Kino Lumière v septembri:

V znamení Projektu 100 a premiéry Zázraku


V septembrovom programe Kina Lumière upúta hneď niekoľko titulov, ktoré by si fanúšik artového kina nemal dať ujsť. Uhorková sezóna sa nadobro skončila a štartuje jesenná prehliadka Projekt 100. Silnejším povahám odporúčam film Pieta režiséra Kim Ki-duka. Môže sa zdať, že sa kórejský filmár v nakrúcaní kontroverzných tém trochu opakuje a vykráda, ale jeho snaha diváka šokovať mierou explicitne zachyteného násilia dáva predpoklady na silný zážitok. S vedomím, že ide len o filmovú fikciu, oceníme za kruto pôsobiacim povrchom režisérov zmysel pre tvorbu podobenstiev o súčasnom stave citov, lásky aj odmietania i jeho psychologickú štúdiu obety v eticky vyprázdnenej súčasnosti.

Pozornosť si zaslúžia aj dve klasiky: kultovka bratov Coenovcov Big Lebowski a westernová lahôdka Sergia Leoneho Vtedy na Západe. Výnimočný zážitok sľubuje aj španielska love story Snehulienka: Iný príbeh, ocenená v roku 2012 desiatimi národnými filmovými cenami Goya. Po snímke The Artist od Michela Hazanaviciusa ide v krátkom čase už o druhý pokus o oživenie tradície nemého filmu. Snehulienka Pabla Bergera rozpráva emotívne silný príbeh, pričom si vystačí s esteticky čistým repertoárom čiernobielych obrazov. Vyžaruje z nej vizuálna pôsobivosť Dellucovej fotogénie tak, ako ju definovali francúzski impresionisti v dvadsiatych rokoch 20. storočia. Z ľúbostného príbehu cítiť vášnivý španielsky temperament postavený na strhujúcej vizualite a hudobných motívoch flamenca, čo u diváka vyvoláva plný audiovizuálny pôžitok. Snehulienka sa bude premietať spoločne so slovenským animovaným filmom Sneh režisérky Ivany Šebestovej, ktorý vyniká bravúrnym ovládnutím techník animácie a takisto sľubuje pastvu pre oči.

Z domácich premiér spomeniem uvedenie nového hraného filmu Zázrak od Juraja Lehotského, ktoré môžeme označiť za udalosť jesene. Ak Slepé lásky ozvláštňovali postupy hraného filmu, Zázrak, naopak, nestráca kontakt s realitou. Strohá štylizácia, neherci, autentický obraz súčasnosti sú toho dôkazom. Film verne zachytáva prostredie a myšlienkový svet hrdinky, ktorá uteká z polepšovne hľadať vlastné šťastie.

Spomeniem aj program Filmového kabinetu, kde sa nachádzajú dva zásadné tituly francúzskeho poetického realizmu tridsiatych rokov – Deň sa začína od Marcela Carného s vtipnými dialógmi Jacqua Préverta a s famóznym Jeanom Gabinom v hlavnej úlohe a neopakovateľná Veľká ilúzia od Jeana Renoira.


... odporúča vedecký pracovník Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV Martin Palúch