V toku informácií


Navonok sa možno zdá, že Slovenský filmový ústav (SFÚ) je chladná kamenná budova, zvnútra je to však organizmus v neustálom pohybe. Skrývajú sa pod ním názvy oddelenie filmových podujatí, Audiovizuálne informačné centrum, edičné oddelenie a Film.sk, odde-lenie dokumentácie a knižničných služieb, Digitálna audiovízia, Klapka.sk, oddelenie filmového archívu. Aby tieto názvy nezneli len úradne či fádne, ponúkame sériu článkov s predstavením činností a výstupov ľudí, ktorí v ústave pôsobia. Tentoraz prichádza na rad Audiovizuálne informačné centrum.


Audiovizuálne informačné centrum (AIC) je súčasťou Slovenského filmového ústavu (SFÚ) od roku 1998. Svoju činnosť, vtedy ešte pod názvom Európske audiovizuálne informačné centrum, začalo 1. augusta pod vedením Zuzany Rajčokovej. V januári 1999 sa kancelária už pod názvom Audiovizuálne informačné centrum presťahovala na Grösslingovú 32, kde sídli dodnes. Spočiatku AIC fungovalo najmä ako servisné pracovisko pre národných koordinátorov a zástupcov Eureka Audiovisuel (EA), Európskeho audiovizuálneho observatória (EAO) a Eurimages, zabezpečovalo využívanie možností, ktoré slovenskej strane z členstva v nich vyplývajú, ďalej zabezpečovalo kontakt so zahraničnými inštitúciami a poskytovalo im prístup k informáciám z oblasti kinematografického a audiovizuálneho prostredia. AIC zhromažďovalo, spracúvalo a medzi slovenskými subjektmi distribuovalo informácie, ktoré z oblasti audiovízie prichádzali na Ministerstvo kultúry SR (MK SR) alebo do SFÚ a boli určené domácej odbornej verejnosti. Aj v súčasnosti pokračuje v týchto činnostiach a zároveň v spolupráci s partnerskými inštitúciami (s MK SR, Slovenskou asociáciou producentov v audiovízii, Úniou slovenských filmových distribútorov a pod.) poskytuje za slovenské teritórium informácie o filmovom/audiovizuálnom prostredí informačným centrám a databázam v zahraničí, pravidelne aktualizuje adresár subjektov pôsobiacich v slovenskej audiovízii, ktorý zverejňuje na svojej internetovej stránke www.aic.sk, podieľa sa na prezentácii slovenskej kinematografie v zahraničí. V súčasnosti sa agenda AIC realizuje v úzkej súčinnosti s Národným kinematografickým centrom (NKC) SFÚ a s oddelením filmových podujatí.

Zuzanu Rajčokovú vystriedala v januári 1999 vo funkcii vedúcej AIC Ľubica Orechovská (vtedy Mistríková), ktorá na tejto pozícii pôsobila do mája 2005. „V čase, keď som prebrala kanceláriu, prebiehali všetky agendy spojené s prístupom Slovenska do EÚ, musela sa upraviť legislatíva a komunikácia so zahraničím prebiehala aj prostredníctvom AIC, ktoré sa podieľalo i na organizácii rôznych workshopov a konferencií pre slovenských filmových profesionálov,“ spomína Orechovská. „V tom čase bola mailová adresa AIC prvou a jedinou mailovou adresou v ústave a všetka korešpondencia zo zahraničia išla cez nás.“ Súčasným vedúcim AIC je Miroslav Ulman, ktorý vystriedal Orechovskú po jej vymenovaní za riaditeľku NKC SFÚ. „Vo filmovom ústave som bol zamestnaný ako odborný referent oddelenia informatiky, ale s AIC som spolupracoval už od svojho nástupu do SFÚ. V máji 2005 som prevzal časť agendy súvisiacej so základným poslaním AIC. Odvtedy sa s nárastom činnosti AIC v rámci SFÚ i navonok zvýšil objem práce. Súvisí to aj s tým, že z roka na rok sa nám darí zhromažďovať čoraz viac údajov z oblasti audiovízie, a, samozrejme, aj s výrazným nárastom domácej audiovizuálnej produkcie v posledných rokoch,“ vysvetľuje Ulman. Práca AIC by bola jednoduchšia, keby domáce subjekty prejavili väčšiu ochotu spolupracovať. „Čo sa týka získavania informácií zo zahraničia, s tým nebol nikdy problém. Horšie to bolo so získavaním informácií z domáceho prostredia, ktoré sme po spracovaní mali posielať zahraničným subjektom. V počiatkoch činnosti bol v podstate jedinou informáciou, ktorou sme disponovali, počet distribučných premiér a prehľad krajín, z ktorých pochádzali,“ hovorí Ulman. „Neustále som apeloval na audiovizuálne subjekty, že Slovensko je jednou z posledných európskych krajín, ktoré majú vo väčšine tabuliek v Európskej filmovej ročenke namiesto konkrétneho údaja skratku n. a. (not available – nie je dostupné). Dnes je to už oveľa lepšie. Darí sa nám získať väčšinu sledovaných údajov v podrobnej verzii – teda výsledky jednotlivých filmov či kín, hoci ich môžeme zväčša publikovať len súhrnne. No vďaka tomu dnes vieme napríklad určiť podiel na trhu podľa krajín, premiér a iných ukazovateľov. Alebo podiel návštevnosti jednosálových kín na celkovej návštevnosti či nárast počtu digitalizovaných kinosál a podobne.“

