Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
Nikdy nehovor nikdy
Evitovka bez Evity
V auguste príde do kín aj novinka z dielne produkčnej spoločnosti Petra Núñeza Nikdy nehovor nikdy. Režíroval ju Braňo Mišík podpísaný napríklad pod úspešným seriálom RTVS Hniezdo či seriálom Klamstvo televízie Markíza.
Núñezova spoločnosť NUNEZ NFE sa doteraz podpísala pod trojicu celovečerných diváckych kinohitov. Snímky Všetko alebo nič, Príliš osobná známosť a V lete ti poviem, ako sa mám vznikli všetky podľa literárnych predlôh autorky ženských románov Evy Twardzik známej aj pod menom Evita. Twardzik sa najskôr podieľala aj na tomto filme. Keď sa začalo nakrúcanie, tvorcovia ho propagovali pod názvom Hlavne veľa lásky a malo ísť o prvý filmový počin spisovateľky, ktorý nevznikne podľa niektorej z jej kníh, ale podľa originálneho scenára. „Bude to veľmi príjemná rodinná komédia o mužovi, ktorý sám vychováva deti, o žene, ktorá sama vychováva deti, ktorí sú zmierení s tým, že budú žiť len pre tie deti, a potom sa stane taká vec, že sa stretnú, zamilujú a budú to musieť všetko dávať dokopy,“ hovorila spisovateľka v reportáži z nakrúcania v októbri 2021 v relácii Top Star na TV JOJ. „Hlavný odkaz toho filmu je, že nikdy nevieš, kedy ťa stretne šťastie, možno aj v okamihu, keď si si to svoje šťastie a tú svoju lásku vo svojom živote vyčerpal, a myslím si, že ľudia pôjdu z kina s úsmevom na perách a plní optimizmu, že život je vlastne hrozne pekný,“ dodala vtedy Twardzik.
V procese nakrúcania však z tohto filmového projektu odišla. S otázkami nás odkázala na producentov snímky, ktorí však na otázky Film.sk nereagovali. Ako scenárista filmu je teraz uvádzaný Braňo Mišík. Z tlačových správ sa dá dedukovať, že do filmu nakrúcaného v Piešťanoch alebo na Zochovej chate pribudla dejová linka z Afriky, a tak tvorcovia nakrúcali aj v Keni, v čom podľa nich zohrala úlohu aj pandémia. „Posledný z tridsiatich plánovaných dní nakrúcania filmu mal totiž pripadnúť na január 2022. Zasiahla však pandémia a pomyselná výrobná bodka za natáčaním visela vo vzduchu o celý jeden rok dlhšie,“ uviedla PR manažérka filmu Andrea Pivarčiová a citovala producentku snímky Oľgu Núñezovú: „Počas toho obdobia sme sa rozhodli, že príbeh ešte obohatíme, a dotočili sme ďalšie scény. To, čo sa na začiatku zdalo ako veľká komplikácia, filmu nakoniec pomohlo.“ Podľa Pivarčiovej sa vďaka tomuto filmový štáb počas nakrúcania dostal aj do spomínanej Kene, kde tvorcom s kontaktami pomohol aj nedávno zosnulý profesor Vladimír Krčméry. „V Keni nám vytvoril úžasné zázemie. Jeho tím profesionálov pod vedením Darie Kimuli vytvoril našim filmárom skvelé podmienky, aby mohli v krátkom čase nakrútiť veľké množstvo scén. Skúsenosť s jeho ľuďmi bola pre nás nesmierne obohacujúca,“ dodala Oľga Núñezová.
V centre príbehu romantickej komédie sú Naďa (Tereza Kostková) a Peter (Tomáš Maštalír). S obidvomi sa divák stretáva v čase rozpadu ich manželstiev. „Nevinná zrážka áut Nadi a Petra má za následok, že začnú na seba narážať aj v bežnom živote,“ uvádzajú tvorcovia. Do ich rodiaceho sa vzťahu zasahujú aj ich štyri deti a hodiny jogy, ktoré Naďa vedie a Peter ich potrebuje. V snímke diváci uvidia aj Lenku Krobotovú v úlohe manželky Petra, ktorá sa s manželom odcudzila kvôli dlhým odlúčeniam a práci na misiách v Afrike, či Mareka Majeského ako manžela Nade, ktorý si našiel mladšiu. V ďalších úlohách sa predstavia Hana Holišová, Ondřej Sokol, Jana Kovalčíková, Lucia Siposová, Juraj Hrčka, Štefan Martinovič, Juraj „Šoko" Tabaček či Branislav Bystriansky. Snímka vznikla v koprodukcii NUNEZ NFE a TRINITY PICTURES. Za kamerou stál Juraj Chlpík, hudbu zložil Matúš Široký. „Verím, že sa pozitívna emócia, ktorú sme všetci pociťovali pri nakrúcaní, prenesie aj na divákov. Zároveň budem veľmi rada, ak budú z kina odchádzať nielen s dobrým pocitom, ale aj s nádejou, že vždy môže byť všetko inak a najmä lepšie. Ak sa nám to podarí, tak posolstvo filmu Nikdy nehovor nikdy nájde svojich adresátov,“ povedala producentka Núñezová.
