Je veľmi zvláštne rekapitulovať rok 2019, jeden z najúspešnejších rokov pre českú kinematografiu v čase, keď sa návštevnosť kín pod vplyvom covidovej pandémie prepadáva a je jasné, že pre producentov, distribútorov aj prevádzkovateľov kín bude rok 2020 jedným z najhorších v histórii.

FINANČNÁ PODPORA

Od začiatku roka do 31. júla 2019 bol ministrom kultúry ČR Antonín Staněk, po jeho odvolaní viedol ministerstvo do 26. augusta námestník René Schreier a 27. augusta sa novým ministrom stal Lubomír Zaorálek. Riaditeľkou Štátneho fondu kinematografie (SFK) bola naďalej Helena Bezděk Fraňková. Na čele Rady SFK stál do októbra Petr Vítek, hoci mu už vypršal mandát, lebo náhradník nebol zvolený. Až 23. októbra sa novou predsedníčkou rady stala Helena Bendová a podpredsedníčkou Marta Švecová. Stále zostáva v platnosti zákon č. 496/2012 Sb. vrátane novelizácie č. 139/2016 Sb., ktorou sa potvrdil podiel štátu na financovaní SFK. Návštevnosť kín prekročila prvýkrát od roku 1993 hranicu 18 miliónov divákov a v tržbách bol zaznamenaný historický rekord.
Podporu kinematografie rozdelila Rada SFK v roku 2019 do dvadsiatky výziev. Vyčlenila na ne 202 000 000 Kč, z ktorých sa rozdelilo 193 159 000 Kč, čo je menej prostriedkov ako rok predtým – dôvodom bol aj presah výziev roku 2018 do prvého štvrťroka 2019. Zároveň došlo k synchronizácii s fiškálnym rokom, takže niektoré výzvy sa, naopak, posunuli z roku 2019 do roku 2020. Synchronizácia spôsobila, že v roku 2019 nevyhlásili výzvy v oblastiach filmových festivalov a filmového vzdelávania. Nevyhlásili ani výzvy v oblasti zachovania, sprístupňovania a ochrany audiovizuálnych diel, tie však neboli vyhlásené ani v roku 2018.

V roku 2019 prišlo na SFK 329 žiadostí o podporu, 195 bolo úspešných. Tradične najvyššiu sumu získali žiadosti v okruhu Výroba českého filmového diela. Do 7 výziev sa zapojilo 114 projektov, 48 uspelo a rozdelili medzi ne 147 miliónov Kč. Druhé miesto si udržal okruh Vývoj českého kinematografického diela. V 4 výzvach sa o podporu uchádzalo 110 projektov, 59 úspešných podporili sumou 22 584 000 Kč. Filmovej distribúcie sa týkali dve výzvy. Zo 42 projektov vybrali 35, medzi ktoré rozdelili sumu 8 993 000 Kč. Jedna výzva sa týkala digitalizácie a modernizácie kín a rozdelili v nej 8 240 000 Kč na 22 z celkových 25 projektov. Do troch výziev okruhu publikačná činnosť a filmová veda sa zapojilo 15 projektov, medzi 9 z nich rozdelili 2 320 000 Kč. Výrazný nárast podpory filmového priemyslu priniesli „Filmové vratky“. V roku 2019 vyplatili 71 projektom sumu 1 241 729 442 Kč. Zároveň prijali 117 nových žiadostí o registráciu a schválenú dotáciu 800 miliónov korún na vratky zvýšili v novembri 2019 o ďalších 500 miliónov. Hoci príjem žiadostí pozastavili pre vyčerpanie objemu prostriedkov pred jeho novembrovým navýšením, išlo o rekordný počet žiadostí.