Niekoľko rokov AIC zodpovedalo v súčinnosti s vedúcimi pracovníkmi SFÚ za koncepciu a pravidelnú aktualizáciu internetových stránok – www.sfu.sk a www.aic.sk, spustených 1. decembra 2000, a v úplných začiatkoch aj www.filmsk.sk (od 1. januára 2001). „Od roku 2000 prostredníctvom zasielania podrobných dotazníkov začalo budovať a následne aktualizovať databázu kontaktov na subjekty pôsobiace v slovenskej audiovízii, ktoré sa v kompletnej slovenskej i anglickej verzii pravidelne objavujú v publikácii Filmová ročenka, na www.aic.sk a výberovo aj v ďalších publikáciách vydávaných SFÚ. Tento adresár poskytuje možnosť vyhľadávania subjektov, ako aj archivácie informácií o činnosti subjektov za predchádzajúce roky,“ predstavuje Miroslav Ulman niektoré z najdôležitejších aktivít AIC. „V roku 2000 bolo AIC jedným z hlavných organizátorov medzinárodného workshopu Filmový projekt 2001, zameraného na prípravu filmových koprodukčných projektov, konkrétne financovania, marketingu a distribúcie. Od roku 2002 AIC aktualizuje 1. Slovenskú filmovú databázu, ktorá sa stala súčasťou nových stránok SFÚ a bude v prevádzke až do spustenia informačného systému SK CINEMA.“

AIC spolupracuje takmer so všetkými oddeleniami SFÚ a takisto so subjektmi z oblasti kinematografie a audiovízie doma i v zahraničí. Na podujatiach (filmových prehliadkach aj podujatiach pre filmových profesionálov) sa AIC podieľa v rovine konzultácií a zberu materiálov/údajov, ktoré zároveň využíva v súvislosti s ďalšími povinnosťami. „V prípade spolupráce so zahraničím je periodicita zhruba polročná. Začiatkom roku odovzdávame podklady na predbežné výsledky organizáciám MEDIA Salles a EAO, ktoré vďaka nim prezentujú vývojové trendy v európskej audiovízii na MFF Berlinale. Aktualizované údaje sú podkladom na publikáciu s názvom Focus – World Film Market Trends, ktorú vydáva EAO a od roku 1998 sa objavuje na filmovom trhu v Cannes. V júni a júli sa zasielajú podrobné finálne výsledky do Európskej filmovej ročenky,“ objasňuje Ulman. „Pravidelne spolupracujeme s Eurimages, kam zasielame podrobné údaje k slovenským a koprodukčným filmom, ktoré mali v danom roku distribučnú premiéru, ročné prehľady štatistických ukazovateľov pre IHS Screen Digest, raz za dva roky zasielame štatistické dotazníky pre UNESCO, spolupracujeme s Unifrance, Europa Cinemas a ďalšími organizáciami. AIC poskytuje informácie aj špecializovaným odborným časopisom.“

Aktuálne sa AIC v rámci organizácie podujatí zameraných na prezentáciu Slovenska a slovenskej kinematografie na medzinárodných filmových fórach, ako sú napríklad MFF Berlinale, Cannes a iné, podieľa na zhromažďovaní a spracúvaní podkladov na výrobu propagačných materiálov k súčasnej situácii slovenskej audiovízie (katalógy Slovenské filmy/Slovak Films 12 – 13, Pripravované slovenské filmy/Upcoming Slovak Films 13 – 14).

Postavenie AIC je v slovenskom kontexte výnimočné, pretože ako jediné komplexne spracúva informácie o domácom audiovizuálnom prostredí. Agendu vykonáva v úzkej spolupráci s NKC SFÚ a podľa jeho riaditeľky Alexandry Strelkovej je do budúcna „dôležité zamerať sa na systém, ako sa činnosti AIC realizujú“. Zdôrazňuje potrebu prejsť na elektronické spracúvanie údajov i potrebu zjednodušenia a zefektívnenia štatistického zisťovania a overovania údajov či prepojenia jednotlivých činností v rámci SFÚ (ideálne aj s MK SR).

Mariana Jaremková (filmová publicistka)