Nikdy nehovor nikdy (r. Braňo Mišík, Slovensko 2023)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 150 000* eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 203 044* eur v rámci podprogramu Podpora kinematografického priemyslu v SR – kinematografické diela)
DISTRIBUČNÉ FORMÁTY: DCP, mp
* údaje pochádzajú z registračného systému Audiovizuálneho fondu
mak
foto: Bontonfilm
Územie fantázie
Vojna ako hra a atrakcia
Celovečerný debut dokumentaristky Pauly Maľárovej Územie fantázie nadväzuje na jej magisterský film, ktorým spolu s producentkou Terezou Tokárovou ukončili štúdium na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Pýtajú sa v ňom, prečo ľudí tak veľmi priťahuje vojna.
„Film sa snaží nahliadnuť do kolektívneho nevedomia našej spoločnosti, kde je prítomnosť vojny silno zakorenená. Skúmame, aké postavenie má v mierovej spoločnosti, kde nenaháňa strach, ale je iba hrou na minulosť, niečím, čím si môžete vyplniť voľný čas a kde nikto v skutočnosti neumiera. Práve táto idylka má diváka vyrušiť a iniciovať jeho vlastné uvažovanie o vnímaní vojny v priestore dlhodobého mieru,“ približuje pre Film.sk režisérka Paula Maľárová (predtým Reiselová).
„Túto tému nosím v sebe dlho,“ opisuje. „Medzi starými fotografiami som našla jednu, ktorá zrejme zachytáva ten moment, odkedy vnímam prítomnosť vojny v našom bežnom (bezpečnom) mierovom stave. Mám na nej asi sedem/osem rokov a s úsmevom pózujem na tanku. Zvláštny pocit stáť na niečom, čo bolo primárne vyrobené na zabíjanie a pritom vôbec necítiť strach. Tento paradox som sa snažila preniesť do filmu. Myslím si, že je to zatiaľ môj najosobnejší film,“ ozrejmuje dokumentaristka.
„Už od prvej verzie scenára sme sa s producentkou Terezou Tokárovou, ktorá sa na filme podieľala aj dramaturgicky, zhodli, že by sme v práci na filme chceli pokračovať aj po ukončení štúdia. Odvtedy sme prešli dlhú cestu, počas ktorej vzniklo z nakrúteného materiálu aj niekoľko krátkych filmov. Na nich sme analyzovali a cizelovali naše ďalšie kroky. Vďaka účasti na dok.incubatore, na ktorom sme dostali možnosť konzultácie s profesionálmi z rôznych krajín, sme sa definitívne rozhodli dotiahnuť ho až do podoby dlhometrážneho filmu,“ vysvetlila režisérka v explikácii pre Audiovizuálny fond. Producentom filmu, ktorý vznikal pod pracovným názvom Ach, vojna moja!, je spoločnosť CinePunkt.
„Film nepracuje so žiadnym konkrétnym protagonistom, ale má kolektívneho hrdinu – anonymný dav. Nakrúcali sme prevažne verejné akcie, kde sme sa snažili splynúť s davom a vytvoriť pocit, že divák sa sám stáva participantom na kolobehu zaužívaných tradícií, ktoré sme si v doterajšom mierovom stave vytvorili,“ približuje Maľárová a dodáva, že hromadné akcie, ktorých cieľom je pripomínať tragické historické udalosti, pôsobia skôr ako oslavy, kam chodia rodiny s deťmi. Generácia vojnových veteránov s autentickými spomienkami odchádza a pre väčšinu ľudí predstavuje vojna len akúsi atrakciu alebo strategickú hru. „Istým spôsobom bolo oslobodzujúce nepracovať so žiadnym konkrétnym protagonistom, ale skrytá v anonymnom dave snímať situácie, ktoré sa odohrávajú mimovoľne. Každý filmovací deň bol prekvapením a fascinovalo ma, že sme sa vydali na cestu, o ktorej sme nevedeli, kam presne nás zavedie,“ spomína Maľárová a svoj film charakterizuje ako observačno-esejistický.
„Na filme sme pracovali v malom štábe a v kľúčových situáciách sme sa vždy podržali. Keď jeden z nás nevládal alebo začal pochybovať, či sa nám film podarí dokončiť (čo sa často stávalo hlavne mne), ostatní prišli s novou dávkou motivácie. Rada spomínam na tie momenty, keď som sa cítila súčasťou kolektívu nielen šikovných ľudí, ale hlavne takých, čo sa ľahko nevzdávajú,“ opisuje režisérka. Na filme sa okrem producentky Terezy Tokárovej podieľali aj kameraman Andrej Dlabáč, stríhač Marek Bihúň a zvukár Igor Jedinák. „Pre obmedzené finančné prostriedky bolo náročné robiť kompromisy a neublížiť pri tom výslednej podobe filmu. Našťastie, aj v tomto prípade som sa mohla obrátiť na ostatných členov štábu,“ uzatvára dokumentaristka.
Územie fantázie (r. Paula Maľárová, Slovensko, 2023)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 62 735 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu 19 000 eur, vklad RTVS: 17 000 eur)
DISTRIBUČNÝ FORMÁT: DCP, mp4
Jaroslava Jelchová
foto: CinePunkt