Prostriedkami z odboru médií a audiovízie MK ČR v roku 2019 podporili 117 projektov (zo 155) sumou 88 932 000 Kč. Išlo o výrazný nárast – v minulosti táto forma dotácie nikdy neprekročila úroveň 20 miliónov Kč. Zásadným dôvodom je alokácia 67 995 000 Kč na filmové festivaly vrátane veľkých festivalov v Karlových Varoch, Zlíne, dokumentárneho v Jihlave a animovaného v Třeboni. Jediný z väčších festivalov, ktorý v tejto sekcii v roku 2019 nefiguroval, bol Febiofest. (Na porovnanie: v roku 2018 vyplatili v tejto sekcii na menšie akcie 2 455 000 Kč.) Na popularizáciu mediálnej tvorby vyčlenili 210 000 Kč, na profesijné vzdelávanie 6 620 000 Kč, na odborné konferencie 2 660 000 Kč, na odborné periodiká a neperiodické publikácie 1 430 000 Kč, na filmovú a mediálnu výchovu 5 377 000 Kč, na propagáciu kinematografie a audiovízie 3 580 000 Kč a na diverzifikáciu programu kín a prácu s publikom 1 060 000 Kč.

Významným variantom na získanie finančnej podpory sú medzinárodné programy fungujúce v systéme Kreatívna Európa, ktorej riadnym členom je Česká republika od júla 2002. V roku 2019 získali české projekty z programu Podpora európskeho audiovizuálneho priemyslu 2 748 822 eur, teda o vyše pol milióna eur viac ako v roku 2018. Z prostriedkov čerpaných v roku 2019 išlo 969 500 eur na vývoj, 165 951 eur na TV programovanie, 167 000 eur na filmové festivaly, 693 677 eur na výchovu a vzdelanie a 405 781 eur na online distribúciu. Filmová distribúcia získala 346 913 eur. Celkovo bolo podporené uvedenie do distribúcie 25 európskych filmov piatich distribútorov v oblasti automatickej podpory a 13 projektov v selektívnej podpore. Zároveň bolo 33 českých kín zaradených do programu Europa Cinemas.

Z fondu Eurimages na podporu európskych koprodukcií získalo podporu v roku 2019 celkovo 73 projektov, z toho však len dva s českou a so slovenskou účasťou. Jeden bol majoritne český projekt spoločnosti Negativ s koprodukciou slovenských spoločností BFILM a Plutoon Moje slnko Maadrežisérky Michaely Pavlátovej, druhý majoritne slovenský projekt spoločnosti Punkchart Films s českou koprodukciou spoločnosti endorfilm Cenzorka režiséra Petra Kerekesa. Zo sumy 18 795 900 eur získali teda české a slovenské subjekty len 480 000 eur, čo je výrazne menej ako v predchádzajúcich rokoch.

FILMOVÁ DISTRIBÚCIA

Výsledky kín v Českej republike boli v roku 2019 skutočne mimoriadne. Od roku 2016 sme sa pravidelne radovali, že návštevnosť prekračuje 15 miliónov divákov, v roku 2018 prekonala dokonca 16 miliónov divákov. V roku 2019 sa uskutočnilo 533 870 predstavení, ktoré navštívilo neuveriteľných 18 319 471 divákov, a hrubé tržby dosiahli rekordných 2 616 603 639 Kč. Oproti roku 2018 bolo teda približne o 10-tisíc predstavení menej, ale navštívilo ich takmer o 2 milióny divákov viac. Tržby stúpli takmer o 350 miliónov korún. Priemerné vstupné stúplo o 4 koruny na 142,83 Kč. Prvýkrát v histórii sa hrubé tržby kín dostali nad hranicu 2,5 miliardy korún a návštevnosť kín bola najvyššia od roku 1993. Počet divákov v kinách medziročne stúpol o 12,1 %, tržby o 15,3 %. Distribúcii v kinách tradične dominovali DCI kompatibilné technológie, takéto projekcie tvorili 95,6 % návštevnosti a 98,5 % tržieb kín. Naďalej klesá podiel 3D formátu s 5,2 % divákov a 6,1 % tržieb, pozície špeciálnych formátov, ako IMAX a 4DX, sa nemenia. Klasické filmové kópie sa používali len pri zvláštnych akciách, naopak rástlo množstvo projekcií z domácich digitálnych nosičov (BD, DVD a MP4). Technológia E-cinema tak tvorila 4,3 % počtu divákov a 1,1 % celkových hrubých tržieb. Projekcie E-cinema v menších obciach a príležitostné letné predstavenia pod holým nebom navštívilo vyše 794-tisíc divákov.

