londýnskom kine Riverside Studios (spoločne s DVD Josef Kilian – Postava k podpírání). Na trhu je dostupné od 12. augusta. Súčasťou DVD je aj príhovor medzinárodne oceňovaného britského režiséra a scenáristu Petra Stricklanda, pre ktorého je Slnko v sieti „nádherný neobjavený skvost“. Anglické vydanie kľúčového diela domácej kinematografie je možné zakúpiť napríklad cez internetový obchod Amazon. Spoločnosť Second Run začala v spolupráci so SFÚ pripravovať v rámci svojho edičného plánu aj ďalšie tituly – Drak sa vracia (r. E. Grečner), Vtáčkovia, siroty a blázni (r. J. Jakubisko) a Obrazy starého sveta (r. D. Hanák). Riaditeľ vydavateľstva Mehelli Modi na margo „slovenskej edície“ povedal: „Vieme, že tieto klenoty slovenského filmu budú pre britských divákov objavným zážitkom.“

jar
 

Filmár Ursiny na DVD

Hudobná legenda Dežo Ursiny nakrútil v priebehu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov niekoľko zaujímavých dokumentov. Slovenský filmový ústav vydal 2-DVD, na ktorom ponúka prierez Ursinyho filmovým dielom. Šesť vybraných titulov sa venuje sociálno-etnografickým témam i témam dotýkajúcim sa humánnych a existenciálnych otázok. Etnografický motív v sebe nesú dva dokumenty: portrét dvoch bratov-bačov Sanitrárovci (1980) a dokument o živote ľudového umelca Jozefa Antalíka a jeho manželky Gajdoš Antalík (1982). Dominantnou témou sa neskôr pre Ursinyho stal boj s rakovinou ako reflexia jeho vlastného zápasu. V roku 1991 nakrútil film O rakovine a nádeji, nasledovali Dům Matky Terezy (1993) a Obrázky z výletu za plot blázince (1994). Posledný dokument Času je málo a voda stúpa (1997) už nestihol dokončiť, výslednú podobu mu po jeho smrti dal dokumentarista Ivo Brachtl. „Ursinyho filmára priťahoval vidiek, kde žijú jednoduchí, urbánne neskazení ľudia – vo filmoch Sanitrárovci a Gajdoš Antalík zaznamenal ich život pravdivo, bez folkloristickej bižutérie. V 90. rokoch nakrútil autorské sociálne dokumenty so silným etickým posolstvom. Najvýznamnejšou kapitolou Ursinyho filmárskej tvorby sú dokumentárne filmy reflektujúce jeho osobnú skúsenosť s nevyliečiteľnou chorobou,“ píše v biografii na obale DVD Marián Jaslovský. Krst 2-DVD 6x Dežo Ursiny sa konal 12. júla na festivale Bažant Pohoda.

jar
 

Nad Banskou Štiavnicou je láska

Letný filmový seminár 4 živly sa konal v tradičnom augustovom termíne (7. – 11. 8. 2013) v Banskej Štiavnici už po pätnásty raz. Po príchode do historického mesta sa z ružových plagátov odvšadiaľ usmievali tváre kresleného Filmárika a Filmušky. Na tom by nebolo nič zvláštne, pokiaľ by na jednotlivých obrázkoch nestriedali sexuálne polohy. A tak dali všetkým na známosť, že letnou témou živlov je láska! Program, opäť naplnený kvalitnými filmami, sa začal už 7. augusta večer premietaním známej snímky Clauda Leloucha Muž a žena v štiavnickom amfiteátri. Lubitschovu Ninočku síce museli pre zlé počasie presunúť do kina Akademik, no potešila všetkých, ktorým sa tam podarilo dostať. Klasiku svetovej kinematografie doplnili ešte snímky Sunset Boulevard z pripravovaného Projektu 100 či Annie Hall Woodyho Allena. Vo výbere nechýbali ani slovenské filmy – Neha, Smoliari, Ďakujem, dobre, Slepé lásky i najnovší film Ivany Šebestovej Sneh či výber krátkych filmov Láska po slovensky. Lásku očami našich susedov prezentoval film Svadba Wojciecha Smarzowského a Johanna maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa. Divokú a srdcervúcu lásku po indicky predviedol bollywoodsky film Parineeta. Z archívnych snímok asi najviac zaujala 37,2 zrána francúzskeho režiséra Jeana-Jacqua Beineixa z roku 1986, ktorý v nečakanej (ale potešujúcej) režisérskej verzii priniesol trojhodinový pohľad na šialenú a sebadeštruktívnu lásku mladého páru. Nielen projekcie robia 4 živly neodolateľnými. Filmové úvody, workshopy, koncerty a tancovačky s priateľmi sú dôvodom na opätovný návrat. Každoročne sa do Živlov zamilujú ďalší noví účastníci. Lebo tí, čo raz okúsili, vedia, že našli lásku na celý život.

Nina Šilanová (filmová publicistka)
 

Kino Lumière a digitalizácia

V Kine Lumière 9. júla slávnostne otvorili zdigitalizovanú sálu K1 a pri tej príležitosti uviedli film Kým sa skončí táto noc (1965) za osobnej účasti režiséra Petra Solana a ďalších tvorcov. Vďaka digitalizácii tak má Kino Lumière možnosť zaradiť do svojho programu aj filmy, ktoré sa distribuujú už len na DCP nosičoch. Sála s kapacitou 209 miest má teraz ozvučenie Dolby Surround 7.1 a digitálny projektor s 2D technológiou. V prevádzke, samozrejme, ostávajú aj klasické premietačky na 35 mm film. Digitalizáciu kinosály K1 finančne podporil Audiovizuálny fond.