Na globálnom trhu došlo v roku 2019 k zásadnej premene. Už v januári sa stal členom Motion Picture Association of America (MPA) Netflix a v marci sa spoločnosť 20th Century Fox oficiálne stala súčasťou spoločnosti Disney. To malo a bude mať vplyv na globálnu filmovú distribúciu, medzinárodne sú však ešte výsledky až do konca roka registrované podľa pôvodných šiestich spoločností Disney, Paramount, Universal, Warners, Sony a Fox. Netflix sa orientuje na online distribúciu, vlastnú kino​​distribúciu neprevádzkuje a medzinárodne samostatná distribúcia Fox Intl. zaniká až v tomto roku. Filmy MPA v roku 2019 dosiahli v českých kinách podiel 58,8 % divákov a 61,9 % tržieb. Najúspešnejším štúdiom bolo Disney s trhovým podielom 22,9 % pred Sony s 10,4 % a Warners s 9,7 %. Podiel nezávislej zahraničnej produkcie klesol na 14,7 % návštevnosti a 13,9 % tržieb. Najúspešnejšími nezávislými filmami v českých kinách boli v roku 2019 John Wick 3: Parabellum na 29. mieste, Green Book na 35. mieste a animovaná Ovečka Shaun vo filme: Farmageddon na 45. mieste. 

Návštevnosť českých filmov sa v tomto miléniu okrem rokov 2002 a 2015 stále drží nad 20 %, čo je jedna z najlepších pozícií v Európskej únii. Počet divákov, ktorí navštívili české filmy v roku 2019, dosiahol podiel nad 26 % a ich tržby nad 24 %. Ženy v behu na prvom mieste sa stali najnavštevovanejším českým filmom počas existencie samostatnej Českej republiky a druhým najnavštevovanejším filmom vôbec po Bohemian Rhapsody. Oba filmy majú, samozrejme, historicky najvyššie tržby. Bohemian Rhapsody je zároveň druhý rok po sebe najúspešnejším európskym filmom pred už spomínanou Ovečkou Shaun. Filmy z krajín Európskej únie dosiahli v roku 2019 podiel 11,4 % v počte divákov a 10,2 % v objeme tržieb. Avšak bez britskej produkcie, ktorú reprezentujú aj oba spomínané filmy, dosiahli filmy EÚ len 4,8 % divákov a 4 % tržieb. Najúspešnejšími európskymi filmami bez Spojeného kráľovstva sa stali animované Psie veličenstvo (Belgicko/USA) na 60. mieste a Čo sme komu zase urobili ako najúspešnejší francúzsky film na 61. mieste. Pravda teda je, že postavenie filmov EÚ v českej distribúcii je bez Spojeného kráľovstva dosť zanedbateľné.

Filmy z Top 20 za rok 2019 tvorili 56,3 % celkového obratu českých kín. Kumulácia návštevnosti smerom k najúspešnejším filmom sa opätovne zvýšila. Počet premiér oficiálne ponúknutých kinám distribútormi bol v roku 2019 celkovo 288. Vrátil sa tak na úroveň roku 2017 (283 premiér), v roku 2018 to bolo 314 nových celovečerných filmových programov. Až 286 filmov bolo k dispozícii v digitálnom 2D zázname a dva len na DVD pre E-cinemas. Pokiaľ ide o špeciálne formáty, 30 filmov bolo v 3D formáte, 28 v IMAX a 36 ich bolo k dispozícii v 4DX. Pripomeňme, že okrem oficiálnych premiér mohli kiná v rámci festivalov, filmových prehliadok či individuálnych projekcií uvádzať celý rad programov alternatívneho obsahu a veľké množstvo ďalších filmov, ktoré neboli v ponuke distribútorov.

V roku 2019  bolo na českom filmovom trhu aktívnych celkovo 38 distribútorov, 31 z nich uviedlo do distribúcie aspoň jeden nový film. Prvé miesto medzi distribútormi zaujal Falcon s podielom 35,7 % na návštevnosti a 37,7 % na tržbách. Na druhé miesto klesol CinemArt s podielom 33,7 % v počte divákov a 32,6 % v tržbách. S trhovým podielom 13,2 % patrilo tretie miesto opätovne spoločnosti Vertical Entertainment, štvrtý bol Bontonfilm s 5,0 % a piate AQS, distribuujúce v ČR pod značkou Bioscop, malo 4,3 %. Žiadna ďalšia spoločnosť neprekročila hranicu 3 % trhového podielu. Päť najúspešnejších spoločností kumulovalo 92,8 % celkových tržieb. Medzi distribútormi premiérových filmov sa v roku 2019 prvýkrát objavili spoločnosti Essential, Mezipatra, Cinéma Cuvée, Frame Films, Luna Studios, Marienbad Film a Roman Florian.

KINÁ A MULTIPLEXY

Počet digitálnych sál podľa kritérií DCI sa v roku 2018 zvýšil na 529. Technológia IMAX je naďalej v jedinej sále v Prahe a sály 4DX sú tri. Zároveň však narástol počet kín s vybavením E-cinema, schopných premietať film z DVD, BD a MP4. Pri započítaní tejto technológie narástol počet registrovaných lokácií na 847 a jednotlivých premietacích miest dokonca na 1 091 vrátane 269 otvorených vonkajších projekcií. Výrazný počet týchto projekčných miest však nemá charakter kina, ide o príležitostné projekcie na najrôznejších uzavretých i vonkajších miestach. Dvaja najväčší prevádzkovatelia kín Cinema City a CineStar majú na českom trhu stále rozhodujúci podiel, ktorý však kontinuálne mierne klesá zo 68,7 % v roku 2017 na 67,4 % (2018) a 65,1 % (2019). Cinema City prevádzkovalo 14 multikín s celkovým počtom 133 sál a dosiahlo trhový podiel 36,9 %. V priebehu roka však v Prahe ukončilo prevádzku multikina Galaxie s 9 sálami. CineStar prevádzkuje celkovo 13 multikín s 99 sálami a jeho trhový podiel predstavoval 28,1 %. Tretie miesto opätovne zaujala spoločnosť Premiere Cinemas Czech so 4,2 % a štvrtý bol Golden Apple s jedným multikinom a jedným klasickým kinom v Zlíne s 2,2 %. Celkovo bolo teda v prevádzke 31 multikín s 256 sálami. Trhový podiel multikín klesol na 71,5 %, podiel na návštevnosti na 62,5 %. Najnavštevovanejšími multikinami boli pražský Chodov s 18 sálami, brnianska Olympia a pražský Nový Smíchov (všetko Cinema City). Nasledoval CineStar s multikinami v Ostrave a Hradci Králové. Ak pripočítame ešte šieste Letňany (Cinema City, Praha), ide o kompletný zoznam multikín s ročnou návštevnosťou presahujúcou pol milióna divákov. Z uvedených čísel jednoznačne vyplýva, aký veľký význam pre nárast celkového počtu divákov a tržieb v Česku majú klasické kiná a alternatívne projekcie. Ich podiel v ČR je v kontexte európskych krajín mimoriadny. Zásluhu na tom má najmä podpora lokálnych samospráv.

Aj vlani bol najúspešnejším klasickým kinom trojsálový Světozor pred dvojsálovou, takisto pražskou Lucernou. Obe kiná navštívilo viac ako 150-tisíc divákov. Mimo Prahy boli najúspešnejšie kiná Hutník (Kladno) a dvojsálový Svět (Chomutov). V počte divákov, ale nie v obrate ich predbehla brnianska Scala.

Medzi 288 novými celovečernými filmovými programami ich bolo celkovo 71 označených ako české, z nich 25 malo slovenskú spoluúčasť nielen v minoritnej, ale niekedy aj v majoritnej úlohe. Oficiálne sa však väčšinou prezentovali ako české filmy. Ako majoritne slovenské uviedli v českej distribúcii v roku 2019 štyri filmy – Ostrým nožom, Trhlina, Punk je hned! a Dobrá smrť. Okrem nich sa však premietali aj slovenské majority Kapela, Nech je svetlo, Ukradnutý štát, Amnestie a Šťastný nový rok. Celkovo boli v ponuke filmové programy z 32 rôznych krajín. Najviac, 88, ich bolo už tradične z USA. Európskych filmov bolo 117, z toho 30 z Francúzska, 18 zo Spojeného kráľovstva a po 10 z Talianska, Nemecka a Ruska. Zo žiadnej inej krajiny už nepochádzalo viac ako 6 filmov.