Slovenský filmový ústav, ktorý prevádzkuje Kino Lumière, začal 22. júla v jeho suterénnych priestoroch so stavebnými úpravami. V rekonštruovaných priestoroch bude vybudované digitalizačné pracovisko SFÚ v rámci národného projektu Digitálna audiovízia, financovaného zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Na tomto pracovisku bude prebiehať digitalizácia a digitálne reštaurovanie audiovizuálnych diel na filmových nosičoch podľa cieľov národného projektu. Stavebné úpravy v suterénnych priestoroch Kina Lumière pre SFÚ vykonáva spoločnosť Trading universal services, s. r. o. Zmluva o diele s týmto dodávateľom bola podpísaná 18. júla 2013 v celkovej sume 949 319,15 eur z rozpočtu národného projektu Digitálna audiovízia ako výsledok rok trvajúceho verejného obstarávania na predmet zákazky „Stavebné úpravy Filmového klubu na Špitálskej ulici č. 4 v Bratislave“.

V druhej fáze pristúpi SFÚ k renovácii priestorov Kina Lumière, na ktorú získal od ministerstva kultúry podporu vo výške 1 580 000 eur v rámci projektu Renovácia a modernizácia filmového klubu Lumière.

jar
 

Nové kino európskeho filmu

Mediálna spoločnosť Film Europe otvorí 3. septembra v priestoroch Pisztoryho paláca na Štefánikovej ulici v Bratislave Kino Film Europe určené pre milovníkov európskeho filmu. Prvým premietaným titulom je symbolicky prvý diel očakávaného dokumentu Príbeh filmu: Odysea režiséra a filmového kritika Marka Cousinsa s lektorským úvodom filmového kritika Martina Ciela. Program kina je poskladaný z premiérových aj starších titulov z archívu spoločnosti.

jar
 

MEDIA Desk Slovensko informuje

Vzhľadom na to, že k 31. decembru 2013 sa končí platnosť aktuálneho programu MEDIA, do konca roka bude už iba jedna uzávierka výziev – 1. októbra je uzávierka na predkladanie reinvestičných projektov automatickej podpory kinodistribúcie (Výzva EACEA 7/2012), čiže ide o prostriedky generované na základe počtu divákov za rok 2011. Reinvestovať je možné do:

– nenárodných koprodukcií (koprodukčná zmluva podpísaná najskôr 1. októbra 2012),

– minimálnej garancie (distribučná alebo licenčná zmluva podpísaná najskôr 1. októbra 2012),

– nákladov na propagáciu a reklamu (prvé uvedenie filmu v kinách najskôr 1. októbra 2012, najneskôr 1. októbra 2014).

vs
 

Dva workshopy v Bratislave

Na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave sa v dňoch 9. až 15. septembra uskutoční medzinárodný workshop DOK.Incubator. Pri tej príležitosti zavítajú do Bratislavy renomovaní európski dramaturgovia, producenti a distribútori. Lektori budú s tvorcami opäť konzultovať podobu ôsmich účastníckych projektov (medzi ktorými je aj slovenský film Marka Mackoviča Okhwan, Mission Impossible). Organizátori septembrového workshopu však dávajú možnosť aj ďalším slovenským dokumentaristom. Z projektov, ktoré filmári prihlásia do 2. septembra na webovej stránke www.dokincubator.net, bude vybraný jeden a jeho zástupcovia dostanú možnosť individuálne konzultovať dramaturgické možnosti chystaného dokumentu a v spolupráci s lektormi aj pripraviť stratégiu financovania, marketingu alebo distribúcie. Pre troch členov štábu vybraného projektu zároveň DOK.Incubator otvára uzavretý program workshopu, ktorý je zameraný na festivalovú a distribučnú stratégiu, marketing a aktívnu prácu s publikom.

Záujemcovia o účasť na dramaturgickom workshope MIDPOINT, ktorý sa uskutoční v dňoch 9. až 11. októbra v Bratislave a je určený filmovým profesionálom – autorom scenárov, sa môžu prihlásiť do 13. septembra. Prihlášku spolu so scenárom celovečerného hraného filmu, synopsou, životopisom a motivačným listom scenáristu treba zaslať na adresu character@character-fda.eu. Prihlášku a podrobnejšie informácie o projekte nájdete na www.character-fda.eu a www.midpointcenter.eu.

dan
 

Návštevnosť Kina Lumière rastie

Kino Lumière si v septembri pripomína druhé výročie svojho vzniku a počet jeho divákov stúpa. Za prvý polrok 2013 bola návštevnosť v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka prekročená o 41 percent. Celková návštevnosť Kina Lumière za prvý polrok dosiahla počet 24 753 divákov, z toho slovenské filmy videlo 7 716 divákov. Domáce snímky dokonca obsadili popredné priečky medzi najnavštevovanejšími titulmi. Hneď za divácky najúspešnejším filmom prvého polroka Láska Michaela Hanekeho sú v Kine Lumière snímky Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa a Môj pes Killer Miry Fornay. Päticu najdiváckejších filmov uzatvára debut Adama Oľhu Nový život. V prvej desiatke filmov sú ešte dve slovenské snímky – ABSOLVENTI/Sloboda nie je zadarmo Tomáša Krupu a Krehká identita Zuzany Piussi.

jar