Na jednej strane je pravda, že výsledky výrazne ovplyvnili dva najúspešnejšie filmy histórie Bohemian Rhapsody a Ženy v behu, na druhej strane však nižšie náklady, ktoré sú v digitálnom svete spojené s uvedením filmov pre kiná, a občas aj podmienka premietania v kinách na získanie verejnej podpory znamenali kinouvedenie veľkého počtu filmov s minimálnym ohlasom u divákov. Až 65 z 288 premiér videlo v kinách menej ako 1 000 divákov. Toto konštatovanie sa vzťahuje aj na domácu produkciu. Zhruba tretinu českých premiér videlo menej ako 1 000 divákov. Z českých dokumentárnych filmov v ponuke ich 15 neprekročilo hranicu 1 000 divákov. Na druhej strane snímku Trabantem tam a zase zpátky videlo vyše 50-tisíc divákov. Aj tri z piatich zostáv krátkych alebo stredometrážnych filmov videlo menej ako 1 000 divákov. Z celovečerných hraných filmov mali takú nízku návštevnosť 3 snímky. Do celkového zoznamu premiér ešte chýbajú tri celovečerné animované filmy. Medzi uvádzanými filmami nájdeme aj štyri obnovené premiéry digitalizovaných verzií starších filmov – dokument Cesta do Tibetu, kombináciu hraného a animovaného filmu v prípade Cesty do pravěku a dva slávne filmy zo 60. rokov Lásky jedné plavovlásky a Spalovač mrtvol.

V nasledujúcej tabuľke uvádzam kompletný zoznam českých premiérových titulov v roku 2019. V poznámke sú obnovenej premiéry označené ako OP a zároveň pri názve filmu rokom pôvodného uvedenia, dokumentárne filmy sú označené D, animované A, pásma rôznych krátkych a stredometrážnych filmov RF, filmy s majoritnou slovenskou koprodukčnou účasťou SK a minoritné slovenské koprodukcie sk.

Premiéry českých a koprodukčných filmov v kinách v roku 2019*

FILM

RÉŽIA

PREMIÉRA

POZN.

Cena za šťastie (Cena za štěstí)

Olga Dabrowská

10.1.2019

 

Iluze

Kateřina Turečková

10.1.2019

 D

Pasažéři

Jana Boršková

15.1.2019

 D

Cesta vede do Tibetu - 1954

Vladimír Sís

19.1.2019

 OP/D

Narušitel

David Balda

24.1.2019

 

Ženy v behu (Ženy v běhu)

Martin Horský

31.1.2019

 

Dobrý život sokola Bendy

Pavel Jurda

7.2.2019

 D

Na streche (Na střeše)

Jiří Mádl

7.2.2019

 sk

Leto s gentlemanom (Léto s gentlemanem)

Jiří Adamec

14.2.2019

 

Úhoři mají nabito

Vladimír Michálek

21.2.2019

 

Sklenená izba (Skleněný pokoj)

Julius Ševčík

14.3.2019

 sk

Central Bus Station

Tomáš Elšík

21.3.2019

 D

LOVEnie (LOVEní)

Karel Janák

21.3.2019

 

Manželské etudy: Nová generace

Hana Třeštíková

21.3.2019

 D

Jaroslav Kučera Zblízka

Jakub Felcman a Tomáš Michálek

4.4.2019

 D

Kapela

Ladislav Kaboš

4.4.2019

 D/SK

Teroristka

Radek Bajgar

4.4.2019

 sk

Velké dobrodružství Čtyřlístku

Michal Žabka

4.4.2019

 A

Trabantem tam a zase zpátky)

Dan Přibáň

11.4.2019

 D

Cesta do pravěku - 1955

Karel Zeman

25.4.2019

 OP

Ostrým nožom

Teodor Kuhn

25.4. 2019

 SK

Moje století

Theodora Remundová

2.5.2019

 D

Problémy prvního světa

rôzni

2.5.2019

 RF

Sněží!

Kristina Nedvědová

9.5.2019

 

Milosť

Jan Jakub Kolski

16. 5. 2019

 sk

Můj nový život

Milan Klíma

16.5.2019

 D

Univerzity a svoboda

Zuzana Piussi a Vít Janeček

16.5.2019

 D

Lásky jedné plavovlásky - 1965

Miloš Forman

6.6.2019

 OP

TvMiniUni: Zloděj otázek

Jan Jirků

6.6.2019

 A

Punk je hned!

Juraj Šlauka

17. 6. 2019

 SK

Spalovač mrtvol - 1969

Juraj Herz

11.7.2019

 OP

Uzly a pomaranče (Uzly a pomeranče)

Ivan Pokorný

11.7.2019

 sk

Letní hokej

Rozálie Kohoutová a Tomáš Bojar

18.7.2019

 D

Hodinárov učen (Hodinářův učeň)

Jitka Rudolfová

15.8.2019

 sk

Cey prstz (Přes prsty)

Petr Kolečko

29.8.2019

 

Môj dedo spadol z Marsu

Dražen Žarkovič, Marina Andree Škop

5. 9. 2019

 sk

Pomaľované vtáca (Nabarvené ptáče)

Václav Marhoul

12.9.2019

 sk

Román pro pokročilé

Zita Marinovová

19.9.2019

 

Sarkofág pro královnu

Pavel Štingl

19.9.2019

 D

Jiří Suchý (Jiří Suchý - Lehce s životem se prát)

Olga Sommerová

26.9.2019

 D/sk

Národní třída

Štěpán Alrichter

26.9.2019

 

Jiří Bělohlávek: Když já tak rád diriguju...

Roman Vávra

3.10.2019

 D

The Sound is Innocent

Johana Ožvold

3.10.2019

 D/sk

Tiché doteky

Michal Hogenauer

3.10.2019

 

Pláč svatého Šebestiána

Milan Cyroň a Tomáš Uher

5.10.2019

 

Bluesman

Michal Rákosník

10.10.2019

 D

Ještě nekončíme

Jiří Zykmund

10.10.2019

 D

Nech je svetlo (Budiž světlo)

Marko Škop

10.10.2019

 SK

Pražské orgie

Irena Pavlásková

10.10.2019

 sk

Ke startu připravit!

rôzni

15.10.2019

 A/RF

Zubatá nekouše

rôzni

15.10.2019

 A/RF

Dobrá smrť (Dobrá smrt)

Tomáš Krupa

17. 10. 2019

 D/SK

Hurá na pohádky

rôzni

17.10.2019

 A/RF/sk

První akční hrdina

Jan Haluza

17.10.2019

 RF

Staříci

Martin Dušek a Ondřej Provazník

17.10.2019

 sk

V zajetí sítě

Matěj Krátký

17.10.2019

 

Posledná aristokratka (Poslední aristokratka)

Jiří Vejdělek

24.10.2019

 sk

Abstinent

David Vigner

31.10.2019

 

Hra

Alejandro Fernández Almendras

31.10.2019

 

Sólo

Artemio Benki

31.10.2019

 D

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Karel Vachek

5.11.2019

 D/sk

Dálava

Martin Mareček

7.11.2019

 D

Ukradnutý štát (Ukradený stát)

Zuzana Piussi

7.11.2019

 D/SK

Ženská na vrchole (Ženská na vrcholu)

Lenka Kny

7.11.2019

 sk

Amnestie

Jonáš Karásek

14.11.2019

 SK

Karel, já a ty

Bohdan Karásek

14.11.2019

 

Vlastníci

Jiří Havelka

21.11.2019

 sk

Jiří Trnka: Nalezený přítel

Joël Farges

28.11.2019

 D

Pat a Mat: Kutilské trampoty

Marek Beneš

5.12.2019

 A

Špindl 2

Radek Balaš

5.12.2019

 

Šťastný nový rok

Jakub Kroner

26.12.2019

 SK

*pozn. red.: Spracované podľa údajov českej Únie filmových distribútorov a Slovenského filmového ústavu. 

 

FILMOVÉ OCENENIA, FESTIVALY A PREHLIADKY

Na desiatom ročníku Cien českej filmovej kritiky, ktoré sa odovzdávali 1. februára 2020, sa filmom roka 2019 stali Staříci producenta Jiřího Konečného. Film dostal aj cenu za réžiu pre Martina Dušeka a Ondřeja Provazníka a hereckú cenu pre Jiřího Schmitzera. Najlepším dokumentom sa stala Dálava Martina Marečka, Vlastníkov ocenili za scenár Jiřího Havelku a herecký výkon Terezy Ramba. V kategórii audiovizuálny počin ocenili kritici kameru Vladimíra Smutného vo filme Pomaľované vtáča, v kategórii mimo kina zvíťazila Daria Kashcheeva s krátkym animovaným filmom Dcéra. Objavom roka sa stal Bohdan Karásek s filmom Karel, já a ty. V priamom prenose ČT Art z divadla Archa, ktorý moderoval Miroslav Hanuš, zverejnili aj hlasovanie kritikov o najlepší český film rokov 1990 až 2019. Zvíťazil Kolja Jana Svěráka pred snímkami Kouř (1991) Tomáša Vorla a Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992) Věry Chytilovej.

Česká filmová a televízna akadémia organizovala 27. ročník odovzdávania cien Český lev 7. marca 2020 opätovne v Rudolfine s moderátorom Václavom Koptom. Za najlepší film roka 2019 vyhlásili Pomaľované vtáča producenta a režiséra Václava Marhoula. Zvíťazil aj v kategórii réžia a celkovo získal 8 Českých levov – aj za kameru (Vladimír Smutný), strih (Luděk Hudec), zvuk (Pavel Rejholec), scénografiu (Jan Vlasák), kostýmy (Helena Rovná) a masky (Ivo Strangmüller). Václavovi Marhoulovi udelili aj cenu za mimoriadny počin v oblasti audiovízie. Druhým najúspešnejším filmom 27. ročníka cien sa stali Vlastníci s Českým levom za scenár (Jiří Havelka) a za ženské herecké výkony v hlavnej (Tereza Ramba) a vo vedľajšej úlohe (Klára Melíšková). Levy za oba mužské herecké výkony získal film Staříci (Jiří Schmitzer za hlavnú, Ladislav Mrkvička za vedľajšiu úlohu). Cenu za najlepší dokument dostala rovnako ako od kritikov Dálava Martina Marečka a Českého leva za hudbu si odniesli Ivan Acher a Michal Novinski za Hodinárovho učňa. V televíznych kategóriách zvíťazila Česká televízia s Hastrmanom režiséra Viktora Tauša a so seriálom Most!. Cenu Magnesia za najlepší študentský film si odniesla Daria Kashcheeva a jej animovaná Dcéra. Ocenenie za mimoriadny prínos českej kinematografii udelili spolupracovníkovi Jana Švankmajera, producentovi spoločnosti Athanor a pedagógovi FAMU Jaromírovi Kallistovi.

Ceny Ministerstva kultúry ČR sa udeľovali 20. októbra 2020. Rezort s Lubomírom Zaorálkom na čele ocenil za prínos v oblasti kinematografie a audiovízie režiséra Jiřího Menzela a cenou, ktorá sa udeľuje in memoriam, vyzdvihol dielo kameramana Jaroslava Kučeru.

FITES udeľoval svoje ceny 25. januára 2020. Cenu Vladislava Vančuru za prínos českej i svetovej kinematografii dostal herec Vladimír Pucholt. Hlavnú cenu Trilobit 2020 dostali herci z filmu Staříci Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička. Trilobita získali Jan Prušinovský a Petr Kolečko za seriál Most!, Marko Škop za film Nech je svetlo a Martin Mareček za dokument Dálava.

Najvýznamnejšou filmovou udalosťou v Česku je Medzinárodný filmový festival Karlove Vary, ktorého 54. ročník sa uskutočnil od 28. júna do 6. júla 2019. Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii získali herečky Julianne Moore a Patricia Clarkson a cenu prezidenta MFF Karlove Vary za prínos českej kinematografii kameraman Vladimír Smutný. V súťaži filmov získal Veľkú cenu Krištáľový glóbus bulharsko-grécky Otec režisérov Kristiny Grozeva a Petara Valčanova. Domácu kinematografiu zastupoval medzi ocenenými herec Milan Ondrík za úlohu v slovensko-českom filme Marka Škopa Nech je svetlo. Festivaloví diváci si za svojho víťaza vybrali česko-slovenský dokument Olgy Sommerovej Jiří Suchý.

V Česku existuje celý rad ďalších medzinárodných festivalov, medzinárodných i lokálnych filmových prehliadok a jednorazových udalostí, ktoré rozširujú rôznorodosť ponuky a variabilitu možností pre filmových fanúšikov. Za všetky by som chcel upozorniť na Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava, Anifilm Třeboň (v roku 2020 sa má presťahovať do Liberca), Festival dokumentárnych filmov o ľudských právach Jeden svet, Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež Zlín, pražský MFF Febiofest a festival zameraný na kameramanskú tvorbu Ostrava Kamera Oko.

Minulý rok som na tomto mieste uvádzal aj výsledky Finále Plzeň, ktoré v roku 2019 udeľovalo cenu filmom za rok 2018. Finále Plzeň však patrí k festivalom, ktoré zasiahla koronakríza, takže ročník 2020 presunuli na jeseň. Koronakríza bezprostredne zasiahla aj Jeden svet, ktorý dokonca prerušila priamo počas jeho konania a presunula ho do virtuálneho priestoru. Posun termínu alebo presun na internet postihol napokon väčšinu filmových festivalov a podujatí naplánovaných v Česku i vo svete na rok 2020.

Rok 2019 bol pre českú kinematografiu mimoriadne úspešný. Okrem pozitívnych výsledkov v českých kinách sa o nej hovorilo aj vo svete. Hlavnú zásluhu na tom má animovaný film režisérky Darie Kashcheeva Dcéra. Vznikol v produkcii FAMU, získal študentského Oscara, ale dosiahol aj na nomináciu v kategórii krátky animovaný film v hlavnom oscarovom zápolení. Dve ceny priniesol z najprestížnejšieho festivalu animovaných filmov v Annecy, má aj hlavnú cenu z MFF v Melbourne a tento rok získal dokonca aj cenu poroty za krátky film na Sundance Film Festivale. Na druhom mieste musím pripomenúť Pomaľované vtáča, vďaka ktorému český film po dlhom čase prijali do hlavnej súťaže MFF v Benátkach. Minoritným koproducentom filmu je aj Slovensko. Počet filmov s koprodukčnou účasťou sa v Česku drží naďalej na vysokej úrovni a myslím, že je to na prospech filmovému priemyslu u nás aj na Slovensku. Jediné, čo ma zaráža, je pomerne malý úspech v európskych koprodukčných dotáciách minulého roka. Avšak už dnes je zrejmé, že v roku 2020 dôjde aspoň v tejto oblasti k opätovnému nárastu.

Ako som už spomenul v úvode, je veľmi podivné v situácii výrazného prepadu filmovej distribúcie a kultúrnych aktivít všeobecne, ktorý spôsobila pandémia COVID-19, opisovať úspechy roku 2019. Na druhej strane pripomenutie úspechov minulého roka vlieva do súčasnej pomerne depresívnej situácie niekoľko optimistických pohľadov. Predovšetkým vieme, že ľudia v oboch krajinách chodia do kina radi. Potvrdzovali to aj výsledky začiatku roka 2020. Návšteva kina popri primárnej zábave alebo umeleckom zážitku plní aj výraznú sociálnu funkciu a pevne verím, že jej význam pretrvá. Druhým aspektom je postavenie domáceho filmového priemyslu, ktorý by mal mať silu aj zázemie na návrat do štandardných podmienok. Najväčšou výzvou, ktorá pred nami stojí na lokálnom i globálnom trhu, je zabrániť tomu, aby bol filmový priemysel decimovaný nelegálnym šírením odcudzených audiovizuálnych diel. Posilnenie legálneho online trhu nie je hrozbou pre klasickú filmovú distribúciu, práve naopak, do filmovej výroby by mohlo priniesť významnejšiu časť zdrojov. Úložiská prosperujúce vďaka nelegálnemu šíreniu záznamov ich tam nikdy neprinesú.

Aleš Danielis

Pozn: Údaje k niektorým slovenským filmom doplnila do textu redakcia podľa údajov z evidencie Slovenského filmového ústavu.